A piaci szereplők szükségét érzik annak, hogy a nemzetközi példákhoz hasonlóan Magyarország is aktívan vegye ki a részét a kombinált fuvarozás fejlesztésében, arányának növelésében az árufuvarozáson belül. Ezt szolgálja a Dr. Mosóczi László Hungrail-elnök és Ralf-Charley Schultze, az UIRR elnöke által aláírt megállapodás.

hirdetés

 

Az UIRR, a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetség és a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület május 11-én Münchenben, a Transport Logistic szakvásáron állapodott meg a közös cselekvésben. A két szervezet a jövőben intenzíven együttműködik, hogy kölcsönösen erősítsék egymást közös céljuk, az intermodális szállítás ügyének előmozdítása érdekében.

A megállapodás alapján az UIRR és a Hungrail segíti egymást állásfoglalások, közlemények kidolgozásában, kicseréli egymással a kombinált fuvarozással kapcsolatos információkat, együttműködnek a témába vágó rendezvényeken, kutatási projektekben, tanulmányok elkészítésében, a kölcsönösen elfogadott álláspontok terjesztésében.

A Hungrail az UIRR által koordinált – a konténerek, félpótkocsik, más intermodális rakodási egységek szabványos jelölését, a tulajdonos azonosítását szolgáló – ILU-kódok információs pontjaként működik a jövőben Magyarországon.

A Hungrail egyik kiemelt feladatának tekinti, hogy Magyarországon mihamarabb konkrét intézkedések szülessenek a kombinált fuvarozás támogatására, hiszen az európai zöld megállapodásában és Magyarország Kormányának klímavédelmi stratégiájában is lefektetett célok, például a közúti áruszállítás 30 százalékának környezetkímélő módokra, elsősorban vasútra terelése nem valósulhat meg a kombinált fuvarozás jelentős térnyerése nélkül, de az európai szinten tapasztalható sofőrhiány, a közúti kapacitások hiánya is megköveteli az átállást. Az UIRR-rel kiépülő kapcsolat segít a legjobb európai gyakorlatok megismerésében és adaptálásában, a nemzetközi háttérnek köszönhetően a Hungrail erősíteni tudja szakmai érdekvédelmi tevékenységét.

Ugyanakkor olyan elképzelések is vannak, hogy a nemzeti pénzügyi ösztönzők helyett, illetve mellett egy összeurópai szintű pénzelosztási módszertan és gyakorlat kidolgozása lenne célszerű, tekintettel arra, hogy a kombinált fuvarozás jellemzően több országot érintő, hosszú távú fuvarozásokat foglal magába, így egy-egy fuvar megvalósulása több országban jelent feladatot, a hozzá kapcsolódó szén-dioxid-kibocsájtás-megtakarítás pedig több országban jelentkezik. Ezeken a területeken tehát intenzív együttműködés várható a felek között.

Ugyanez mondható el a CT4EU (Combined Transport for Europe) kommunikációs kampányban való együttműködésről, mivel a kampány egyik nemzeti koordinátori szerepét Magyarországról a Hungrail ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos látja el. 

 

Fotó: Szilvási János

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT