Budapest, 2022. 03. 31. – Magyar Vasút
Minden évről előzetesen közzé kell tenni a NIF. Zrt. közbeszerzési terveit az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR). Ez a dokumentum a források rendelkezésre állása esetén csak a kormányzati prioritások változatlanságának függvényében tekinthető pontosnak – ennél kevesebb, vagy részben más tenderek is kiírhatók, de mindenképp jelzésértékű, hogyan fejlődhet a magyar vasúti infrastruktúra.
hirdetés
A 2022-es évet inkább a kifutó projektek jellemzik, és a vasúti nagyberuházások tervezése is elakadni látszik a NIF közbeszerzési terveinek szemrevételezése alapján. A vasútvonalak átépítése, a szűk keresztmetszeteinek felszámolása helyett elsősorban plasztikai, utaskényelmi beavatkozások uralják a listát. Számos állomásépület felújítása szerepel a tervek között, a régóta tervezett intermodális csomópontok megvalósítása is lendületet kaphat, de igazi nóvum ezek között sem található
Elkészülhetnek végre a nagy sebességű vasútvonalak tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges műszaki szabályozások, amelyek esetében azért nem kell feltalálni a kanálban a mélyedést, csak le kell fordítani magyar nyelvre a hozzánk leginkább hasonlatos külföldi nagy sebességű vonalak műszaki szabványait. Érdekes, hogy a vasúti árufuvarozás érdekében is történik néhány további fejlesztés, egyrészt a debreceni BMW-gyárhoz, másrészt a zalaegerszegi új Metrans konténerterminálhoz kapcsolódóan (lásd még: Szegedi és zalaegerszegi vasúti deltavágányok megépítéséről határozott a kormány – MAGYAR VASÚT II. ÉVFOLYAM 6. SZÁM).
Összességében kissé megakadni látszik az a törekvés, hogy 2030-ra a TEN-T hálózat megfelelő kiépítettséggel elkészüljön, az elmúlt év(ek) tervezetten felüli költségei és a fejlesztési forrásokhoz az EU-val fennálló politikai természetű viták egyértelmű lenyomatott hagytak a NIF-es kiírásokon.
Tervezett vasúti beruházások, 2022
HELYSZÍN | A BERUHÁZÁS JELLEGE | STÁTUSZ |
---|---|---|
Budapest–Esztergom vasútvonal | a vasútvonalhoz kapcsolódó P+R-ek bővítése, parkolásirányítási rendszer kiépítése Aquincum-Pilisjászfalu közötti szakaszon | tervezés, engedélyezés |
Székesfehérvár vasútállomás | kiegészítő építési munkák: két lift és a déli P+R parkoló | kivitelezés |
Zalaszentiván–Zalaegerszeg vasúti vonalszakasz | a kapcsolódó vasúti bekötések előkészítése | tervezés, engedélyezés |
Budapest–Varsó nagy sebességű vasút | műszaki szabályozás nagy sebességű vasúti rendszerek (NSV) kialakításához kapcsolódóan | megvalósítás |
A Debrecen–Füzesabony vasútvonal korszerűsítése, II. ütem | 1. rész: Macs Ipari Park terminálon kerítés építése, CCTV rendszer telepítése, üzemeltetői és portaépület építése, tűzivíz-tároló létesítése 2. rész: Debrecen állomás Külső Fatér területén háromvágányos kisállomás létesítése, valamint a 108-as vonal folyamatban lévő kétvágányúsításának folytatásaként az új második vágány peronos vágányokig történő bevezetése | részbeni megvalósítás |
Dél-balatoni vasútállomások építési munkái 13 helyszínen (Balatonaliga, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Balatonszéplak felső, Zamárdi, Szántód-Köröshegy, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Bélatelep, Balatonfenyves) | a felvételi épületek modernizálása és akadálymentesítése, valamint a várótermek, vizesblokkok és pénztárhelyiségek felújítása, továbbá a felvételi épületekhez kapcsolódó állomási előterek rendezése, átépítése, akadálymentesítése, az állomás és a település kapcsolatának javítása, a szükséges P+R parkolók, autóbusz-megállók kialakítása | kivitelezés |
Észak-balatoni vasútállomások építési munkái 15 helyszínen (Polgárdi, Füle, Balatonfőkajár felső, Csajág, Balatonakarattya, Csittényhegy, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Káptalanfüred, Alsóörs, Csopak, Balatonarács, Balatonfüred, Aszófő) | a felvételi épületek modernizálása és akadálymentesítése, valamint a várótermek, vizesblokkok és pénztárhelyiségek felújítása, továbbá a felvételi épületekhez kapcsolódó állomási előterek rendezése, átépítése, akadálymentesítése, az állomás és a település kapcsolatának javítása, a szükséges P+R parkolók, autóbusz-megállók kialakítása | kivitelezés |
Zalaszentiván–Nagykanizsa vasúti vonalszakasz | a korszerűsítés előkészítése | tervezés, engedélyezés |
Gyoma–Békéscsaba, Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár, Szajol–Püspökladány, Lepsény–Szántód-Kőröshegy, Budapest–Esztergom vasúti vonalszakaszok | TSI (EU-s átjárhatósági szabványok) szerinti hiányosságok megszüntetése a végleges használatbavételi engedélyek megszerzése érdekében | megvalósítás |
– | vasúti tengelysúlymérési rendszer (VTSM) kidolgozása és kísérleti elindítása három helyszínen | tervezés és kivitelezés |
Debrecen | intermodális közlekedési központ építése és főpályaudvar-rekonstrukció című projekt | előkészítés, engedélyes és kiviteli tervek készítése |
Zalaegerszeg | vasút- és autóbusz-állomások felújítása, benne az állomásépület teljes körű rekonstrukciójának és a kapcsolódó magasépítési (bontási és átépítési) munkálatainak tervezésével, valamint közös vasúti és autóbuszos peron kialakítása az I. vágány vonatfogadásra alkalmassá tételével, és a hozzá tartozó peron SK +55 cm magasságra történő átépítése, illetve a II–III. vágányok közötti „B” peron fejlesztésének, akadálymentesítésének a tervezése, gyalogos aluljáró kialakításának tervezése peronkapcsolatokkal és az állomási vágánygeometria módosításával, a keskeny C peron szélesítésével | előkészítés, engedélyes és kiviteli tervek készítése |
Kőszeg | város környéki közösségi közlekedés-fejlesztés intermodális csomópont | kivitelezés |
Szeged állomás | rekonstrukció és intermodális csomópont kialakítása, benne Szeged személypályaudvar vasúti infrastruktúrájának áttervezése, a jelenleg és távlatilag az állomáshoz csatlakozó vasútvonalakra meghatározott fejlesztési célok hosszú távú kiszolgálásának igényével | tervezés |
Nyíregyháza vasútállomás | intermodális átszállókapcsolatok fejlesztése és P+R parkolók kialakítása a megyeszékhely vasúti elővárosi körzetében, I. ütem, benne az állomásépület átalakítása és fejlesztése, az állomás előtti keskeny nyomtávú vasútvonali szakasz bontása, vasúti peronok emelése és peronfedés kialakítása, gyalogos aluljáró építése | kivitelezés |
Bicske vasútállomás | az intermodális átszállókapcsolatok fejlesztése és P+R parkolók kialakítása projekt keretében a felvételi épület kivitelezése és akadálymentesítés | megvalósítás |
Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu