Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár a HUNGRAIL által szervezett konferencián elmondta, hogy napokban formálódik hivatalos kormányelőterjesztéssé az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV-VOLÁN-csoport által kidolgozott tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció.

hirdetés

Az ÉKM államtitkára közölte, a koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek. Kiemelte, hogy a kötöttpályás közlekedés megújításához elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben. Ehhez új alapokra kell helyezni a MÁV-VOLÁN-csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is. Erre azért van szükség, mert olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein. Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani – fejtette ki.

Ugyanakkor az államtitkár jelezte: “a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt”. Ez azt jelenti, hogy a MÁV-VOLÁN-csoportnak egyebek mellett a szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében is gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására – mondta. A MÁV-VOLÁN-csoport átalakításával egy olyan céget akarnak létrehozni, amely gazdasági és társadalmi értelemben is képes mozgásban tartani Magyarországot.

Nagy Bálint elmondta, a vasútfejlesztési koncepció kiterjed az árufuvarozás mellett arra is, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik 21. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját. Utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része “mára elérte a nyugdíjkorhatárát”. Ezt a folyamatot olyan előre nem látható külső körülmények súlyosbították mint a világjárvány, az ukrajnai háború, energiaválság és a történelmi mértékű iparági infláció és az uniós pénzek hiánya – tette hozzá az államtitkár. (Forrás: MTI)

A Magyar Vasút oldalán és a havilap következő számában részletes beszámolót olvashatnak a mai rendezvény előadásaiból. A HUNGRAIL kommunikációs csatornáin pedig további részletekkel jelentkezünk és hamarosan elérhetők lesznek a nap fotói és videós összefoglalója.

 

Fotó: Szecsődi Balázs

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT