Egyesületünk egyik legfőbb célja a vasúti szektor versenyképességének fenntartása és növelése, amelynek érdekében minden elérhető eszközt és lehetőséget igyekszik nem csak a tagvállalatainak, hanem a szektorban tevékenykedő szereplőknek is elérhetővé tenni. A HUNGRAIL által szervezett Vasútakadémia Fórum legutóbbi rendezvényén pont egy olyan témáról esett szó, amely eddig még kevésbé volt ismert a vasúti társaságok számára,  de komoly lehetőségeket rejt magában, ez pedig nem más, mint az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR).

Hársfai Péter, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) energiahatékonysági szakértője röviden összefoglalta mi is pontosan az EKR rendszer, és miért volt fontos ennek az életre hívása. Az energiahatékonyságról szóló 2012/27/EU irányelv 2018. évi módosítása 32,5 %-os energiahatékonyság-javulást írt elő 2030-ig az Európai Unió tagállamai számára és ehhez igazodva Magyarország Kormánya 2020-ban elfogadta a Nemzeti Energia és Klímatervet, amely az energiahatékonysági célok elérése érdekében Energiahatékonyság Kötelezettségi Rendszer bevezetését rögzítette 2021-től. Ennek célja, hogy piaci alapokra helyezze az energiamegtakarításokat mind lakossági, mind vállalati szereplők esetén. A jogszabályban kijelölt energiahatékonyságra kötelezettek (például a vasúti pályahálózat-működtetők, mint „közlekedési célú üzemanyagot végső felhasználók részére értékesítők” energiamegtakarítást vagy a Magyar Közlönyben megjelentetett katalógus intézkedési listája szerint tudnak elszámolni vagy egyéni audit alapján lehetőség van gyakorlatilag bármilyen megtakarítás elszámolására. Az ezekkel le nem fedett kötelező megtakarítást energiahatékonysági járulék fizetéssel meg lehet váltani.

Hársfai Péter (MEKH)

A MEKH folyamatosan felülvizsgálja az energiamegtakarítási intézkedésjegyzékét és minden évben lehetőség van azt frissíteni. Hársfai Péter kiemelte a főbb intézkedési csoportokat, amelyekkel jelentős energiamegtakarításokat érhetnek el a vállalatok. Ilyenek az épületekre vonatkozó energiahatékonysági intézkedések, a háztartási gépcsere és irodai berendezések cseréje, a technológiai folyamatok energiahatékonyságának javítására vonatkozó intézkedések, a közlekedéssel kapcsolatos energiahatékonysági intézkedések, és ide tartozik a szemléletformálás is.

Dócsné Balogh Zsuzsanna, a TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. ügyvezető igazgatója részletesen beszámolt azokról a területekről, lehetőségekről, amelyeket a vasúti szektor szereplőinek érdemes lenne kiaknáznia. Az ügyvezető kiemelte, hogy „a vasút jelentősen részesülhet az EKR rendszer adta lehetőségeiből, ehhez mindenekelőtt az kell, hogy egy-egy energiamegtakarítási intézkedés megfelelően meg legyen tervezve.” Három fő csoportra bontva fejtette ki a beavatkozási opciókat, amelyek potenciális energiamegtakarítási lehetőségeket rejtenek: az épület energetika terén ilyen például fűtés-hűtés rendszer, a világítás korszerűsítése, a szigetelés, vagy egyéb komfort eszközök beszerzése. A járműállomány területén kiemelhetők a kötött pályás gördülőállomány, a közúti állomány, illetve egyéb technológiai járművek korszerűsítése, beszerzése, vagy működtetése adta lehetőségek. A harmadik csoport a vállalatok tevékenységéhez köthető lehetőségeket tartalmazza, mint például a hatékony menetrendtervezés a forgalomszervezés és a tartalékidők optimális felhasználása érdekeben, járművezetői képzések az energiahatékony közlekedés érdekében, vagy épp vezetéstámogató eszközök alkalmazása.

Dócsné Balogh Zsuzsanna (Trenecon)

A Fórum során az előadók többször hangsúlyozták, hogy „a lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen”. De ahhoz, hogy ez eredményekhez is vezessen, a megfelelő energiahatékonysági helyzetelemzés és tervezés elengedhetetlen.

Kovács Ákos, az Ekol Logistics ügyvezető igazgatója a közúti fuvarozás vasútra terelésének támogatási lehetőségeit fejtette ki előadásában. Az ügyvezető kiemelte, hogy mivel a közútnál csak a szállított hasznos teher, míg a vasútnál ehhez a pótkocsi tömege is hozzáadódik a számolásnál, ezért a néhány tonna alatti fuvaroknál nincs energia megtakarítás. Tehát nagyobb hasznos teher esetén nagyobb az energiamegtakarítás is.

Kovács Ákos (Ekol)

A rendezvény résztvevői bepillantást nyerhettek abba is, hogy miképp lehet kereskedni a hitelesített energiamegtakarításokkal (HEM). Erről részletes tájékoztatás adott a Csjernyik Gergely junior key account manager a CEEGEX Zrt. képviseletében. Bemutatta az EKR tőzsde működését és kiemelte, hogy Gigajoule-t kereskednek, nem projekteket. Egy ügylet több projektből is állhat, illetve egy projektet több ügyletben külön is kereskedhetünk. Felhívta a figyelmet, hogy tervezetten negyedévente vannak aukciók, amelyekhez az előzetes egyeztetések alapján bárki csatlakozhat, akik megfelelnek a feltételeknek, ebben a CEEGEX maximális támogatást ad. Az idei év második aukciója május 14-re van beütemezve.

Csjernyik Gergely (CEEGEX)

Hódosi Lajos, a szervező HUNGRAIL ügyvezető igazgatója kifejezte örömét, hogy a kiváló vendégelőadók közreműködésével, segítségével négy különböző aspektusból sikerült bemutatni az EKR lehetőségeit.  Kiemelte, hogy „versenyképes vasúti közlekedés nincs versenyképes szolgáltatás nélkül, amelynek alapja a költségszintek versenyképessége. Az EKR egy lehetőség pénzre váltani a vasút energiahatékonyságát. A forgalmak közútról vasútra terelése hozzájárulhat a közlekedés zöldítéséhez, a vasút energiahatékonyságának további fokozása pedig csökkenti a vállalatok kiadásait, javítja a vasút versenyképességét. Nem csak a HUNGRAIL tagvállalatok, hanem a társadalom érdeke, hogy a vasúti szektor közös energiamegtakarítási intézkedéseket azonosítson és még energiahatékonyabb, még zöldebb közlekedési módként teljesítse személyszállítási és árufuvarozási feladatait.

Hódosi Lajos (HUNGRAIL)

A pályaműködtetőknek fizetett hálózat-hozzáférési díjba beépített EKR díj éves szinten a magyar hálózaton ~400 millió Ft. A vállalkozó vasúti társaságoknak lehetőségük van ezt HEM-ekkel megváltani, illetve értelemszerűen a HEM-ekkel a tőzsdén kereskedni. Becslések szerint 10-30% energiamegtakarítás is elérhető az évek során következetesen építkezve, ami bármely vállalat számára jelentős anyagi és környezeti megtakarítást jelent. Az energiamegtakarítással amellett, hogy egy vállalat a költségeit csökkenti, így  eredményességét növeli, működését hatékonyan képes optimalizálni és környezettudatossá tenni, még vonzóbbá válhat célközönsége számára, versenyképesebb szolgáltatást tud nyújtani – legyen az árufuvarozással, személyszállítással, infrastruktúrával, vagy kapcsolódó szolgáltatásokkal foglalkozó vállalat, iparági szereplő.

A 25 jelenlévő vállalat képviselői aktívan megosztották tapasztalataikat és kérdéseiket a meghívott vendégekkel és egymással. A teltházas rendezvény és az aktív szakmai tanácskozás alapján egyesületünk az Energia Bizottságának keretén belül tovább viszi az elhangzott témákat, várja akár az új kérdéseket, illetve a május 28-i járműipari konferencián is foglalkozik majd az EKR adta lehetőségekkel.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT