A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület rendezésében idén is lehetőségük volt a vasúti szektor jeles képviselőinek arra, hogy a hazai vasúti ágazat aktuális témáit, napjaink legégetőbb kérdéseit megbeszéljék.
Igazságos zöld átmenet?! – A vasútfejlesztés évtizede?! – #Valtsvasutra – Újabb esély Záhony előtt? jelmondatokkal október 4-én került sor a Magyar Vasút 2022 Konferenciára Budapesten. A szakmai fórum előadásai ezeknek a gondolatoknak a jegyében hangzottak el, három részletben pedig összefoglaljuk a legfontosabb történéseket gondolatokat. Íme a 2. rész.

hirdetés

II. szekció – A vasútfejlesztés évtizede – A jelenlegi működési környezet hogyan befolyásolja a fejlesztéseket?

A hatékony közlekedéspolitika megvalósítása elképzelhetetlen a vasút nélkül. A hagyományos vasúti technológiára építve a digitalizáció előnyeit, a nagysebességű vasutak eszközrendszerét, a korszerű járműtechnológiákat kihasználva a vasútnak kiemelten meghatározó jövője van. A vasút fejlődésének évtizedéről beszélhetünk vagy a háborús válsághelyzet eltereli a figyelmet a vasúti fejlesztésekről? Tisztán kell látnunk, hogy a jelenlegi működési környezet miként hat a vasúti rendszer finanszírozhatóságára.

Bíró Péter, ENSZ projekt menedzser, a Green Plus Csoport képviseletében köszöntötte a Magyar Vasút Konferencia résztvevőit és felvezette a II. szekciót. A klímacélok stratégiai célok, zöld mobilitás a cél. A Green Plus Texasban megnyitotta legújabb gyárát. Több mint 10 millió tonna Co2 kibocsátást csökkentettek eddig fejlesztéseikkel, termékeikkel, például az üzemanyagjavítókkal. Egyedüliek a világon, akik ENSZ által minősített öko-címkés termékkel dolgoznak. A vasúti ágazat számos kihívásairól, a helyes irány megtalálásának szükségességéről, a vasúti szakemberek hiteléről, a fejlesztések előkészítéséről, a vasút jövőjének megalapozásáról esik szó a II. szekció előadásaiban. – foglalta össze a projekt menedzser. Vajon a jelenlegi folyamatok átrajzolják-e a vasúti szektor térképét? Miként alakulnak, változnak a mostani gazdasági helyzetben a szektor szereplői? Mi az a helyzet, amelyben most vagyunk? Milyen fejlesztések vannak folyamatban?

Bíró Péter

A kérdésekre elsőként Dr. Pafféri Zoltán elnök-vezérigazgató (MÁV Zrt.) válaszolt. „Az állapot csak a közösségi közlekedés, a vasút megerősödésével, fog elmúlni mind Magyarországon, mind Európában. Az orosz-ukrán konfliktus, az előző évi pandémiás hatások, az energiaárak drasztikus emelkedése sújtják a vasúti szektort is. Rendkívüli időket élünk. Szükséges az energiaár-kockázat mérséklése többek között a teljes hálózat hozzáférési díj elengedésével, és az energia egységár támogatásával a pályaműködtetőn keresztül. Előre kiszámítható árra, árfixálásra lehet szükség, amelyre új beszerzési stratégiát dolgozunk ki – azaz az aktuális negyedévet megelőzően 30 nappal 90%-os pontossággal közzétenni a villamosenergia árát. Ez kiszámíthatóságot jelent a szektor számára. Az Országos Közlekedésszervező egy üdvözlendő új szemléletet hoz be. Az 1968-as közlekedési reformhoz hasonló mértékű és súlyú reform várható. A jelenlegi humanitárius helyzetben a MÁV-START 850 ezer db Szolidaritási jegyet bocsátott ki, ezzel segítve rászoruló embertársainkat. Záhony térségében nyolcszorosára növekedett a növényi termékek forgalma. Kirajzolódni látszik egy strukturális átalakulás. A növekvő igény megköveteli az átrakási kapacitás bővítését, a fordulók idejének csökkentését, a belépő tehervonatok elegyének gyorsabb és hatékonyabb rendezését. Záhony állomás, Záhony rendező és Eperjeske felújítására 12,4 milliárd forintos támogatásról született döntés. Árufuvarozás és személyszállítás tekintetében a MÁV-Volán-csoport a tervezhetőség és kiszámíthatóság, a gyorsaság, pontosság és rugalmasság, valamint az erőforrások és költségek gazdaságos felhasználása célkitűzések mellett folytatja a munkáját.”

Dr. Pafféri Zoltán

A szekció második előadása Kövesdi Szilárd elnök-vezérigazgató (GYSEV Zrt.) részéről hangzott el. „Áthallások lesznek, hiszen nekünk is ugyanabban a környezetben kell dolgoznunk, ugyanazokkal a problémákkal kell nekünk is megküzdeni. Jelenleg globális kihívások mellett kell működnünk. A Magyar Kormány elkötelezett a vasúti szektor mellett. A célok a jelenlegi helyzetben sem változtak meg, hiszen például az Európai Zöld Megállapodás alapján 2050-re 90%-kal kell csökkenteni a károsanyag kibocsátását.  A GYSEV stratégiája, hogy minőségi szolgáltatásával meghatározó szereplő legyen a térségi személyszállítás megújításában. A fejlesztések megvalósítása nehéz folyamat, a működés optimalizálására és az ellenállóképesség erősítésére törekszik a GYSEV Zrt., és üdvözölte az Országos Közlekedésszervező megalakulását, saját működési területén az ütemes menetrend kialakításában együttműködésről biztosította a vasúti szektort. Az aktuális Északi korridor fejlesztéséről elmondta: az elmúlt héten kapott zöldutat a fejlesztés, 3,5 milliárd Ft támogatás, villamosítás, utaskiszolgáló helyiségek fejlesztése. De a tengelyterhelés növelése még a jövő, az még várat magára.

Kövesdi Szilárd

A szekció harmadik előadója Vanya László, a V-Híd Cargo Zrt. vezérigazgatója volt. Előadásában a vasúti kivitelezéseket járta körbe, az általuk végrehajtott évente átlagosan 100 vágánykilométer vasútépítést. Jelenlegi projektjeik közül kiemelte a Szeged-Röszke vasútvonal felújítását, a Ferencváros-Kelenfölt Déli Körvasút projektet és a Soroksár-Kelebia (Budapest-Belgrád) vasútvonal projektet. Beszédében kitért a vasútépítés részleteire, többek között szó esett arról a többszáz km sínre, többezer vasúti aljzatra, amelyek kibontásra kerülnek. Ezek elszállításáról gondoskodni kell, ez egy komoly logisztikai feladat, közúton, vasúton egyaránt. Javaslatot tettek az újrahasznosításra, a helyben történő ledarálást követően, majd beépítést követően nincs szükség az elbontott anyagok esetében szállítási kapacitásra. Kifejtette, mennyire fontos az, hogy minden beszállító „óramű pontossággal” teljesítsen, hiszen vágányzári időkben zajlanak a munkálatok. Megnövekedett a tranzitforgalom Magyarországon, ezért 2020-ban elkezdték létrehozni azt a szállítási vasúti kapacitást, amellyel kiszolgálhatják a vasútépítést. A Társaság a dízelkapacitás bővítésének irányába indult el. Bizonyos, hogy a vasúti szállítás Európában és Magyarországon erősödni fog hosszú távon. „Célunk egy hazai vasúti teherszállítási vállalat felépítése.” – zárta előadását Vanya László vezérigazgató.

Vanya László

Az adott témakör negyedik előadója Balogh Zsuzsanna, a TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. ügyvezető igazgatója volt. Elmondta, hogy a TRENECON elkötelezett a modern és fenntartható vasút mellett, ezért tudásbázisuk három fő pillérét mélyreható mérnöki, környezetvédelmi szakértői és közgazdasági ismereteik jelentik. Ezek együttes jelenlétét meghatározónak látják abban a munkában, amelyet a szakpolitikai dokumentumok és a fejlesztési programok kidolgozásában, valamint az infrastrukturális fejlesztések előkészítésében végeznek. Balogh Zsuzsanna a V0-Budapest projekt kapcsán többek között elmondta, hogy nagy hangsúlyt fektetnek az ütemezés kérdéskörére, a forgalmi és menetrendi modellek előkészítésére, a pénzügyi modellek készítésére valamint a szegmensek részletes vizsgálatára. Előadását azzal a gondolattal zárta, amely szerint a hangsúly a közös gondolkodáson van a jelenlegi helyzetben, amelyet pozitívan a „vasút esélyének” értékelt.

Balogh Zsuzsanna

Érsek Ákos  az Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetségének (UIRR) főtanácsadója szakmai előadásában hangsúlyozta, hogy a kombinált fuvarozás fejlesztése a legegyszerűbb, legkézenfekvőbb megoldás a klímacélok eléréshez. Előadásában kiemelte, hogy a kombinált fuvarozás, amellyel jelenleg 65-70 százalékkal csökkenthető ugyanannak a szállításnak a széndioxid-lábnyoma, 2050-re teljesen klímasemleges lesz. Ehhez a technológia már most rendelkezésre áll, nem kell olyan áttörést elérni, mint a hidrogén esetében. Villanyhajtású kamionok, elektromosan működő átrakóterminálok – amelyek kiváló töltőpontok a kamionok számára – és a vasút kombinációjával teljesen megújuló források használatára át lehet térni a teljes szállítási láncban. Előadásában hangsúlyozta, hogy 2050-re meg kell háromszorozni az intermodális fuvarozás részaranyát a klímacélok teljesítéséhez.

Érsek Ákos

 

A konferencia összefoglalójának első része itt olvasható:

A vasút a jövő közlekedési eszköze – Magyar Vasút 2022 Konferencia összefoglaló I. rész

 

Fotók: Szecsődi Balázs

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT