Budapest, 2022. 11. 24. – Károly Szabolcs, Magyar Vasút

Milyen kihívások állnak a kontinens vasútja előtt? Tunéziában tartották a második Afrikai Vasúti Digitalizációs Kongresszust a tunéziai nemzeti vasút SNCFT, az Afrikai Vasutak Uniója (AUR) és az UIC rendezésében.

hirdetés

Három éve, 2019-ben az első kongresszust az UIC, a Nemzetközi Vasútegylet a dél-afrikai Fokvárosban (Cape Town) rendezte meg azzal a céllal, hogy vitát indítson a vonatokat használók és a vasúti szolgáltatók számára kínált új lehetőségekről. Az idei rendezvény nagyszerű lehetőség volt a különböző országokból érkező száz résztvevő találkozására. A kongresszuson a résztvevők ötleteket cseréltek a legjobb gyakorlatokról, valamint az ezekhez kapcsolódó sikerekről és kockázatokról. A megbeszélések megmutatták, hogy a digitalizáció jelenti az utat a működés javításához és a hatékonyság növeléséhez.

FRMCS program

Köszöntő beszédében François Davenne, az UIC ügyvezető igazgatója kijelentette, hogy az FRMCS program jelenti a vasút digitális stratégiájának gerincét. Elmondta: a kongresszus lehetővé teszi egy olyan ütemterv elkészítését a jövőre nézve, mely felkészítené Afrikát a XXI. századi mobilitásra, továbbá elérhetővé tenné a lakosságnak azt a szállítási kapacitást, amelyet az Agenda 2063 keretén belül az afrikai kontinenstől elvárnak.

Az UIC afrikai elnöke, Mohamed Rabie Khlie nevében Said Chandid leszögezte, hogy a vasútnak a személy- és az áruszállítás terén is a szárazföldi mobilitás gerincévé kell válnia. Taoufik Boufaie SNCFT-vezérigazgató és AUR-elnök megjegyezte: a kongresszus nagyszerű lehetőséget nyújthat az eszmecserére és a kommunikációra.

Az UIC vasúti rendszerek osztályának igazgatóhelyettese, Jean-Michel Evanghelou elmagyarázta az FRMCS-projektet, valamint azt, hogy az 5G vasút hogyan lesz képes támogatni az összes kritikus és nem kritikus fontosságú vasúti alkalmazást. A szakember részletesen ismertette az UIC digitalizációs beruházásait, például a kiberbiztonsággal kapcsolatos projektet, az automatikus vasútüzemet (ATO), az UIC OSDM specifikációjú biometrikus adatokat, a digitális teherszállítási platformot, a digitális automata kapcsolókészüléket (DAC), a mesterséges intelligenciát (különösen a prediktív karbantartás terén), a környezetbarát módon vezethető vonatokat, valamint a vonatok villamosenergia-fogyasztásának mérését.

Tematikus workshopok

A Francis Bedel által moderált rendezvény egyik ülésén az SNCFT, a mauritániai SNIM ipar- és bányavállalat, a marokkói nemzeti vasút ONCF, a kameruni CamRail vasúttársaság és a Burkina Faso-i Digitális Átalakulási Minisztérium megosztották tapasztalataikat és befejezett vagy folyamatban lévő projektjeiket. Öt tematikus workshopot is rendeztek, többek között a PPP-ről, az úgynevezett digitális ikrekről és az épületinformációs modellezésről (BIM). A résztvevők találkozhattak startup-cégekkel, emellett olyan vezető vállalatokkal is megvitathatták ötleteiket, mint például a Huawei, a kínai CSCEC, a Plasser & Theurer és a TMC.

Az UIC vasúti rendszerek részlegének igazgatója, Christian Chavanel ismertette a munkaértekezletek következtetéseit, megjegyezve, hogy a tapasztalatok szerint a sikerhez kulcsfontosságúak a következők:

  • A nemzeti digitalizációs stratégia meglétén felül a jogi és hatósági fékek feloldásának elérése.
  • A tudományos munkára való támaszkodás, szorosan együttműködve az egyetemekkel és a mérnöki iskolákkal.
  • Startupok és inkubátorok hálózatának kialakítása.
  • Az egyes vasúttársaságokra jellemző digitális stratégia kialakítása.

Ezek azonban még nem elegendőek a sikerhez. Az is szükséges, hogy az egyes vállalatok általános irányítása is erőteljesen részt vegyen: a cég elkötelezettséget, erős koordinációt mutasson minden szintjén, az üzleti folyamatok átvétele, a dolgozók digitális eszközökkel történő képzése, valamint a munkahelyi integrációval zajló nyitott kultúra megteremtése mellett.

Tuniszi Nyilatkozat

A kongresszus ratifikálta a Vasúti Ágazat Digitalizációját Célzó Tuniszi Nyilatkozatot, ami kimondja:

  • a mobilitáshoz és a klímaváltozáshoz kapcsolódó kihívások az infrastruktúra és a gördülőállomány terén is jelentős beruházásokat kívánnak meg, melyhez a vasúti gyártók tarifapolitikájának módosítására van szükség;
  • mindezeket a beruházásokat a jelenlegi digitális forradalomnak támogatnia kell.

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT