Budapest, 2022. 03. 31. – Magyar Vasút

Minden évről előzetesen közzé kell tenni a NIF. Zrt. közbeszerzési terveit az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR). Ez a dokumentum a források rendelkezésre állása esetén csak a kormányzati prioritások változatlanságának függvényében tekinthető pontosnak – ennél kevesebb, vagy részben más tenderek is kiírhatók, de mindenképp jelzésértékű, hogyan fejlődhet a magyar vasúti infrastruktúra.

hirdetés

A 2022-es évet inkább a kifutó projektek jellemzik, és a vasúti nagyberuházások tervezése is elakadni látszik a NIF közbeszerzési terveinek szemrevételezése alapján. A vasútvonalak átépítése, a szűk keresztmetszeteinek felszámolása helyett elsősorban plasztikai, utaskényelmi beavatkozások uralják a listát. Számos állomásépület felújítása szerepel a tervek között, a régóta tervezett intermodális csomópontok megvalósítása is lendületet kaphat, de igazi nóvum ezek között sem található

Elkészülhetnek végre a nagy sebességű vasútvonalak tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges műszaki szabályozások, amelyek esetében azért nem kell feltalálni a kanálban a mélyedést, csak le kell fordítani magyar nyelvre a hozzánk leginkább hasonlatos külföldi nagy sebességű vonalak műszaki szabványait. Érdekes, hogy a vasúti árufuvarozás érdekében is történik néhány további fejlesztés, egyrészt a debreceni BMW-gyárhoz, másrészt a zalaegerszegi új Metrans konténerterminálhoz kapcsolódóan (lásd még: Szegedi és zalaegerszegi vasúti deltavágányok megépítéséről határozott a kormány – MAGYAR VASÚT II. ÉVFOLYAM 6. SZÁM).

Összességében kissé megakadni látszik az a törekvés, hogy 2030-ra a TEN-T hálózat megfelelő kiépítettséggel elkészüljön, az elmúlt év(ek) tervezetten felüli költségei és a fejlesztési forrásokhoz az EU-val fennálló politikai természetű viták egyértelmű lenyomatott hagytak a NIF-es kiírásokon.

Tervezett vasúti beruházások, 2022

HELYSZÍN A BERUHÁZÁS JELLEGE STÁTUSZ
Budapest–Esztergom vasútvonal a vasútvonalhoz kapcsolódó P+R-ek bővítése, parkolásirányítási rendszer kiépítése Aquincum-Pilisjászfalu közötti szakaszon tervezés, engedélyezés
Székesfehérvár vasútállomás kiegészítő építési munkák: két lift és a déli P+R parkoló kivitelezés
Zalaszentiván–Zalaegerszeg vasúti vonalszakasz a kapcsolódó vasúti bekötések előkészítése tervezés, engedélyezés
Budapest–Varsó nagy sebességű vasút műszaki szabályozás nagy sebességű vasúti rendszerek (NSV) kialakításához kapcsolódóan megvalósítás
A Debrecen–Füzesabony vasútvonal korszerűsítése, II. ütem 1. rész: Macs Ipari Park terminálon kerítés építése, CCTV rendszer telepítése, üzemeltetői és portaépület építése, tűzivíz-tároló létesítése 2. rész: Debrecen állomás Külső Fatér területén háromvágányos kisállomás létesítése, valamint a 108-as vonal folyamatban lévő kétvágányúsításának folytatásaként az új második vágány peronos vágányokig történő bevezetése részbeni megvalósítás
Dél-balatoni vasútállomások építési munkái 13 helyszínen (Balatonaliga, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Balatonszéplak felső, Zamárdi, Szántód-Köröshegy, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Bélatelep, Balatonfenyves) a felvételi épületek modernizálása és akadálymentesítése, valamint a várótermek, vizesblokkok és pénztárhelyiségek felújítása, továbbá a felvételi épületekhez kapcsolódó állomási előterek rendezése, átépítése, akadálymentesítése, az állomás és a település kapcsolatának javítása, a szükséges P+R parkolók, autóbusz-megállók kialakítása kivitelezés
Észak-balatoni vasútállomások építési munkái 15 helyszínen (Polgárdi, Füle, Balatonfőkajár felső, Csajág, Balatonakarattya, Csittényhegy, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Káptalanfüred, Alsóörs, Csopak, Balatonarács, Balatonfüred, Aszófő) a felvételi épületek modernizálása és akadálymentesítése, valamint a várótermek, vizesblokkok és pénztárhelyiségek felújítása, továbbá a felvételi épületekhez kapcsolódó állomási előterek rendezése, átépítése, akadálymentesítése, az állomás és a település kapcsolatának javítása, a szükséges P+R parkolók, autóbusz-megállók kialakítása kivitelezés
Zalaszentiván–Nagykanizsa vasúti vonalszakasz a korszerűsítés előkészítése tervezés, engedélyezés
Gyoma–Békéscsaba, Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár, Szajol–Püspökladány, Lepsény–Szántód-Kőröshegy, Budapest–Esztergom vasúti vonalszakaszok TSI (EU-s átjárhatósági szabványok) szerinti hiányosságok megszüntetése a végleges használatbavételi engedélyek megszerzése érdekében megvalósítás
vasúti tengelysúlymérési rendszer (VTSM) kidolgozása és kísérleti elindítása három helyszínen tervezés és kivitelezés
Debrecen intermodális közlekedési központ építése és főpályaudvar-rekonstrukció című projekt előkészítés, engedélyes és kiviteli tervek készítése
Zalaegerszeg vasút- és autóbusz-állomások felújítása, benne az állomásépület teljes körű rekonstrukciójának és a kapcsolódó magasépítési (bontási és átépítési) munkálatainak tervezésével, valamint közös vasúti és autóbuszos peron kialakítása az I. vágány vonatfogadásra alkalmassá tételével, és a hozzá tartozó peron SK +55 cm magasságra történő átépítése, illetve a II–III. vágányok közötti „B” peron fejlesztésének, akadálymentesítésének a tervezése, gyalogos aluljáró kialakításának tervezése peronkapcsolatokkal és az állomási vágánygeometria módosításával, a keskeny C peron szélesítésével előkészítés, engedélyes és kiviteli tervek készítése
Kőszeg város környéki közösségi közlekedés-fejlesztés intermodális csomópont kivitelezés
Szeged állomás rekonstrukció és intermodális csomópont kialakítása, benne Szeged személypályaudvar vasúti infrastruktúrájának áttervezése, a jelenleg és távlatilag az állomáshoz csatlakozó vasútvonalakra meghatározott fejlesztési célok hosszú távú kiszolgálásának igényével tervezés
Nyíregyháza vasútállomás intermodális átszállókapcsolatok fejlesztése és P+R parkolók kialakítása a megyeszékhely vasúti elővárosi körzetében, I. ütem, benne az állomásépület átalakítása és fejlesztése, az állomás előtti keskeny nyomtávú vasútvonali szakasz bontása, vasúti peronok emelése és peronfedés kialakítása, gyalogos aluljáró építése kivitelezés
Bicske vasútállomás az intermodális átszállókapcsolatok fejlesztése és P+R parkolók kialakítása projekt keretében a felvételi épület kivitelezése és akadálymentesítés megvalósítás
Borítókép:  Szeged nagyállomás intermodális kapcsolata (fotó: Vörös Attila)

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT