Egyesületünk új, szakmai tudásmegosztó eseménysorozatot indított 2024-ben, VASÚTAKADÉMIA FÓRUM címmel. A fórumon vállalati vezetők, szakemberek és szakmai érdeklődők vesznek részt, hogy részletesen megvitassák a fókuszban álló téma különböző aspektusait. Az esemény célja a tudásmegosztás, tapasztalatcsere és a szakmai párbeszéd elősegítése.
A HUNGRAIL új formátumú első rendezvényén egy égetően aktuális témát választottunk, a csendes tehervagonok kérdését. Az uniós szabályozás szerint 2024 december 8-tól a kijelölt ún. csendes folyosókon csak olyan teherkocsik közlekedhetnek, amelyek fékberendezése csendes, nincs benne öntöttvas fémtuskó. Új vagonokra a kompozit („K”) fémtuskókat szerelik, ezek csendesek, ám tulajdonságaik nagyon eltérnek a vastuskókéitól, régi teherkocsikban nem gazdaságos, így nem is szokásos a használatuk. Ezeknél rendszerint az „LL” jelű műanyag tuskókra cserélik a régieket, így biztosítható a csendesség. A csendes folyosókat annak alapján jelölték ki 2019-ben, hogy napi átlagban éjszaka közlekedett-e legalább 12 tehervonat az adott szakaszon. Magyarországon ide tartozik Hegyeshalomtól Budapesten és Cegléden át Szolnokig az 1-es és 100 vonal, valamint a 40a, a 80 és 150-es vasútvonal egy-egy szakasza. A fórumon fölmerült az is, hogy szükség lenne egy olyan grémiumra, ahol az érdekelt felek szakmai konszenzusra juthatnak a csendes kocsik kérdését érintő ügyekben.
Dr. Rácz Gábor, az Építési és Közlekedési Minisztérium vasúti szabályozási osztályvezetője tájékoztatást adott arról, hogy az EU-ban 2018 óta készül a szabályozás. A folyamat során számos ország kért és kapott mentességet a szabályozás alól, Finnország, Svédország például teljes mentességet 2032-ig, de szinte mindegyik olyan ország is, amely a régiónkban található, így a tranzitban Magyarország kikerülésére is alkalmas. Ezekben általában bizonyos fajta kerékkel szerelt vagy bizonyos típusú vagonok mentesülnek a csendesség követelménye alól. Magyarország nem kért ilyen mentességet, így nem is kapott és ma már nincs lehetőség ilyen derogációt igénybe venni.
Hegedűs Zsolt, a Rail Cargo Hungaria teherkocsi üzembentartás vezetője az előadásában beszámolt a csendesfékek alkalmazásáról az RCH-nál. Az RCH és ÖBB közösen pályázott az EU CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásra, az elnyert hozzájárulás a költségeknek csak egy részét fedezi. Az RCH 2020-ban kezdte meg a korábban öntöttvas féktuskóval gyártott teherkocsik műanyag féktuskókkal való átszerelését. Az RCH-tulajdonú operatív állag teljes mennyiségének (5852 vagon) 91%-án (5320) már csendes fék van, e járművek 88%-án „LL”, 12%-án „K”, féktuskót alkalmaznak.
Dr. Katona László, az MMV Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatója a csendes fékek kapcsán kiemelte, hogy a műanyag féktuskó drágább, de csendesebb, mint az öntöttvas. Hosszabb az élettartama, viszont a kerékpáron lényegesen gyakrabban okoz sérüléseket a sokkal rosszabb hőelvezetés miatt. Gyengébb a fékhatása, a mozdonyvezetőket pedig oktatni kell a némileg más fékezési technikára.
Az esemény részletes összefoglalója hamarosan olvasható lesz az egyesület csatornáin.
FOTÓGALÉRIA