Budapest, 2022. 10. 27. – Magyar Vasút

Magyarország vasúthálózatát négy virtuális vasúti árufuvarozási folyosó (rail freight corridor, RFC) érinti. Ezek közül hármon (RFC6, RFC7 és RFC9) a MÁV Zrt. a kizárólagos infrastuktúra-szolgáltató. A vasúttársaság feladata a vasúti pályahálózat működtetése, a nagy volumenű beruházásokat, korszerűsítéseket a MÁV-on kívüli szervezetek irányítják. Az áruszállítási folyosók hazai szakaszain a szükséges pályakapacitás és a TEN-T paraméterek megfeleltetése érdekében a korszerűsítések, felújítások jelentős hányada befejeződött, a folyamatban lévő, illetve tervezett beruházások befejezése 2025–2027-re várható.

hirdetés

Az RFC11 hazai gazdája, a GYSEV Zrt. céljai között is szerepel a korridorokat érintő, adott vonalak fejlesztése, ennek jelenleg az előkészítése zajlik.

A korridorok egészére nézve a megvalósítási tervek (Implementation Plan) vonatkozó fejezetei (Investment Plan) is bemutatják a résztvevő tagállamok, illetve pályahálózatműködtetők tervezett beruházásait. A megvalósítási terv az egyes korridorok honlapján elérhető.

 

RFC6 Földközi-tengeri

A Földközi-tengeri (Mediterrán) vasúti árufuvarozási folyosó az Európai Unió hat országát szeli át: Spanyolországot, Franciaországot, Olaszországot, Szlovéniát, Horvátországot és Magyarországot. Algecírastól (Spanyolország déli része) Záhonyig, az magyar–ukrán határig terjed, így összekötve az európai kontinenst Afrikával és Ázsiával.

6 ország: Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Szlovénia, Horvátország, Magyarország

9 pályahálózat-működtető szervezet: ADIF, LFP Perthus, SNCF Réseau, OC’VIA, RFI, Sž-Infra, HŽI, MÁV, VPE.

Kiterjedés: több mint 7000 kilométer.

Fő útvonal: Almería–Valencia/Algeciras/Madrid–Zaragoza/Barcelona–Marseille–Lyon–Torinó–Milánó–Verona–Padova/Velenve–Trieszt/Koper–Ljubljana/Rijeka–Zágráb–Budapest–Záhony.

Több mint 10 tengeri kikötő

100+ terminál

RFC7 Kelet–Kelet-mediterrán

A kezdetben Orient néven futó RFC7 működését támogató intézményi hátteret a folyosót létrehozó kilenc vasúti pályahálózat-működtető és egy kapacitáselosztó szervezet alkotja, emellett a folyosó célja, hogy megbízható, magas minőségű és versenyképes árufuvarozási szolgáltatásokat nyújtson ügyfeleinek a teljes útvonalán. A folyosó titkársági feladatait a MÁV látja el.

8 ország: Németország, Csehország, Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Románia, Bulgária és Görögország

Kiterjedés: több mint 9000 kilométer.

Fő útvonal: Wilhelmshaven/Bremerhaven/Hamburg/Rostock–Drezda–Prága–Bécs/Pozsony–Budapest–Vidin–Szófia–Thesszaloniki–Athén–Pátra, valamint a Budapest–Bukarest–Konstanca és Szófia–Plovdiv–Szvilengrád. A kontinens belsejét elhagyva a folyosó több tengeri kikötővárosba torkollik.

RFC9 Rajna–Duna

A Rajna–Duna vasúti árufuvarozási folyosó fejlesztésének is alapja a 913/2010/EU rendelet, amelynek célja a versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózat létrehozása. A dokumentum meghatározza a vasúti árufuvarozási folyosók kiválasztására, szervezésére, irányítására és beruházási tervezésére vonatkozó szabályokat. AZ RFC9 a kontinentális Európa kelet–nyugati összeköttetéseinek fejlesztésére jött létre. A folyosó titkársági feladatait a MÁV látja el.

7 ország:Ausztria, Csehország, Franciaország, Németország, Magyarország, Románia, Szlovákia.

8 pályahálózat-működtető szervezet: CFR, DB Netz, GYSEV, MÀV, ÖBB-Infrastruktur, SNCF Réseau, SŽDC, VPE, ŽSR

Kiterjedés: 6800 kilométer.

Fő útvonal: Strasbourg–Mannheim–Frankfurt–Nürnberg–Wels és Strasbourg–Stuttgart–München–Salzburg–Wels–Bécs–Pozsony–Budapest–Arad–Brassó/Krajova–Bukarest–Konstanca, illetve Tiszacsernyő (szlovák–ukrán határ)-Kassa–Zsolna–Horní Lideč–Prága–München/Nürnberg

RFC11 Borostyán

A menetrend meghirdetésével 2019. január 14-én a kezdte működését a Borostyán RFC (Amber). A Borostyán esetében egy szűk keresztmetszeteket vizsgáló tanulmány (Bottleneck Study) is készült, amely mélyrehatóan elemzi a korridor infrastruktúrája tekintetében a TEN-T minimumkövetelményeknek, illetve a TSI-nek való megfeleltethetőséget. A Trenecon Kft. által készített tanulmány döntési javaslatot fogalmaz meg az infrastrukturális, operatív, adminisztratív, illetve a kapacitásra vonatkozó szűk keresztmetszetek felszámolásához.

4 ország

6 pályahálózat-működtető-szervezet: PKP PLK , ŽSR GYSEV, MÁV, VPE, SŽ-I

Az észak–déli útvonalának főbb pontjai: Koper–Ljubjlana–/Zalaszentiván–Sopron/Csorna–/(magyar–szerb határ)–Kelebia–Budapest–/Komárom–Leopoldov/Rajka–Pozsony–Zsolna–Katowice/Krakkó-Varsó/Luków–Terespol– (lengyel–belarusz határ).

 

Támogatások

Az Európai Unió az árufuvarozási folyosókban zajló pályavasúti együttműködést az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility, CEF) révén pénzügyi támogatásban is részesíti. 2014 és 2017 között még csupán bizonyos korridorok részesültek támogatásban.
2017 és 2021 között egy új kiírásban az érintett korridorok a következő támogatási összegekben részesültek:
Borostyán: 1 090 541, 
Mediterrán: 1 018 408,  
Orient / Keleti-Mediterrán: 753 554,  
Rajna–Duna: 1 089 704 euró. 
Az összegekből kisebb projekteket is megvalósítottak a pályavasutak, mint például az üzemirányítási személyzet nyelvi képzése.
A folytatást jelentő, 2021 és 2024 közötti időszakban a következő támogatások válnak elérhetővé:
Borostyán: 461 280, 
Mediterrán: 884 161, 
Orient / Keleti-Mediterrán: 660 215, 
Rajna–Duna: 797 552 euró. 
Az árufuvarozási folyosóknak saját bevételük pályahasználati díjakból nincsenek, ezeket a pályavasutak egymástól függetlenül gyűjtik, az elszámolás pályavasutanként zajlik.

 


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT