Budapest, 2022. 10. 27. – Zöldi Péter, Magyar Vasút

Miért fektetnek be a legnagyobb kereskedők a saját szállítói hálózat kiépítésébe?

hirdetés

Miközben a kereskedelem területén is egyre erősebben megfigyelhető az outsourcing-hullám, néhány nagy amerikai, európai és ázsiai kereskedő saját logisztikai hálózatokat hoz létre. Nyilvánvalóan kell valamiféle előnynek származnia az efféle kereskedelmi logikából, ami az outsourcing-stratégiáknál is vonzóbb lehet.

Jelenleg markánsan megfigyelhető folyamat a klasszikus, helyhez kötött kereskedelem elmozdulása az online tér felé – ebben a gyors kapacitásgyarapodás tekinthető előnyösnek. Ugyancsak fontosak a szeparációs stratégiák, amelyeknél a több csatornát is használó kereskedők a telephelyet igénylő tevékenységet komplexitás okokból leválasztják az e-kereskedelemről. Ennek következményeképpen a kereskedők és a közvetlen értékesítéssel foglalkozó gyártók többszörösen összetett logisztikai feladattal látják el a szállítmányozókat. Ez az outsourcing-erősítő fázis a szállítási útvonalak globálisan szűk keresztmetszete miatt egyre nagyobb jelentőségű, mivel számos kereskedő megpróbálja feltornászni a készletét, és biztosítani az ehhez szükséges területet.

Stratégiatervezés: izzadságos műfaj

Ezzel párhuzamosan – figyelem, ellentmondás! – a nagyobb kereskedők világszerte megkísérlik, hogy kiépítsék a saját logisztikai rendszerüket. A nagy raktárfelületekbe történő befektetések mellett a fókusz a saját, a legutolsó méterig működő szállítási lánc kialakításán van. Márpedig az ilyen nagy ívű stratégiák megtervezését nem mindenki engedheti meg magának. A magas állandó költségek és a szükséges beruházások vezetnek aztán oda, hogy a kereskedők egy része a saját szállítási láncot harmadik fél számára is kénytelen elérhetővé tenni. A nagy mennyiségekből eredő optimális kihasználtság szükséges ahhoz, hogy az állandó költségeket csökkenteni lehessen.

Néhány piaci szereplő saját maga irányítja a teljes disztribúciós logisztikát: ilyen például a Rewe – németországi szupermarketlánc – és a Picnic – ugyanaz, csak holland köntösben –, saját raktárakkal, járművekkel és szállítókkal az online élelmiszer-kereskedelemben. Mások a stratégiai tervezésre, a taktikára és az operatív vezérlésre koncentrálnak, és a raktározási és szállítási tevékenységet külsős szolgáltatókhoz helyezik ki, azaz a kihasználtsági és költségkockázatokat egy alvállalkozó viseli.

Az Amazon kezdettől fogva csak a legszükségesebb szolgáltatásokat helyezte ki, miközben egy mindent átfogó, saját logisztikai hálózatot hozott létre, pótlólagosan egy saját „last mile”-szolgáltatással, számos szortírozó és elosztóközponttal, továbbá kézbesítési szervezettel. Ezt a fejlesztést több technológiai vállalkozás felvásárlása kísérte, mint néhány éve a Kiva System és a biztonsági kamerákban élenjáró Ring, vagy jelenleg a Cloostermans-Huwaert belga robotgyártóé.

Építőkövek

A világon a legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozás, a Walmart az év elején jelentette be, hogy fejleszteni kívánja az e-ételrendelési hálózatát. A tervekben a 2022-es és 2023-as évekre mintegy háromezer gépkocsivezetővel többel, és további regionális automata raktár létesítésével számolnak. Az Amazon észak-amerikai és egyesült királyságbeli tevékenységéhez hasonlóan kiszállítói hálózatát a vállalat Walmart GoLocal néven külsős kereskedőknek is rendelkezésére bocsátja.

A kínai Alibaba stratégiájának fontos építőkövét jelenti a Cainiao Smart Logistics Network ágazata, amely többek között az Alibaba e-kereskedelmi platformjainak, a Taobaónak, a TMallnak és az Ali Expressnek a beszerzési és elosztási logisztikájában tevékenykedik. Az Alibaba kinyilvánított célja, hogy egy nagy teljesítményű globális logisztikai hálózatot építsen ki.

A JD.com az Alibabáéval összevethető stratégiát alakított ki. A második legnagyobb kínai online kereskedő szintén jelentős beruházásokat készít elő egy saját globális logisztikai rendszer létehozásához. Időközben megnyíltak az első európai logisztikai centrumai is, és megalakult saját légitársasága, a JD Airlines. Szállítási útvonalait a konszern 2025-ig fokozatosan kívánja felépíteni, hogy aztán azzal Kína összes nagyvárosán kívül Délkelet-Ázsiát, Koreát és Japánt is lefedje. Ezek után következne a közel-keleti, európai és észak-amerikai terjeszkedés.

A példák – a továbbiak többek között az élelmiszer-kereskedelmi láncok lehetnének, az Asda, Kroger vagy Ocado – szemléletessé teszik, hogy ezek a vállalkozások a logisztikai lebonyolítást a saját központi kompetenciájukhoz sorolják, ennyiben a leírt stratégiai tervezések úgy is tekinthetők, mint az elmúlt évek vertikális vállalkozásépítési folyamatainak következetes átvitele a kereskedelem területére. Az iparral ellentétben a kétezres évek eleje óta a kereskedelmi vállalkozások erőteljesen invesztáltak a szállítási láncok megnyújtásába – mind a beszállítók, mind a végfelhasználók felé. A Schwarz-csoport a Lidl és a Kaufland értékesítési vonala segítségével többek között saját ivóvíz-előállítással, élelmiszergyártással, kávépörkölővel, egy hulladékgyűjtő és -hasznosító vállalkozással bővült, valamint ez évtől a Lidl által alapított hajózási társaságot is működtet.

Komplex vállalkozói ökoszisztémák

A kiterjedt vállalkozások mindenesetre nemcsak az értékteremtés vertikális kiépítésére koncentrálnak, hanem a horizontálisan átfogó szolgáltatásokra, mint a szállítás és a fizetés lebonyolítása, online piacterek, üzleti modellek. Ennyiben a leírt logisztikai stratégiák a kereskedelmi óriások esetében differenciáltnak tekintendők: eredményként komplex vállalkozói ökoszisztémák keletkeznek, amelyek a már az 1990-es években felmerült témakörhöz, a virtuális vállalkozások, illetőleg hálózatok ötletéhez hasonlatosak.

Mindemellett elsősorban a végfelhasználóhoz való közelségről, valamint az üzletfélkeresési és döntési mechanizmusok megértéséről, elemzéséről van szó. A közvetlen kapcsolaton keresztül sűrűbb és jobb minőségű lehetőség adódik az ügyfél megszólítására, a részletes ügyfélprofil felállítására, a kliens érdekeinek szem előtt tartásával a részletes ajánlat készítésére, összességében az ügyfél saját hálózatba történő befogására. Az első kísérletek bizonyították az elképzelés sikerességét: a megingathatatlan rendelkezésreállás és az igények felmérése alapján létrehozott raktárkészlet alapján az ügyfél kívánsága pontosan és gyorsan kielégíthető. A kereskedés ez alapján az ügyfélkapcsolat feletti teljes ellenőrzésről szól, amelyben az utolsó láncszemet sem adják át külső partnernek. Az adatkompetencia elengedhetetlen feltétele az állandó nyitottság az innovációk iránt, és az ügyfélközpontúságon nyugvó nagy végrehajtási sebesség.

Az adatok részletes rendelkezésre állása az ügyfeleknek mind a mai, mind az esetleges jövőbeli elvárásairól aranyat ér, és minden esetben igazolja a magas beruházási összegeket. A differenciált szolgáltatási újítások – mint például a Walmart Aisle-to-Fridge otthoni kézbesítő szolgáltatása vagy az Amazon igény szerinti napra összegyűjtött gyűjtőcsomag-kiszállítása –, és a fenntarthatósági megfontolások egy saját hálózatban egyszerűbben és gyorsabban kifejleszthetők, lebonyolíthatók és ellenőrizhetők, ami tartós versenyelőnyt jelenthet.

Terhelés alatt

Az Amazon körül zajló legfrissebb események mindazonáltal jól illusztrálják az efféle stratégiák kockázatait is. Mint ismeretes, októberben a cég az amerikai egyesült államokbeli Maryland államban két logisztikai központját is bezárta. A globális logisztikai, ellátási hálózatot működtető, az Amazon terjeszkedését az elosztói infrastruktúrában évek óta követő MWPLV adatai szerint az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó vállalat 42 további logisztikai központ létesítéséről mondott le vagy tolta ki annak határidejét; Európában ebben leginkább Spanyolország érintett.

Ezeken kívül az Amazon bejelentette, hogy új raktárhálózatot létesít az észak-amerikai Fulfillment-by-Amazon (FBA) kereskedőknek, még olyan feltételekkel is, hogy azok raktárkészletei a nagykereskedők vagy a hagyományos, helyhez kötött kereskedelem áruellátását szolgálják. Ezt a nem online üzletekre szabott kínálatot – amely az Amazon legújabb szolgáltatásához, az Amazon Warehousing and Distribution (AWD)-hoz fog tartozni – akár innovációként is értékelhetjük, vagy akár egy olyan kísérletnek tekinthetjük, amelyben a globális készletek felhalmozásából az ellátási láncok profitálnak. Az Amazon a saját elosztóhálózat agresszív bővítése után ténylegesen komoly kapacitási és pénzügyi nyomás alatt áll, mert a tényleges árumennyiség jelentősen a korábbi előrejelzések szintje alatt alakul.

A fulfillment center vagy fulfillment szolgáltató egy olyan logisztikai vállalat, amely átveszi a webáruház-tulajdonosoktól és az egyéb, online kereskedelemmel foglalkozó vállalatoktól a teljes logisztikai folyamatokat, ezáltal kiszerveződik az értékesített termékek raktározása, csomagolása, kiszállítása és sok esetben a számlázása is.

 

Út a logisztikai gépezetté váláshoz

  • 2022
    Újdonságok, vagyis az Amazon Global Logistics (AGL) és az Amazon Warehousing and Distribution (AWD) bevezetése az FBA-kereskedőknek. Az AGL az Amazon előretolt bástyája a légi és a tengeri teherszállításhoz. Az AWD a kereskedőknek lehetővé teszi a tartósan nagy raktárkészletek felhalmozását, hogy készleteiket a fulfillment-hálózatban hézag nélkül feltölthessék. A szolgáltatást 2023-ban tervezik kiterjeszteni: a kereskedők ezután bármilyen címre, akár nagykereskedőknek vagy üzletházaknak is elküldhetik az árut.
  • 2018
    A Delivery Service Program indulása. Az Amazon saját kézbesítési rendszert kiépítő partnereket keres.
  • 2016
    Egy húsz Boeing 767-esből álló flotta lízingelése. A Label Prime Air – nem tévesztendő össze a Prime Air a kísérleti, drónos kézbesítő rendszerrel – megszerzése, 2017 óta a szolgáltatás neve Amazon Air.
  • 2015
    Az online kereskedelmi részleg elindítja a Same Day Delivery Service-t, az Amazon Logistics pedig az „utolsó mérföld” szolgáltatást.
  • 2012
    Az Amazon 775 millió dollárért megveszi a Kiva Systems robotraktárrendszer-gyártót.
  • 2006
    Bevezetik a Fulfillment by Amazon (FBA)-szolgáltatást. Ezen keresztül az eladók a teljes logisztikai megbízást kiközvetíthetik az Amazonnak.
  • 2005
    Elindul az Amazon Prime: rögzített évi díj fejében az ügyfeleket gyorsan és ingyenesen szolgálják ki. A hálózat azóta is gyorsan nő: a cég világszerte 2300 logisztikai bázist működtet.
  • 1999
    Debütálás Európában: Bad Hersfeld az első német logisztikai központ.
  • 1997
    A fulfillment-hálózat elindítása két központtal, Seattle-ben és a delaware-beli New Castle-ben.
  • 1995
    Az Amazon.com könyvkereskedésként indít.
  • 1994
    Jeff Bezos informatikus egy Seattle melletti település egyik garázsában megalapítja az Amazont.

(forrás: DVZ, 2022/39.)


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT