Budapest, 2022. 09. 29. – Porpáczy Richard, Magyar Vasút

A hosszú szünet után újra megrendezett 13. InnoTrans vasúti expó időszerű jelszava a fenntarthatóság volt. Korábban láttunk jövőbe mutató elgondolásokat, ezúttal viszont azt tárta elénk a kiállítók többsége, hogy a korábbi tervekből megvalósítható technika született – ami négy éve a jövő volt, az ma már a jelen.

 

hirdetés

Hagyományosan kétévente nyílik meg Berlinben az InnoTrans, de a koronavírus-járvány megszakította a sort. Többszöri halasztás után végül a rendezők lemondták a sorban következő kiállítást, bízva abban, hogy az eredeti rendszerben szereplő 2022-re visszatér az életünk a normális pályára, és újranyithat a berlini vásárváros kapuja.

A várakozás bejött, a szakma pedig óriási érdeklődéssel várta a szeptember 20-i kapunyitást. Közben a berlini vásárváros kiegészült egy újabb épülettel, de még így is megtelt vasúttal a terület. Európából, Amerikából, Ázsiából és Afrikából 42 csarnokban 2690 kiállító jött, köztük 16 magyar cég, de ha ezekhez hozzáadjuk a hazánkba szállító, külföldi tulajdonú gyártókat, akkor elmondhatjuk, hogy bőven húsz felett volt a magyar érdekeltségű cégek száma. Mindegyikük szerint nagyon jó alkalom az üzleti találkozásra az InnoTrans. Jellemző, hogy magyar partnerek is az InnoTransra időzítették egymás közti tárgyalásaikat. A nyitónap felénél már nagyon elégedett véleményeket lehetett hallani.

Modern vasúthoz hozzátartozik a közúti ráhordás, ezért buszokat is láthattunk a szabad területen, egy ötszáz méteres próbapályán. A kötöttpálya és a közút határ esetét is bemutatta a Siemens egy felsővezetékről üzemeltethető kamionnal. Van olyan kis mennyiségű áru, amelyet nem érdemes vasútra rakni, de tartósan, előre kiszámítható útvonalon közlekedik. Ilyen például a nagy áruházak ellátása. Az ilyen fuvaroknak lehet ez megfelelő hajtási mód.

Négy éve már láttuk az alternatív és moduláris hajtásmódok innovációit, terveket, maketteket. Az idei InnoTrans tulajdonképpen azt mutatta meg, hogy az elvi megoldásokból gyakorlat lett, és a generációs ugrás éppen folyamatban van.
Hatékonyság, költségoptimalizálás és környezetvédelem. Ez volt az expó üzenete. Az elmúlt hónapok energiaválsága felgyorsította a fejlesztéseket, de a kereslet is megnőtt rájuk. Az InnoTranson érezhető, tapasztalható irányvonal volt: hogyan valósulnak meg a közösségi közlekedés néhány évvel korábbi környezetvédelmi tervei.

Magyar–német kormányzati munkacsoport

Közös munkacsoportot alakított a magyar és a német kormány a közlekedés és a közlekedési ipar területén folytatott együttműködés erősítésére. Vitézy Dávid, az Innovációs és Minisztérium államtitkára Volker Wissing német szövetségi közlekedési miniszterrel az InnoTranson folytatott megbeszélése után adott nyilatkozatában kiemelte, hogy az egyre szorosabb együttműködés hozzájárulhat a többi között annak a tervnek a megvalósításához, hogy hidrogénhajtású motorvonatok álljanak üzembe a nem villamosított magyarországi vasútvonalakon. Dolgoznak egyebek mellett azon is, hogy jobban összehangolják a vasúti menetrendeket, és így „egy székben, egy vonaton ülve” lehessen eljutni Budapestről például Párizsba, kihasználva az osztrák, a német és a francia nagysebességű vasúti hálózatot.
Az államtitkár szerint „a vasút a jövő”, a leginkább fenntartható és környezetbarát közlekedési mód, a kormány pedig arra törekszik, hogy a magyar ipar szereplői, köztük a hazai tulajdonú kis- és középvállalkozások és a külföldi tulajdonú cégek is minél inkább bekapcsolódjanak a vasúti járműipar egész Európában kibontakozó reneszánszába.
Ennek jegyében egyeztetett a berlini vásáron több, Magyarországon tevékenykedő német nagyvállalat, köztük a Knorr-Bremse és a Siemens vezetőivel. Hozzátette: a kormányzat örömmel nyugtázta a Siemens és a hazai tulajdonú Magyar Vagon Zrt. stratégiai megállapodását, amely azt a célt szolgálja, hogy a magyar vasúti járműgyártás korszerű technológiára támaszkodva egyre nagyobb szerephez jusson.

 

E-coupler

Az elektromos csatlakozó kivételesen nagy kihívást jelentett a digitális automata kuplung fejlesztése során. A Knorr-Bremse ügyes ötlettel állt elő

A német fővárosban mutatta be a Knorr-Bremse először az e-csatlakozó berendezést. A cég ugyanis e-couplert fejlesztett a digitális automata vonó- és ütközőkészülékhez. A mozdonyból induló, a szerelvény teljes hosszában adatátvitelt és áramellátást lehetővé tevő vezetékek összekapcsolásával az e-coupler meghatározó a tehervagonok digitális kapcsolatteremtésében. Ennek megfelelően nélkülözhetetlen alkatrész a digitalizált, intelligens és versenyképes vasúti áruszállításban.

Robusztus, kifinomult – a Knorr-Bremse e-csatlakozója az első koncepció, amely képes megfelelni az Európai DAC Megvalósítási Program (EDDP) által támasztott specifikációs elvárások mindegyikének. Ez a kezdeményezés foglalja keretbe és koordinálja a digitális automata kuplung európai bevezetését. Az elvárások között szerepel egyebek közt az erősen korlátozott méret, az időjárással szembeni magas ellenállóképesség, valamint képesség a kapcsolódási folyamat során megbízható és precíz elektromos kapcsolat létrehozására két tehervagon érzékeny csatlakozói között. A méreteket tekintve a digitális automata kuplung és az e-coupler a kuplungfej középpontjától nem nyúlhat 200 mm-nél távolabbra. Csak így oldható meg berakodáskor, például járművekkel való felhajtás alkalmával, hogy a járművek simán haladhassanak át a vasútikocsik-közé fektetett rámpákon.

Jelenleg mintegy félmillió tehervagont és 17 ezer mozdonyt kapcsolnak össze emberi erővel. Vagyis a vasúti teherszállítási szektor automatizálás és digitalizálás szempontjából rendkívül jelentős piacot jelent.

 

 

Richard Lutz,
a Deutsche Bahn vezérigazgatója.
Csak erős partnerekkel együtt alakíthatjuk a vasút jövőjét. Ezért olyan fontos az iparágon belüli eszmecsere az InnoTranson. A DB szempontjából az InnoTrans 2022 teljes siker volt.
Henri Poupart-Lafarge,
az Alstom vezérigazgatója és igazgatótanácsának elnöke.
Az InnoTrans ismét elérte azt a célját, hogy egyedülálló-fórum legyen, ahol megoszthatjuk egymással a közlekedéssel kapcsolatos innováció iránti közös szenvedélyünket. Az Alstom csapata köszönetet mond a világ minden tájáról érkező több ezer látogatónak, akik eljöttek megosztani velünk a fenntartható vasúti tapasztalatokat, digitális mobilitási megoldásokat.
Peter Spuhler,
a Stadler Rail AG vezérigazgatója.
A látogatók visszajelzései egyértelműen megerősítették, hogy az ügyfeleinkkel és partnereinkkel folytatott személyes eszmecsere mennyire inspiráló a mobilitás jövője szempontjából. A Stadler a fenntartható vasúti megoldások innovatív szolgáltatójaként mutatkozott be az InnoTranson hét, a legkorszerűbbek közé tartozó járművel, valamint a jelző- és szolgáltatási területen széles portfólióval. A világpremiereinkre adott vásárlói reakciók elsöprőek voltak. Az alternatív hajtástechnológiák piacvezetőjeként többek között bemutattuk az Egyesült Államok első hidrogénüzemű FLIRT H2 motorvonatát, és szándéknyilatkozatot írhattunk alá négy hidrogénvonat kaliforniai szállításáról.
A Prolan Irányítástechnikai Zrt. már régi szereplő az InnoTranson. Legújabb termékük az energiamérő gateway, amelyből ötezer darabot szállítanak a DB részére a következő hónapokban, és ezekből egy az itt kiállított mozdonyok egyikén is látható volt.  Az önműködő jelzőüzemet megvalósító Elpult rendszerük már működik a 120a KÖFI szakaszán. Nemsokára a tramtrain, Szeged KÖFI, illetve a GYSEV KÖFI tervezett szoftverfrissítésében is felkonfigurálják. Felvételünkön Virág Istvánnak, a MÁV pályaműködtetési vezérigazgató-helyettesével (szemben) tárgyal a Prolan vezérkara.
Nagy népszerűségnek örvendett a Stadler EURO9000 mozdonya. A tehervonati szolgálatra optimalizált, hattengelyes vontatójármű legnagyobb sebessége csak 120 km/óra, de vonóereje tiszteletre méltó: 500 kN, és folyamatos vontatásban is képes fenntartani 430 kN nyomatékot. Teljesítményéről szerényen csak annyit mondtak a bemutatón: több, mint 9000 kilowatt. Felsővezeték nélküli szakaszon két dízelmotor termeli az elektromos energiát, egyenként 950 kW teljesítménnyel. A vasúti korridorok kiszolgálására tervezték, ezért Ausztria, Németország, Belgium, Olaszország és Svájc nemzeti vonatbefolyásoló berendezései mellett ETCS is van a fedélzetén.
A sorban állás is érzékelteti, mekkora érdeklődés nyilvánult meg a kínai mozdony iránt. A CRRC gyártmányán ugyan a gyár jelvénye látszott, de színezésén látszik, ahogy az InnoTrans után a már Magyarországon tartózkodó RCH Bison párja lesz.
Százötven éve laprugókkal kezdte a gyártást a Kárászy-család, mára a nemzetközi szabványoknak megfelelően megtervezett vasúti lengéscsillapító típuscsaládot kínálva az alágazat elismert beszállítóivá váltak. A jubileumot az InnoTranson megjelenéssel ünnepelték, és már az első napon jelentős érdeklődést tapasztaltak.
Hajtott forgóváz kisszériás vontatójárművekhez és különleges vasúti munkagépekhez: a Ganz-Motor Kft. elismert termékét most spanyol széles nyomtávon mutatták meg.
Dr. Sigrid Nikutta,
Head of Freight Transport Deutsche Bahn
Sigrid Nikutta, a DB Cargo vezetője – aki stílszerűen a brand színeit öltötte magára – ecseteli a vasúti árufuvarozás előnyeit. Európa legnagyobb vasúti kargócége egy teljesen digitális automata vonókészülékkel ellátott szerelvényt mutatott be. A háttérben egy Vectron Dual Light; a dízel- és villamos meghajtást ötvöző mozdonyt még 2018-ban harangozta be a Siemens. Mivel csak 15 kV 16,7 Hz feszültség alatt üzemel, a német, illetve osztrák vasutak lehetnek a gép vásárlói.
A Dipostel standja. A francia cég a kerék–sín határfelületen a súrlódási együttható optimalizálására irányuló innovatív megoldásai révén tartozik a szakterület élvonalába
Nagyon fut a hidrogénnel hajtott járművek szekere – ezen a téren is képviseltette magát a vasút mellett a közút. A Busitalia Van Hool eredetű autóbusza a zöld közlekedésjelképeként hirdette magát.
Balról jobbra: a Hyundai Rotem elnök-vezérigazgatója, Dzsong-Be Li, Volker Wissing német szövetségi közlekedési és a digitális átállásért felelős miniszter és Jong-Hon Kim, a Hyundai Rotem vezérigazgató-helyettese, a vasútimegoldások-divízióvezetője.
A horvát Končar idén újabb előremutató projektet mutatott be: a TMK 2300 LT alacsonypadlós villamos saját kutatás-fejlesztés, eszköztár, technológia és gyártás eredménye. A Berlinben kiállított jármű a lettországi Liepājas Tramvajs igényei alapján készült, és ez tizenharmadik példány abból a 14 alacsonypadlós villamosból álló sorozatból, amit Končar szállít Liepāja villamos üzemének.

Borítókép: Nem kevesebb, mint 128 új, elsősorban vasúti járművet mutattak be szeptember 20–23-án a berlini vásártéren, a bejelentett világpremierek száma meghaladta a kétszázötvenet. Körülbelül 140 ezer látogató érkezett több mint 131 országból a világ vezető szakvásárára, amin végül 56 ország 2834 kiállítója képviseltette magát


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT