Budapest, 2022. 10. 27. – Magyar Vasút

A fényeslitkei vasúti terminálnak jelentős szerepe lesz a háború miatt megszakadt ukrán gabonaexport folytonosságának biztosításában és ezáltal a világélelmezési válság enyhítésében – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti nyomtávváltáson alapuló központjának átadásán.

hirdetés

Szijjártó Péter leszögezte, a projekt a háború kirobbanásával új értelmet nyert, célja az eredetihez képest időközben megváltozott, jelenleg ugyanis az egyik legfontosabb feladat a globális biztonság szempontjából az ukrajnai gabonaexport folytonosságának garantálása, amihez gyors és hatékony szállítási útvonalakra van szükség. A terminálnak ennek megfelelően óriási szerepe lesz az Ukrajnából származó gabona eljuttatásában a világ legkülönbözőbb pontjaira. „A konstanţai kikötő kapacitásai le vannak kötve, a szlovák és a román útvonalak telítettek, a Dunán és a Tiszán az alacsony vízszintek miatt a hajón történő szállítás nem egészen kiszámítható. A Fényeslitkétől az észak-adriai kikötőkig vezető a leggyorsabb és leghatékonyabb útvonal annak érdekében, hogy a világ messzi pontjain is szavatolni lehessen az élelmiszer-ellátás biztonságát” – jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter, aki arra is emlékeztetett, hogy az új központban óránként mintegy nyolcszáz tonna gabona átrakására lesz lehetőség, és a kiterjedt tárolási kapacitások is lehetővé teszik, hogy a szomszédos országból érkező áru eljuthasson a célországokba.

A miniszter méltatta, hogy rekordidő alatt építették meg az egész kontinens legkorszerűbb átrakodó terminálját, ahol modern digitális megoldások segítik a munkát, így egyszerre tudnak átpakolni gyorsan és biztonságosan négy, maximum 740 méteres hosszúságú vonatot.

Az East–West Gate (EWG) projekt az elmúlt két év jelentősebb hazai beruházásainak egyike, több mint 40 milliárd forintból valósult meg a magyar–ukrán határtól húsz kilométerre lévő Fényeslitkén. Jellegénél fogva intermodális terminál, amitől a beruházók nem kevesebbet várnak, mint hogy visszahelyezze Magyarországot a logisztika világtérképére. A beruházás eredményeként az EWG a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodást végzi, a célok szerint évente akár egymillió húszlábas konténert (TEU) is kezel majd, ami azt jelentené, hogy az elméleti kapacitását és a területét tekintve is a legnagyobb ilyen típusú létesítmény lesz Európában. Elindulása azért is lehet fontos a magyar (és régiós) logisztika szempontjából, mert a vasúti konténerszállításban komoly torlódásokat okoz a kapacitáshiány a meglévő átrakóállomásokon, például a lengyel–fehérorosz határon.


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT