Az év elején hatályba lépett kritikus szervezetek rezilienciájáról és a 2008/114/EK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló CER irányelvnek megfelelő új hazai szabályozás kialakítása érdekében a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetésével munkacsoport jött létre, amely munkában való közreműködésre a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesületet is felkérték.
hirdetés
2023. január 16-án lépett hatályba a kritikus szervezetek rezilienciájáról és a 2008/114/EK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/2557 irányelv (továbbiakban: CER irányelv), amely felváltja az európai kritikus infrastruktúrák azonosításáról és kijelöléséről, valamint védelmük javítása szükségességének értékeléséről szóló Tanács 2008/114/EK irányelvet. Jelenleg ez a hatályos hazai szabályozás alapja.
A CER irányelvnek megfelelő új hazai szabályozás kialakítása érdekében a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetésével munkacsoport jött létre, amely munkában való közreműködésre a pályahálózat-működtetők, hatóságok mellett a vasúti szakma véleményének összefogására, a vasútvállalatok és a többi szakmai szervezet álláspontjának képviseletére a HUNGRAIL-t kérték fel. Az új szabályozás kialakítása 25 pont mentén történik (a teljes lista hír végén), melyek közül egyesületünk szerint az ágazati kritériumok, a horizontális kritériumok, valamint a jogok és kötelezettségek pontok jól definiálása a vasúti szempontból legjelentősebb szakmai feladat. A HUNGRAIL ezekben kéri a vasútvállalatok aktív közreműködését is.
A folyamatban jelenleg a kritikus szervezetek kijelölése témánál tart a munkacsoport és majd azt követően történik a kritikus szervezeten belüli infrastruktúrák azonosítása. A kritériumok megfogalmazásával lehetőség nyílik meghatározni, hogy mely szervezetek minősüljenek kritikus szervezetnek, azaz kerüljenek a szabályozás hatálya alá, annak minden kötelezettségének (pl. kockázat értékelés, kockázatkezelési rendszer működtetése) betartásával együtt. A vasút területén kritikus szervezetek lehetnek a pályahálózat-működtetők, a vasúti társaságok és a kiszolgáló létesítmények üzemeltetői. A munkafolyamat következő lépése azon ágazati és horizontális kritériumok meghatározása, amelyek alapján eldönthető, hogy egy szervezet a „kritikus szervezeteket” kategóriába esik-e. A folyamat következő lépése lesz a jogok és kötelezettségek átvizsgálása, ahol javaslatot lehet tenni arra vonatkozóan, hogy mely technikai jellegű, kisebb léptékű (nem pénzügyi) előnyökben részesülhessenek a kritikus szervezetek, ami segítheti a működésüket.
A HUNGRAIL célja, hogy olyan szabályozás kerüljön kialakításra, amely nem hozza a vasutat versenyhátrányba, emiatt lényegesnek tartjuk, hogy a szakma véleménye képviselve legyen. A meglévő szabályozás egyszerűsítésére is a mostani felülvizsgálati folyamat során van lehetőség.
Az új szabályozás kialakítása az alábbi pontok mentén történik:
- Ágazatok, alágazatok
- Kritikus szervezet / infrastruktúra
- Alapvető szolgáltatások
- Azonosítási folyamat
- A kijelölési eljárás (európai, nemzeti)
- A hatóságok meghatározása
- Ágazati kritériumok
- Horizontális kritériumok
- Jogok és kötelezettségek (előny, védelmi int.)
- Kockázatértékelés (tartalmi, formai)
- Üzemeltetői biztonsági terv (tartalmi, formai)
- Biztonsági összekötő
- Háttérellenőrzés
- Ellenőrzés
- Gyakorlatok
- Rendkívüli esemény
- Szankcionálás
- Kritikus szervezetek támogatása
- Felhatalmazáson alapuló jogi aktus
- Stratégia
- Nemzeti kockázatértékelés
- CERG
- Tanácsadó misszió
- Egyedüli kapcsolattartó pont
- Jelentéstétel