Budapest, 2022. 03. 17. – Magyar Vasút

Február utolsó napján, az 1097/2022-es határozatában döntött arról a magyar kormány, hogy egyetért a Zalaegerszeg és Zalaszentiván között, illetve a Szeged-Kiskundorozsmán tervezett konténerterminál országos vasúthálózatba történő bekötésének előkészítésével, valamint ezt követően a megvalósításra vonatkozóan feltételes közbeszerzési eljárás lebonyolításával.

hirdetés

Zalaegerszeg mellett a METRANS épít terminált, az állammal kötött megállapodásukban szó volt a vasúti kapcsolatok fejlesztéséről is, de a szegedi terminál építésének ilyetén módon való bejelentése alaposan meglepte a szakmát.

A zalaegerszegi deltavágány Szombathely és Zalaegerszeg között teremtene közvetlen kapcsolatot, kiváltva a zalaszentiváni irányváltást. Ennek a vágánykapcsolatnak a megépítése már évtizedes vágya a vasúti árufuvarozóknak, hiszen a szlovéniai, közvetlen vasútvonal irányába a Zalaszentiván–Szombathely–Csorna–Hegyeshalom tengelyen a villamosítás óta egyre több tehervonat közlekedik. Ezek azonban rendre irányt váltanak Zalaszentivánban, amivel 15–20 perccel növekedett a menettartamuk. A GYSEV is közlekedtet személyvonatokat Szombathely és Zalaegerszeg között napi öt alkalommal, ezek 3–16 perc leforgása alatt váltanak menetirányt, a zalaszentiváni csatlakozások és a Zalaegerszeg–Zalaszentiván vonal forgalmának függvényében.

Ebből is látszik, hogy középtávon egy második vágányra is szükség lehet Zalaszentiván és Zalaegerszeg között – illetve, ettől függetlenül utóbbi helyen a személyforgalmú állomás helyének újragondolása is indokolt.

A zalaszentiváni deltavágány része az Amber vasúti árufuvarozási korridornak – ez az egyike a tagállamok kérésére utólag kijelölt folyosóknak. Ennek magyarországi szakaszán éppen ez a hiányzó deltavágány az egyik szűk keresztmetszet, tehát a METRANS termináltól függetlenül is megvalósulhatott volna utóbb, de így inkább előbb.

A Szegednél a 136-os (szabadkai) és 140-es (budapesti) jelű vasútvonalakat összekötő deltavágány tervezése és kivitelezése alapvetően a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztésével összefüggésben merült fel. Ennek építése idején, két–három éven át erre közlekednek majd a tehervonatok, ám utána csak alkalmilag használnák ezt az útvonalat az árufuvarozásra. Mivel a Szeged–Szabadka vonal rehabilitációja némileg késik, idén nyárra sem biztos, hogy villanyvontatással végig járható lesz. Ettől függetlenül a Szeged rendező–Röszke országhatár közötti vasútvonal fejlesztési tenderben opcionálisan a deltavágányra is kértek ajánlatot, de konténerterminálról akkor még szó sem volt.

Ha Kiskundorozsma térségében tényleg épülne egy konténerterminál, az forgalmakat venne át a Szabadka–Budapest vasútvonaltól, de egyben új kiszolgálási lehetőséget is teremtene Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád megye ázsiai importban és exportban érdekelt cégei számára – kismértékben tehermentesítve ezzel a budapesti terminálokat. Az új terminál ráadásul Temesvár és Arad térségére is lőhetne, különösen Románia schengeni egyezményhez való csatlakozása után, amivel megállás nélkülivé válhatna a határátkelés.

A két iparvágány megépítésének beruházói feladatait a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kapta meg, a szegedi deltavágány esetében a MÁV, a zalaszentiváninál a GYSEV bevonásával. A szegedi deltavágány megépítésére a kormány a 2022-es és 2023-as költségvetésből összességében 4,57 milliárd forintot folyósít, míg a zalaszentiváni megépítésére a feltételes közbeszerzési eljárás eredménye alapján várható forrás.

Kelet-Közép-Európa beléptető kapuja

Zalaegerszeg az adriai hubunk lesz. A régióban meghatározó szerepre törekvő három adriai kikötőben, Triesztben, Koperben és Rijekában egyaránt jelentős beruházások folynak, ezért a forgalmak további növekedése várható. Néhány éven belül már valós igény lesz arra, hogy a METRANS V4 országokbéli és ausztriai termináljairól mindhárom kikötő elérhető legyen, és mi ezt a szolgáltatást szeretnénk napi rendszerességgel nyújtani. És éppen ezt az igényt tudja majd kiszolgálni az új, a kikötői logisztikát leegyszerűsítő, a dunaszerdahelyit tehermentesítő zalaegerszegi terminál.”

Kiss Péter, a METRANS-csoport elnök-vezérigazgatója

Borítókép: Kiss Péter, a METRANS-csoport elnök-vezérigazgatója

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT