Budapest, 2022. 11. 10. – Magyar Vasút

A miskolci TS Hungaria Kft. a közelmúltban indította el Magyarország egyik legkorszerűbb nagyteljesítményű digitális profilesztergájának próbaüzemét. A 750 millió forint értékű csúcstechnológiás berendezés éves szinten harminc százalékkal, ötezer vasúti kerékpárral növeli a Rail Cargo Hungariához tartozó vasúti járműjavító kapacitását. A társaság a következő hónapokban egy további százmillió forintos beruházás keretében új kerékpárfestő üzemrészt alakít ki.

hirdetés

Kotiers Román, az anyavállalat, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Igazgatóságának tagja, CFO a berendezés átadása alkalmából tartott tájékoztatón hangsúlyozta, hogy a vállalatcsoport a globális gazdasági visszaesés és a vasúti fuvarozási feltételek romlásának időszakában is támogatta a beruházás megvalósulását. Az üzembe helyezett berendezés a vasúti árufuvarozás fenntartásának fontos eszköze: az RCH nyolcezer, különböző típusú vasúti kocsijával oldja meg a magyar ellátási lánc gördülékeny működését.

A vasúti kocsik iránti kereslet rendkívüli mértékben megnövekedett az ukrán gabona, az élelmiszeripari anyagok, a vasérc és szén fuvarozási igényeinek és a hatósági áras tűzifaprogram jelentős szállítási szükséglete miatt. Utóbbi továbbítását az RCH kizárólagosan végzi.

A beruházás jelentőségéről a társaság ügyvezető igazgatóival, Dian Józseffel és Lehóczki Gáborral beszélgettünk.

Magyar Vasút: – Miért volt szükség az új profileszterga beszerzésére?

Lehóczki Gábor: – Gyakorlatilag egy újabb kapacitásbővítést valósítunk meg. Nyolc éve, 2014-ben indult a munka a kerékpárcsarnokban, ahol akkor egy hasonló profilesztergát helyeztünk üzembe. A piac azonban fejlődik, a kerékpárjavítás iránt folyamatosan növekvő kereslet jelenleg érezhetően meghaladja a rendelkezésre álló kapacitásainkat, ezért most ugyanannak a cégnek egy magasabb fejlettségi szintet képviselő berendezését szerezük be. Ez a profileszterga nemcsak arra alkalmas, hogy a kerék futófelületét munkálja meg, hanem az egyre jobban elterjedő tárcsafékes kocsik esetében a tárcsafelületek megmunkálását is lehetővé teszi.

Magyar Vasút: – Voltaképpen egy magas műszaki színvonalat képviselő célgépről beszélünk, nem?

Lehóczki Gábor: – Méghozzá olyanról, amely különböző nyomtávra készült, eltérő átmérőjű kerekeket képes megmunkálni. Vasúti személykocsikét, de akár villamosokét, erdei vasúti járművekét, vagy nagyvasúti mozdonyokét is.

Magyar Vasút: – Érzékeltetnék a kapacitásbővítés jelentőségét?

Lehóczki Gábor: – Évente mintegy harminc százalékkal nő a kapacitásunk, ami azt jelenti, hogy ötezerrel több kerékpár javítására vállalkozhatunk. Naponta negyven–negyvenöt kerékpárt képes esztergálni az új gép.

Magyar Vasút: – Hamarosan újabb berendezést indítanak el, ugyancsak a kapacitásbővítés jegyében.

Dian József: – A következő hónapokban egy további százmillió forintos beruházás keretében új kerékpárfestő üzemrészt alakítunk ki. Ez egy félautomata berendezés, energiatakarékos fűtéssel, a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő szellőztetési és légtechnikával.

Magyar Vasút: – A beruházásokból következtethetünk arra, hogy kedvezők a vasútijármű-karbantartás piaci kilátásai?

Dian József: – A vasútvállalatok keresik a karbantartási szolgáltatásokat, szabad kapacitásokat. A TS Hungaria elsősorban a tulajdonosa, a Rail Cargo Hungaria megrendeléseit teljesíti – nyolcezer teherkocsiról beszélünk, és egy árufuvarozó társaságnál az egyik legfontosabb szempont a járművek minél magasabb arányú rendelkezésre állása. Tekintettel a TS Hungariánál meglévő modern javítási technológiára és magasan képzett mérnöki és javító csapatra, az RCH-nak kizárólag a TS Hungaria javít kerékpárt. Ezen felül az RCA megrendeléseit is teljesítjük, a Miskolcon fővizsgázott kocsik kerekein túlmenően más műhelyekben fővizsgázott kocsik kerekeinek egy részét is mi javítjuk, éves mintegy ötezer darabos nagyságrendben. De úgynevezett harmadikfeles, fővizsga-tevékenységhez kapcsolódó kerekeket is javítunk, elsősorban külföldi üzemeltetőktől beérkező megrendelések alapján.

Magyar Vasút: – Már jónéhány éve, hogy legyártották az utolsó új vasúti teherkocsit? Tervezik a tevékenység újbóli beindítását?

Lehóczki Gábor: – Széleskörű tapasztalatokat szereztünk e téren, készen állunk a feladatra, de nemcsak a kivitelezés, hanem a tervezés terén is. Saját mérnöki csapatunk A-tól Z-ig képes egy ilyen projektet lemenedzselni.

TS HUNGARIA

52,6 tonna tömegű, 750 millió forint értékű csúcstechnológiás berendezés

naponta 40–45 kerékpár profilesztergálása

évi 14 ezer kerékpár javítása és gyártása

több mint 1300 vasúti teherkocsi fővizsgája


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT