Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az európai utakon. Ez nem csak vasúti árufuvarozási szektor versenyképességét csökkentené jelentősen, de az emberek mindennapi életére is komoly fenyegetést jelentene. A május 11-i Közlekedési Kultúra Napja alkalmából egyesületünk erre a veszélyre szeretné felhívni a figyelmet.

A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése több okból is súlyosan negatív hatással lenne a társadalmunkra nézve. Extrém méretükből és tömegükből adódóan egyrészt növelhetik a közúti veszélyeket: nehezebben manőverezhetőségük miatt (komplikáltabb kanyarodás, nagyobb féktávolság, nem megfelelő időben történő megállás, út beláthatóságának korlátozása) fokozza a közúti balesetek kockázatát – arról nem is beszélve, hogy azok súlyossága még komolyabb, életveszélyesebb a gépjárművezetőkre nézve. Ráadásul  a gigakamionok megjelenése még jobbam fokozná a forgalmi dugók kialakulását.

Másrészt az óriáskamionok megjelenése hatványozottan negatív hatással lenne az infrastruktúrára is: A nagy tömegű járművek sokkal jobban terhelik az utakat és hidakat, elősegítve azok gyorsabb kopását és károsodását. Ez hosszú távon növelheti a karbantartási költségeket – amelynek az uniós adófizetők is kárát láthatják – és csökkentheti az infrastruktúra élettartamát. Arról nem is beszélve, hogy a méret változás miatt mi mindent kellhet átépíteni: körforgalmakat, felhajtókat, lehajtókat, parkolókat, a tömeg miatt műtárgyakat, hidakat.

A gigakamionok komoly fenyegetést jelentenek a környezetünkre is: ahelyett, hogy csökkenne a kamionok száma az utakon, éves szinten 10,5 millióval több közúti teherfuvar kalkulálható, amellyel több mint 6 és fél millió tonna többlet CO2 kibocsátás várható az EU-ban. Ez nemcsak az EU-s klíma célokat akadályozza meg, inkább ellentétes hatást generálva hozzájárul a légszennyezéshez és az üvegházhatású gázok növekedéséhez.

Az óriás kamionok megjelenése tehát az EU társadalmára és környezetére nézve is jelentős veszteséget jelent, a teljes közlekedési szektorra, a közúti biztonságra, a közúti infrastruktúrára és az energiafelhasználásra gyakorolt negatív hatások miatt. A HUNGRAIL támogatja a közút zöldítését, de hangsúlyozzuk, hogy a fenntartható közlekedési rendszerben az intermodális szállításnak lesz kulcsszerepe. Ellenezzük, hogy a méret- és tömeg növekedést nem tervezik a zöld technológiára korlátozni, hanem minden kamionra vonatkoztatnák. És bár az Európai Parlament március közepén tartott plenáris ülésén (ugyan minimális többséggel, de) elfogadta a vonatkozó irányelv felülvizsgálatának első olvasatát, a június 18-i európai közlekedési miniszteri tanácson még lehetőség van megvétózni a döntést, átdolgozásra visszaküldeni a módosítás tervezetet.

Egy friss reprezentatív kutatás eredménye szerint a magyar és európai emberek kifejezetten ellenzik a közúti gépjárművek maximális össztömegét és méretét meghatározó (96/53/EK) irányelv-módosítási törekvéseket és igénylik, hogy a kombinált fuvarozás fejlesztése irányába tegyen lépéseket a közlekedéspolitika. Ez a közvélekedés örvendetes, így ezek és a szakmai érvek miatt is az egyesületünk mindent elkövet annak érdekében, hogy olyan döntés szülessen, ami megakadályozza környezetünkre ártalmas gigakamionok megjelenését.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT