A zaj nem csak zavaró de az általa okozott pszichés stressz egészségügyi kockázatot is jelenthet a lakosság számára. A zajvédelem ezért a közlekedéspolitika fontos részévé vált az elmúlt években. Az Európai Unió és hazánk klímapolitikai céljainak elérése érdekében a vasúti forgalom volumenének tovább kell növekednie, a jelenleg vasúton szállított mennyiséget közel 50%-kal emelni kell. Ez viszont azt is jelenti, hogy a zajvédelem egyre fontosabbá válik, ugyanis nagyobb vasúti forgalmat csak akkor fogad el a lakosság, ha a forgalom lényegesen csendesebbé válik.

A vasutak zajvédelmét komolyan veszik, a probléma megoldásának két különböző megközelítése létezik: zajvédelem közvetlenül a forrásnál és zajvédelmi intézkedések az útvonal mentén.

Az idei év fontos mérföldkő a csendesebb vasúti forgalom felé vezető úton, ugyanis egy EU-s szabályozás alapján a hazai vasúti pályahálózat egyes szakaszain 2024. december 8-tól a zaj „forrás” keletkezésénél, csak „suttogó” fékekkel felszerelt vagonokkal teljesíthetik fuvarfeladataikat a vállalkozó vasúti társaságok. Ezekben a „suttogó” fékekben már nincs öntöttvas féktuskó, nem érdesítik el a kocsi kerekeit, ami akár 10 dB(A)-lel halkabb gördülési zajt eredményez, ez pedig egyenértékű a zajszint felére csökkentésével.

2005 óta az új tehervagonokban már csak csendes féktuskók kerülnek beépítésre, de mivel egy-egy vagon életkora bőven 40 év felett is lehet, ezért még a magyar hálózaton több ezer olyan vagon is közlekedett, amely nem volt felszerelve vagy utólag kellett átalakítani a közeledő határidőig.

A zajterhelés veszélyezteti a vasúti közlekedés fejlődését, így a legkörnyezetbarátabb közlekedési eszköz elfogadását. Ezért többet kell tenni a zaj elleni védelem érdekében, különösen a teherszállításban.

A forrásnál történő zajcsökkentés mellett az álló zajvédelem a második központi pillére a vasúti közlekedés zajcsökkentésének. A klasszikus intézkedés itt a magas hangszigetelés vagy zajvédő falak alkalmazása. A vasúti közlekedés infrastruktúrára gyakorolt zajkibocsátását befolyásoló egyéb intézkedések a sínek állapotára és a villamosítás szintjére vonatkoznak. A megelőző síncsiszolás simán tartja a sínek felületét, és kevesebb zajt kelt, amikor a vonatok áthaladnak rajtuk. Mivel a vasúti árufuvarozásban a fuvarfeladatok 90%-át villamosvontatással végzik, így az esetleges további pályavillamosítási projektek lényegesen halkabbá teszik a fuvart, mint az esetlegesen használt dízelmozdonyok, de segítséget nyújthatnak a hazánkban is üzemelő hibrid mozdonyok.

A HUNGRAIL a civil társadalom szervezeteivel és az egész vasúti ágazattal közösen kívánja működtetni a „Csendes vasúti fórumot”.

A párbeszéd célja, hogy megmutassa, hogyan lehet további haladást elérni a zajcsökkentés terén, különösen a vasúti teherszállítás érintettségében, oly módon, hogy az ne akadályozza a hazai ipar logisztikai igényének kielégítését, valamint ne emelje a fuvarköltségeket. Ennek alapja a vasúti közlekedés zajcsökkentésére vonatkozó releváns információk megosztása a kormányzati szereplőkkel, a zaj által érintettekkel és a vasúti közlekedési ágazatban dolgozókkal.

A HUNGRAIL tavaszi és őszi eseményén is világossá vált, hogy a vasúti teherszállítás zajcsökkentése továbbra is fontos, de a jövőben a zajcsökkentés egyéb aspektusai is egyre fontosabbak lesznek. Ide tartozik a mozdonyok, a parkoló járművek zajkibocsátása vagy az építkezési zaj. A zajcsökkentés átfogó megközelítése az intézkedések szintjén is fontos, jelenleg azonban nincs kilátásban átfogó intézkedési csomag. A „Csendes vasút fórum” projekt nem helyettesíthet egy átfogó koncepciót, de fontos támpontokat adhatnak a további folyamathoz.

A HUNGRAIL Infrastruktúra bizottsága meghatározta, hogy a fórum tervezetten évente egy alkalommal fog ülésezni, amelynek keretében az aktuális kérdéseket, folyamatban lévő fejlesztéseket és jövőbeni feladatokat, az összegyűjtött tapasztalatokat tárgyalja majd az összes érintett szereplő.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT