Budapest, 2022. 03. 17. – Magyar Vasút

Tovább rontotta az árufuvarozó vasúttársaságok amúgy sem irigylésre méltó pozícióit és gazdasági kilátásait az orosz–ukrán válság. Kormányrendelet jelent meg a gabonaexport korlátozásáról, a záhonyi térségbe pedig nem érkeznek ázsiai konténervonatok. Ugyanakkor az orosz és a belarusz vasút tagságát felfüggesztette az UIC.

hirdetés

Szakértők szerint a május 15-éig a gabona kiszállításának bejelentési kötelezettségét előíró kormányzati lépés azt a helyzetet kívánja megelőzni, hogy a belföldi ellátás veszélybe kerüljön a kiáramló gabona miatt. Azzal ugyanis, hogy Ukrajna nem tud szállítani, a piac teljesen felbolydult, azok a kereskedők, akiknek az ukrán búzára alapozott szállítási kötelezettségük van, mindenáron megpróbálják a terményt beszerezni.

Megérzi a vasút

Bár a takarmány- és élelmiszer-ellátás biztonsága szempontjából stratégiai jelentőségű mezőgazdasági termékek kivitelével kapcsolatos bejelentési eljárásról és kapcsolódó intézkedésekről szóló rendelet hivatalosan bejelentési kötelezettséget ír elő, tartalmában valójában egy engedélyeztetési eljárást takar. Ennek alapján az állam elővásárlási jogot gyakorolhat minden exportra szánt búza-, rozs-, árpa-, zab-, kukorica-, szójabab-, napraforgómag-termék esetében.

Nyilvánvaló, hogy mivel Magyarország a gabonatermékek tekintetében (is) exportvezérelt ország, ezért minden, erre a szegmensre épülő iparág károkat lesz kénytelen elszenvedni, tehát a logisztika is. Kevesebb vasúti vontatási kapacitásra lesz szükség, de ugyanez igaz a vagonokra, illetve a berakókra is. Hasonló hatással lesz az exportkorlátozás a hajózásra, hiszen a Dunán jelentős mennyiségű gabonát szállítanak minkét irányba, sőt a közúti kamionforgalom is megérzi majd az intézkedés következményeit. Tudni kell, hogy jobb években Magyarország öt–hatmillió tonnát exportál gabonaféleségekből, ennek a mennyiségnek jelentős része hiányzik majd a magyar szállítmányozói és fuvarozói piacról.

Ideiglenes kapuzárás

Záhony forgalmát is jelentős mértékben befolyásolják a háborús események. Oroszország és Ukrajna között gyakorlatilag nincs fizikai vasúti kapcsolat, ezért a tavalyi örvendetes fellendülés után jelenleg nem érkeznek kínai konténerek Magyarországra. A konfliktus hosszú távú hatásai jelentősen befolyásolhatják két nagyszabású projekt kilátásait: a Záhony Logisztikai és Ipari Konzorcium (CELIZ) záhonyi vasútlogisztikai fejlesztési terveit, illetve az EWG fényeslitkei, átadás előtt álló termináljának a jövőjét. Utóbbit a beruházók az Új Selyemút nyomtávváltásra képes, sokrétű szolgáltatásokat nyújtó, kelet és nyugat közötti vasúti konténerforgalom bővítését lehetővé tevő kapujának szánják, de az újonnan kialakult helyzetben nem tehetnek mást, mint várnak. Az East-West Zrt. tájékoztatása szerint: „A beruházás kivitelezési munkái az eredeti tervek szerint haladnak, az East-West Gate terminál próbaüzeme hamarosan megkezdődhet. A szomszédban kialakult helyzetet természetesen folyamatosan nyomon követjük, és a fejleményektől függően döntünk az átadás időpontjáról.”

Vis maior

A nemzetközi kereskedelmi szokványok a háborút vis maiorként (rendkívüli eseményként, körülményként) szokták elismerni, amikor is bármelyik fél a háborúra mint vis maiorra hivatkozva felfüggesztheti kötelezettségeinek a teljesítését. A vis maiornak három feltétele van, ezeknek egyszerre kell teljesülnie:

  1. Előre nem láthatónak kell lennie.
  2. El nem háríthatónak kell lennie.
  3. Az ügyfélnek azonnal deklarálnia kell a vis maior bekövetkezését.

Csakhogy az orosz–ukrán háború esetében az orosz fél nem hivatkozhat „háborúra”, mert törvény tiltja Oroszországban a fogalom használatát az adott konfliktusra, helyette a „speciális katonai operáció” szóösszetételt használják. Tehát az orosz félnek az üzleti kötelezettségeit teljesítenie kell, feltéve, ha a magyar fél ragaszkodik ehhez.

Aki viszont Ukrajnával kereskedik, annak tudnia kell, hogy az ukrán fél nagy valószínűséggel jogosan alkalmazhatja a szerződésében lévő vis maior klauzulát.

Felfüggesztett az UIC

Noha a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) célja a vasúti rendszer átfogó koherenciájának világszintű fejlesztése, ezúttal azonban Ukrajna orosz inváziója miatt fel kellett függesztenie az oroszországi és belorusz vasúttársaságok, valamint azok leányvállalatainak tagságát. Ugyanakkor az UIC egy menekültügyi munkacsoportot hozott létre, továbbá számos európai vasúttársaság aktívan részt vesz az unió humanitárius erőfeszítéseiben, amelyek célja az Ukrajnát elhagyni kényszerülő emberek támogatása, valamint humanitárius segítségnyújtás Ukrajnának.

A menekültek evakuálásában aktívan segítenek az Ukrajnával szomszédos országok vasúttársaságai is, például a lengyel PKP, a moldvai CFM, a romániai CFR Călători, a magyarországi MÁV, a szlovák ZSSK és ŽSR, továbbá Csehországból is segítséget küldött a ČD, a ČD Cargo és a Správa železnic. Ezen társaságok többek között közvetlenül Ukrajna és a szomszédos országok közötti humanitárius vonatokat szerveznek a menekülteknek, valamint humanitárius segélyt is küldenek Ukrajnának.

Díjmentes utazás

A menekülteknek az EU-ba történő folyamatos érkezése miatt összefogtak a vasúttársaságok, hogy plusz vasúti kocsikkal segítsék az ukrajnai állampolgárok ingyenes utazását. Nyugat felé például az ÖBB, a ČD és a Deutsche Bahn közötti együttműködés számos állomás felé kínál továbbutazási lehetőségeket. Ausztriában, Csehországon és Németországon belül is ingyenesen utazhatnak az ukrán állampolgárok (miként hazánkban is, úgynevezett szolidaritási jeggyel, sőt a MÁV különvonatokat is indított Záhonyból a fővárosba), akik ezeken felül díjmentesen használhatják a luxemburgi CFL, a dán DSB, a litván LTG, a holland NS, a svájci BLS és SBB, a belga SNCB/NMBS, a francia SNCF, a spanyol Renfe és a finn VR Group járatait is. Az arra jogosultak az Eurostar társasággal az Egyesült Királyságba is eljuthatnak díjmentesen.

Más társaságok, például az olasz FS Italiane, a lett LDZ, a szlovén SŽ és a bosnyák ŽFBH pedig készenlétben állnak, ha további segítségre lenne szükség.

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT