A szlovák AROS vasúti szövetség szervezésében megvalósuló pozsonyi konferencián a vasút vonzóbbá tételének lehetőségeiről tanácskoztak az előadók és a kerekasztal résztvevők, és meghívott külföldi vendégként a HUNGRAIL. Egyesületünket Hódosi Lajos ügyvezető igazgató és Mogyorósi Szilvia szakpolitika és nemzetközi ügyekért felelős vezető képviselte.

A METRANS szerint az infrastruktúra és villamosárak díjszabása és a versenyképes környezet megteremtése a vasút versenyképességének kulcsa. A ZESNAD kiemelte, hogy szükség van a műszaki fejlődésre, ugyanakkor nem lehet néhány évente változtatni, mert az csak drágítja a vasutat és ezzel közútra terelődik a forgalom. A HUNGRAIL kiemelte, hogy ahhoz, hogy valóban modális váltás jöhessen létre, változásra van szükség finanszírozási és szabályozási oldalról is. AZ ERFA képviselője a kiszámítható infrastruktúra szükségességét hangsúlyozta, megjegyezve, hogy még mindig túl sok a nemzeti szintű akadály a rendszerben.

Külön téma volt az egyes országokban eltérő villamosenergia beszerzése. A HUNGRAIL ismertette, hogy Magyarországon kidolgozás alatt van az önálló energiabeszerzési rendszer keretfeltételeinek megteremtése a piaci jelzések alapján, ami jelentős előrelépés lehet a kiszámítható és kedvező villamosenergia árak kapcsán. A díjakkal kapcsolatban egyetértés volt abban, hogy a vasút nagyon árérzékeny terület és a díjak kiszámíthatatlansága erősen rontja a szektor versenyképességét. A szlovák közlekedési miniszteri kabinet képviselője megerősítette, hogy három éven át 22,5 millió eurós támogatást biztosít a szlovák állam a vasúti árufuvarozásnak. Az ottani tervezett áremeléssel kapcsolatban rossz példaként nevesítette Magyarország idei helyzetét, miszerint ősztől 14,5%-kal növekedett hálózat-hozzáférési díj, melyet nyáron jelentettek be, ezzel megnehezítve a tervezést.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT