Immár negyedik alkalommal került megrendezésre a HUNGRAIL és a NAV együttműködésében a Vasúti Vámszakmai Kerekasztal. A rendezvényen a vasútvállalatokon, szállítmányozókon és egyéb a vasúti fuvarozásban érdekelt vállalkozások képviselőin kívül a Magyar Vámügyi Szövetség és a VJASZSZ – Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége képviselői is jelen voltak. Minden fél izgatottan várta a mostani találkozót, ahol áttekintésre kerültek a NAV határátkelőhelyeken végzett vámellenőrzési tevékenységei, fejlesztései és azon informatikai fejlesztések, melyek a jövőben megkönnyítik és gyorsítják az ügyintézést. Ennek a területnek az áttekintése vasúti árufuvarozási szempontból azért is fontos, mert a szektor versenyképessége a határon kezdődik. Az itt elszenvedett indokolatlan várakozási idők, jelentősen csökkentik a fuvarozási mód versenyképességét a közúttal szemben.

Dr. Bakai Kristóf Péter a NAV vámszakmai és nemzetközi elnökhelyettese kiemelte: mivel a vasúti áruszállítás vámellenőrzési szempontból könnyebben kezelhető a közúti fuvarokéhoz képest, így a NAV partner abban, hogy a vasúti határforgalmi teljesítmény növekedjen. Bár több olyan külső körülmény is van, ami lassítja a folyamatokat, így közösen kell gondolkodni a megoldásokon. Amennyiben valós vasúti forgalomnövekedés jelenik meg, úgy a NAV minden támogatást megad abban, hogy a megnövekedett forgalom is gyorsan és hatékonyan léphesse át az Európai Unió vámhatárát.

Hódosi Lajos a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója megjegyezte, hogy a vasúti infrastruktúra kapacitáshatárait nem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen ez nem csak most jelent problémát, de 10 év múlva is az lesz, igaz ez alól kivételt jelent a Budapest – Belgrád vasútvonal fejlesztése. Mivel rövid távon nem várható jelentős változás a kapacitásbővítés tekintetében, ezért a határforgalom esetében egyre nagyobb szerep jut a digitális fejlesztéseknek.

Hajgató Zoltán pénzügyőr ezredes, a NAV KI Rendészeti Főosztályának vezetője, a határátkelőhelyeken végzett, vámellenőrzést támogató röntgenképelemző rendszerek fejlesztéséről adott tájékoztatást, amelyek alkalmazásával jelentősen csökkenthető az áthaladási idő és hatékonyabbá teszi a vizsgálatokat is. Kiemelte, Záhonyban jelenleg is zajlik egy új vasúti röntgen kiépítése, Eperjeskénél pedig jövőre korszerűsítik a rendszert és Kelebiánál is megkezdődött a beszerzési folyamat.

Hazánk új iparpolitikájának köszönhetően a jármű- és akkumulátor gyártók jelentős számban való megjelenése, új kihívások elé állítják a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kollégáit, ezért fontos, hogy felkészülésüket elősegítsék az iparági szereplők az aktuális piaci információkkal és feltegyék a megválaszolandó kérdéseket.

Új beruházásokról is kaptak tájékoztatást a szereplők, így például a PSP terminál fejlesztésének jelenlegi fázisáról. Kovács Attila ügyvezető igazgató ismertette, hogy a várható forgalomnövekedés miatt külön szeparált szervizutat, körforgalmi útrendszert építenek és nem utolsó sorban a vasúti állomási kapacitásait is növelnie kell.

A debreceni intermodális terminál fejlesztéséről a GYSEV CARGO részéről számolt be Pete Zsolt üzletfejlesztési referens. Kiemelte, hogy a terminál teljes kivitelezésének befejezése 2025 májusára várható, de már jövő év elejétől megkezdenék a forgalmak bonyolítását elsőként a Budapest-Debrecen viszonylaton.

Az eseményen szó esett a Gubacsi Híd felújításának aktualitásairól is. A felek a tanácskozást eredményesnek és előre mutatónak tartották, ezért jövőre is megrendezésre kerül a Vasúti Vámszakmai Kerekasztal.

 

 

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT