A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület rendezésében idén is lehetőségük volt a vasúti szektor jeles képviselőinek arra, hogy a hazai vasúti ágazat aktuális témáit, napjaink legégetőbb kérdéseit megbeszéljék.
Igazságos zöld átmenet?! – A vasútfejlesztés évtizede?! – #Valtsvasutra – Újabb esély Záhony előtt? jelmondatokkal október 4-én került sor a Magyar Vasút 2022 Konferenciára Budapesten. A szakmai fórum előadásai ezeknek a gondolatoknak a jegyében hangzottak el, három részletben pedig összefoglaljuk a legfontosabb történéseket gondolatokat. Íme az 1. rész.

hirdetés

A Konferencia megnyitása és köszöntők

Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója köszöntötte azt a közel 300 főt, akik jelenlétükkel megtisztelték a 14. alkalommal megrendezett Magyar Vasút Konferenciát, amelyet az elmúlt években már a HUNGRAIL szervezett, immáron az ötödik alkalommal. Az esemény a magyar vasúti szektor egyik  legkiemeltebb vitafórumja, legrangosabb vasútszakmai tanácskozása.

Az eseményt Dr. Mosóczi László, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnöke nyitotta meg, kiemelve, hogy ez a vasútnak dedikált konferencia szép hagyománya a szakmának. Rendkívüli gazdasági környezet, háborús helyzet nehezíti mindennapjainkat. Az EU Bizottság által kitűzött vállalásokat hazánknak is teljesítenie kell: áruszállítás tekintetében 2030-ra a 30 km-nél hosszabb szállítások 30%-át kell a vasútra terelni (Magyarországon az áruk 2/3-át közúton szállították 2021-ben!). Személyszállítás tekintetében pedig az utasforgalmat 2030-ig meg kell duplázni. A célok eléréséhez közlekedéspolitikai paradigmaváltásra van szükség. A vasútnak nagyobb piaci részesedést kell elérnie. Beszédében kitért arra, hogy cél a rendkívüli gazdasági környezetben testreszabott, kreatív megoldásokkal segíteni a szakmát. Magyarországon 2030-ra a vasúti árufuvarozás 2/3-át szeretnénk a vasútra terelni, valamint a személyszállításban kiszámítható, tervezhető és megbízható személyszállítási szolgáltatást kell nyújtani az utasoknak. 

Mosóczi László

Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár (Technológiai és Ipari Minisztérium) Stratégiai irányok a vasútfejlesztésben címmel tartott előadást. Kiemelte, hogy a vasút a jövő közlekedési eszköze, a jelenleg zajló szemléletváltás hűen tükrözi azt a törekvést, amely szerint kiemelt szerepe van a vasútnak a magyar közösségi közlekedésben. A vasút fejlődési pályán van. Az árufuvarozás területén a vasút kulcsszereplő, célunk a hazai ipar bekötése a hálózatba, a hazai és a nemzetközi árufuvarozás vasútra csábítása, a nemzetközi tranzit kiszolgálása, a nagybefektetők letelepedésének elősegítése. Vitézy Dávid szólt az európai korridorok fejlesztéséről, a hálózati hozzáférési díj eltörlésének tervéről, az elővárosi vasútfejlesztés céljairól. A személyszállításban ütemes menetrend, összehangolt csatlakozások, megbízható szolgáltatás, digitális vonatirányítás, valós idejű utastájékoztatás, rugalmas tarifarendszer kiépítése zajlik. Cél az egységes szolgáltatás biztosítása és versenyképessé tétele.

Vanya László, a V-Híd Cargo vezérigazgatója, mint platinafokozatú kiemelt támogató is köszöntötte a jelenlévőket. Kiemelte a vasút kulcsszerepét a jelenlegi helyzetben, illetve azt, hogy a V-Híd 2006 óta komoly szerepet vállal a vasútifejlesztési folyamatokban. Hangsúlyozta, hogy a jövő célja, hogy még több vasút épüljön.

Vitézy Dávid

Sipos István-díj és a HUNGRAIL tagságról szóló díszoklevél ünnepélyes átadása

Kiemelve Sipos István volt vezérigazgató szerepét, neki emléket állítva, több évtizedes vasúti munkásságot, életművet ismer el a HUNGRAIL ezzel a díjjal. Sipos István-díjat 2022-ben Dr. Fullér István kapta. „A kombinált fuvarozás érdekében tett elévülhetetlen érdemei elismeréseként az Egyesület ma is támaszkodik szaktudására.” – hangzott el a méltatáskor. A díjazott Dr. Fullér István videóüzenetben köszöntötte a jelenlévőket és köszönte meg az elismerést.

Az idei évben két új teljes jogú tagvállalattal bővül a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület az elnökségi döntése alapján: az Alstom Transport Hungary Zrt. és V-Híd Cargo Zrt. Ünnepélyes keretek között a két vállalat vezérigazgatója, Balázs Gáspár és Vanya László vették át az okleveleket.

 

Mosóczi László és Vanya László

I. szekció – Igazságos zöld átmenet?! Kiszorul a vasúti árufuvarozás a szállítási piacról?!

A szekcióban Kiss Péter elnök-vezérigazgató, a METRANS Csoport képviseletében arról beszélt, hogy a METRANS az intermodalitásban, a konténerterminálok, konténerhálózatok kiépítésében vállal szerepet, ebben látják a jövőt. 2030-ig a vasúti szektor képviselőivel közösen szeretnék elérni azokat a kitűzött célokat, amelyek szükségesek az árufuvarozás területének megújulásához. Az alapításának 30. évfordulóját idén ünneplő METRANS Csoport vasúti rendszerével és konténertermináljainak nemzetközi hálózatával már több mint 10 európai országban szolgálja ki az áruszállítási igényeket. A vállalat ezen a területen Európa piacvezetői közé tartozik. A METRANS Csoport társadalmilag felelős vállalatként küldetésének tekinti a karbonsemleges, zöld logisztika megteremtését is, amelynek eléréséért a HHLA anyacéggel közösen 2019-ben stratégiai környezetvédelmi programot indított. Első saját tulajdonú magyarországi konténerterminálját a METRANS 2017-ben nyitotta meg Budapesten, Csepelen. Az elmúlt évek dinamikus növekedése és pozitív tapasztalatai alapján döntött úgy a cég, hogy egy újabb logisztikai terminált létesít Magyarországon, ezúttal Zalaegerszegen.

A szekció második előadója Dr. Tomaj Balázs kereskedelmi és ügyfélkapcsolati vezérigazgató-helyettes tartott előadást az MVM Zrt. képviseletében, a hazai és európai energiapiac aktuális kérdéseiről. Az orosz-ukrán háború kitörése óta az EU-s döntéshozók a kínálatcsökkentő politikák összehangolásával és árszabályozással próbálják mérsékelni az árakat. Az árak konszolidációját az ukrán konfliktus kimenetele és az európai energiarendszer transzformációjának üteme határozza meg. A hosszú távú áramár-forgatókönyvek közül a deszkaláció és diplomáciai rendezés, a lassú normalizáció és az elhúzódó szélsőséges helyzetek lehetőségeit taglalta. A mélyebb partneri együttműködésben bízva zárta beszédét.

Kiss Péter

Kerekasztal beszélgetés – Energia és a vasútvállalatok

Izgalmas kérdést tárgyaltak a kerekasztal beszélgetés résztvevői: hogyan alakul a vasútvállalatok helyzete a jelenlegi energiapiaci körülmények között? A beszélgetés Feldmann Márton vasút-automatizálási üzletág igazgató (Prolan Zrt.) moderálásával, valamint Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár (TIM), Dr. Pafféri Zoltán elnök-vezérigazgató (MÁV Zrt.), Kövesdi Szilárd elnök-vezérigazgató (GYSEV Zrt.), Kotiers Román az Igazgatóság tagja, CFO (Rail Cargo Hungaria Zrt.), Zahalka Attila kereskedelmi igazgató (METRANS Konténer Kft.) részvételével zajlott.

„Helyzet van. Lesz rá energiánk?” Az áruszállítási piac kiszámíthatóságát jelentős mértékben sértő hatásokat hogyan tudjuk kompenzálni? A közlekedéspolitikai kormányzat milyen mértékűnek ítéli meg azokat a hatásokat, amik a vontatási villamosenergia árának emelkedése okozott? A kérdésekre Vitézy Dávid összefoglalóan kiemelte, hogy a visszaesés messze elmarad attól, amit a legrosszabb forgatókönyvekben gondoltunk. A közúti áruszállításra is hatással van a villamos áram árának emelkedése. Dolgozunk azon, hogy a hálózathozzáférési díjat eltöröljük. A beszélgetésben elhangzott, hogy javaslatok készültek arról, hogy hogyan szerezzük be az árufuvarozók számára az energiát. Az áram árának kiszámíthatatlanságával a vasúti szektor először találkozott. 2021-ben egy úgymond még jó állapot volt, most soha nem látott kiugrások vannak az energiapiacon, hatalmas kilengések. A legfontosabb a jelenlegi helyzetben az aktív kommunikáció a vasúti szektor szereplői között. A piaci hatás nem egyidőben érte a szereplőket, a GYSEV például még „szerencsés” időszakban tudott szerződést kötni a szolgáltatóval. A nehézségek a vasúti szektor minden szereplőjét érintik. Ezekre a nehézségekre nem lehet megoldás a marketingköltségek, a fővizsgák számának, vagy a humánerőforrás eszközeinek csökkentése. A fajlagos vontatási költségek csökkentése sem megy egyik napról a másikra. Így sajnálatosan csak az áremelés marad, amely mérsékelheti a terheket. Elhangzott: a lassú konszolidációs forgatókönyvben hiszünk. De az ügyfelek csak minimálisan érezhetik meg a jelenlegi energiapiac hatásait. Szó esett arról, hogy a szektor foglalkozik-e energiatermeléssel annak érdekében, hogy a terhelést csökkentse? Olyan megoldási javaslatokon dolgoznak, amelyek középtávon is megfizethető és megtérülő eszközöket teremtenek. Elsősorban a napenergia felhasználása jöhet szóba, olyan műszaki megoldásokat kell találni, amelyek hosszútávon biztosítják a hatékony teljesítést.

A jelenlegi takarékoskodási helyzet és az aktuális környezetvédelmi célok meghozzák az eredményes együttműködést a vasúti szektorban. Energiahatékony fejlesztésekre van szükség, amelyek képesek a munkánkat támogatni. Olyan modern eszközöket kell biztosítani, amelyek a hatékony és optimális munkavégzést lehetővé teszik. A jelenlegi helyzet egy olyan új valóság, amelyhez alkalmazkodnunk kell. Digitalizációs fejlődésre is szükség van, valamint olyan technológiai módszerekre, amelyek megteremtik a lehetőségét annak is, hogy a vasútvállalatok önálló energiabeszerzők lehessenek. Ez fogja energiatudatosságra vezetni a szektor szereplőit.

 

Fotók: Szecsődi Balázs

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT