A magyar emberek többsége nem akar nehezebb és hosszabb kamionokat látni a magyar utakon – derül ki a Harris Interactive 2024. áprilisi reprezentatív közvélemény-kutatásából.

Korábban már tájékoztattunk arról, hogy jelenleg az EU olyan jogszabálymódosítást tárgyal, amely megengedné a nagyobb kamionok közlekedését az európai utakon. Mindezt a közlekedés zöldítése címszóval, abban bízva, hogy ezzel csökken majd a teherautók száma.

A Harris Interactive kutatása alapján a magyarok 79%-a szerint az intézkedés valójában inkább növelni fogja a kamionok számát, lévén olcsóbbá válhat a közúti szállítás. A megkérdezettek 88%-a azzal is tisztában van, hogy a nehezebb és hosszabb járművek jelentős igénybevételnek teszik majd ki a közúti infrastruktúrát, hatalmas többlet karbantartási, fenntartási költséget generálva. Az embereket aggasztja továbbá a gigakamionok biztonságra gyakorolt negatív hatása is, nem szívesen vezetnek se köztük, se az általuk burkolatban okozott nyomvályúkban

A kutatás szerint a magyarok 70%-a véli úgy, hogy a gigakamionok bevezetése ártalmas a környezetre és negatív hatással lesz az energiafelhasználásra is. Tartanak tőle, hogy az új, nagyobb tehergépjárművek sok kellemetlenséget okozhatnak a közúti közlekedésben.

A statisztika szerint se a magyarok, de a megkérdezettek európai országok állampolgárai sincsenek meggyőzve arról, hogy a gigakamionok bevezetése csökkenti majd a tehergépjárművek számát. Épp ellenkezőleg, az emberek közel 80%-a szerint ez negatívan hathat a kombinált fuvarozásra. Sőt, több, mint 70% álláspontja szerint tiltani kellene a gigakamionokat azokban az országokban, ahol hatékonyan működtethető a vasúti és közúti szállítást összefűző kombinált fuvarozás. 98% kifejezetten szorgalmazza a kombinált fuvarozás fejlesztését, hiszen ez egy biztonságosabb, környezetbarátabb szállítási mód, ráadásul így a forgalmi dugókat is kikerülheti az áru.

A vasúti szektor már korábban is jelezte, hogy míg az EU közlekedészöldítést céloz az akkumulátorok hely- és tömegigényének biztosítását lehetővé tevő intézkedéssel, addig valójában az előterjesztett javaslat komolyan veszélyezteti az európai zöld megállapodás (Green Deal) céljait, hiszen a növekményt nem korlátozza a zöld technológiákra és csak közútra optimalizál, teljesen figyelmen kívül hagyva a közlekedési szektorra gyakorolt hatásokat – egy célzottan a javaslat hatásait vizsgáló tanulmány szerint várhatóan 20%-os vasútról közútra terelődés következhet be.

A HUNGRAIL támogatja a közút zöldítését, de fontos hangsúlyozni, hogy a fenntartható közlekedési rendszerben az intermodális szállításnak lesz kulcsszerepe. Ellenezzük, hogy a méret- és tömeg növekedést nem tervezik a zöld technológiára korlátozni, hanem minden kamionra vonatkoztatnák.. Zöldebb jövőnk érdekében rendszer szintű gondolkodást tartunk szükségesnek. Ennek egyik lépéseként alakult meg az Intermodális Kerekasztal is 2023 folyamán a HUNGRAIL, mint vasúti szakmai érdekvédelmi szervet, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége és a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) részvételével. A platform célja a szektor szintű rendszeres egyeztetés, közös álláspontok, közös javaslatok megfogalmazása a magyar logisztika fenntartható fejlesztése, versenyképessé tétele érdekében.

És bár az Európai Parlament március közepén tartott plenáris ülésén elfogadta a Weights & Dimensions irányelv felülvizsgálatának első olvasatát, a június 18-i európai közlekedési miniszteri tanácson még lehetőség van megvétózni a döntést, átdolgozásra visszaküldeni a módosítás tervezetet. A reprezentatív kutatás eredménye szerint a magyar és európai emberek kifejezetten ellenzik  az irányelvmódosítási törekvéseket és igénylik, hogy a kombinált fuvarozás fejlesztése irányába tegyen lépéseket a közlekedéspolitikai.

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT