A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület rendezésében idén is lehetőségük volt a vasúti szektor jeles képviselőinek arra, hogy a hazai vasúti ágazat aktuális témáit, napjaink legégetőbb kérdéseit megbeszéljék.
Igazságos zöld átmenet?! – A vasútfejlesztés évtizede?! – #Valtsvasutra – Újabb esély Záhony előtt? jelmondatokkal október 4-én került sor a Magyar Vasút 2022 Konferenciára Budapesten. A szakmai fórum előadásai ezeknek a gondolatoknak a jegyében hangzottak el, három részletben pedig összefoglaljuk a legfontosabb történéseket gondolatokat. Íme az utolsó, 3. rész.

hirdetés

 

III. szekció – A MAGYAR VASÚT 2022 Konferencia # Valtsvasutra – Valóban versenyképes lehet a személyszállítás?

Milyen fejlesztéseket tervez a közlekedésért felelős tárca, amely megalapozhatja a vasúti személyszállítás szerepét az egyéni, közúti közlekedéssel szemben? A személyszállítás soha nem látott esély előtt áll, ehhez azonban vonzó, tervezhető és megbízható szolgáltatást kell nyújtani. Kifogástalan járműpark és utasfókuszú szemlélet szükséges. A célok megvalósítása azonban nem megy a vasutas munkavállalók nélkül, akik biztosítják az emberek közlekedését a munkahelyekre, iskolákba. Komoly hangsúlyt kell fektetni a képzések megújításra, a vasutas hivatás vonzóvá tételére. Ezen gondolatok köré épült a konferencia következő blokkja.

A konferencia III. szekciójának első előadója Dr. Homolya Róbert ügyvezető igazgató, STADLER Trains Magyarország Kft. képviseletében előadását azzal kezdte, mi más lehetne versenyképen, ha nem a vasút? A fenntarthatóság és karbonkibocsátás csökkentése előtérbe került a vasútnál is. A piac erre reagál és keresi a megfelelő megoldásokat. A technológiák jó ideje rendelkezésre állnak. Hidrogén és akkumulátoros vonatok érkeznek egyenesen Szolnokról. Néhány új megoldást hozott példának, kitért a hidrogén FLIRT, az AKKU FLIRT, a Trimodális FLIRT és az akkus metró típusú járművekre. Kifejezte azt, hogy mennyire büszke lehet a szakma arra, hogy a Stadler Szolnoki üzemében világújdonságnak számító főalkatrészt is gyártanak. Továbbra is a legzöldebb, leghatékonyabb, legenergiahatékonyabb közlekedési mód a vasút. A vasúti közlekedésnek az egyéni közlekedéssel szemben kell versenyképesnek lennie. Energiagazdálkodás szempontjából a hatékonyságot szárazföldön a vasút tudja biztosítani.

Dr. Homolya Róbert

Keresztes Péter vezérigazgató, a MÁV-START Zrt. képviseletében beszélt az idei balatoni szezonban a vasúton történő kerékpárszállítás sikeréről, valamint kitért a vontató- és vontatott járműállomány aktuális helyzetéről, átlagos életkorukról, állapotukról, valamint a MÁV-START jelenlegi járműflottája által biztosított szolgáltatásokról. A versenyképességhez a járműflottát mindenképpen javítani szükséges, a MÁV-START ezen dolgozik partnereivel. A szolgáltatási területen üdvözölte az Országos Közlekedésszervező létrejöttét és kifejezte bizakodását abban a tekintetben, hogy ezzel a lépéssel a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala emelkedni fog. A versenyképességhez az energiakérdést is rendezni kell a járműflotta területén. Az energiahatékonysági, energiatudatossági kérdések rendkívül fontosak a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. számára – zárta előadását Keresztes Péter.

Keresztes Péter

Harmadik előadóként  Stánicz János ügyvezető igazgató, a MÁV VAGON Vasúti Jármű Gyártó és Javító Kft. képviseletében tartott előadást. Részletesen beszámolt arról a széles palettáról, amellyel a Társaság rendelkezik vasúti gyártás és javítás terültén. A fejlesztések fontosak, hiszen a személyszállító vállalatnak a legnagyobb értéke a személyszállító vonat. Stánicz János beszélt arról az értékről, amelyet az a szakmai kompetencia jelent, amely jelen van a MÁV VAGON Kft-nél. A tudás versenytényező. Nagyon fontosnak tartja a tudásátadást, integrált tudástár, tudássziget kialakítását, a generációk közötti tudásátadást, az idősebb és a fiatalabb korosztályok közötti párbeszédet. A Z generáció digitalizált, erre kell felkészülni, erre kell felkészíteni a mérnökeinket, járműkarbantartóinkat. A jelenlegi vasúti szakképzés okán ezt a feladatot a Társaságnak kell ellátnia.

Stánicz János

IV. szekció – Újabb esély Záhony előtt? Az ukrán gabona hatékony továbbításának feltételei és kihívásai

Ukrajna a világ negyedik legnagyobb gabonaexportőre, a háború következtében azonban nagymértékben átalakult a szállítmányozási rendszer. Magyarországnak érdeke, hogy bekapcsolódjon az ukrán export szállításába, a szárazföldi tranzitútvonalak azonban elhanyagoltak. A kialakult helyzet lehetőség vagy nyűg a vasúti ágazat számára, hazánk logisztikai képességének fejlesztése tekintetében? Van-e értelme befektetni, illetve fejlesztéseket előkészíteni középtávon? Ezekre a felvetésekre keresték a választ a rendezvény utolsó szekciójában.

A szekció aranyfokozatú szponzori köszöntőjét Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke tartotta. Kiemelte, hogy gabonát behozni az országba csak Záhonyon keresztül lehet megvalósítani. Ez egy nagy kihívás és próbatétel. Többszázezer gabonát kell behoznunk, ehhez kapacitásokat kellett megnyitni. Ebben a munkában köszöni a vasútvállalatok, az átrakók, a MÁV közreműködését. Az ukrán vasúttal is elindult az egyeztetés, bízva abban, hogy további megoldások születnek a hatékonyság növelése érdekében. Kiemelte, hogy lényegesen növekedett az áruforgalom: 2021. 1-9. hónapjában 1,7 millió tonnát bonyolítottak, míg ehhez képest 2022. 1-9. hónapjában 2,5 millió tonna forgalom volt.

Kovács Imre

Feldman Zsolt az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára kifejezte reményét, hogy a térség vasúti infrastruktúrájának fejlesztése megteremti a feltételeit a térség gazdaságos és eredményes működésének. Kiemelte, hogy a jelenlegi hazai vasúti infrastruktúra hatékonyabb használata érdekében intenzív egyeztetések folytak az elmúlt hónapokban különböző hazai állami és piaci szereplők között. A közös munka hazai és európai szinten jelenleg is zajlik, amelynek köszönhetően a magyar-ukrán határon beérkező áruforgalom mennyisége megtöbbszöröződött az elmúlt néhány hónapban. Az államtitkár elmondása szerint döntés született arról, hogy fejlesztik a záhonyi és eperjeskei térség vasúti infrastruktúráját.

Sölch Gellért, a Belügyminisztérium stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy a jelenlegi helyzetben a biztonság az első. A Belügyminisztérium a határ biztosításáért felel, miközben arra törekszik, hogy a legkevesebb várakoztatással a leghatékonyabban megoldást nyújtsa a be- és kilépők számára. Az államtitkár kiemelte, hogy a Belügyminisztérium – ahogy eddig is – folyamatosan biztosítja a határátkelőhelyek biztonságát a teherfuvarozásban és a személyforgalomban is egyaránt.

Dr. Sölch Gellért

Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok, vámszakmai és nemzetközi elnök-helyettese (NAV) személyesen nem tudott jelen lenni a konferencián, de videóüzenetben kifejezte, örömét és köszönetét a meghívásért, a vasutasok jó szakmai közösség, mindig öröm a körükben lenni. Elsősorban a vasúti árufuvarozás tendenciáiról beszélt, arról a dinamikáról, amelynek eredője az orosz-ukrán háborús konfliktus. Behozatal és kivitel esetében is jelentős a növekedés a Vámhatóság adatbázisa alapján. A behozatal elsősorban kilogrammban növekedett jelentősen. Származási országok tekintetében tavaly 55%-a származott Ukrajnából a behozatali áruknak, ez az idei és I. félévében 80%-ra növekedett.  A Vámhatóságot is készületlenül érte a háború, de rugalmasan és szakszerűen kezelték a helyzetet – megnövekedtek a segélyszállítmányok, importáruk, üzemanyag export, gabona import. A beutazók száma szintén átlagot meghaladó a korábbi időszakhoz képest. Köszöni a HUNGRAIL-nek azt a támogatást, amellyel közreműködött ebben a nehéz helyzetben. Összefoglalásul elmondta, hogy a háború a vasúti áruszállítást érintő vámszakmai kérdései szervezetten és rendezetten zajlanak, a párbeszéd a vasúttal folyamatos, hatósági tevékenységük megfelelően támogatja a vasúti áruszállítást. Példaértékű a vasút és a hatóságok közötti együttműködés – zárta előadását Bakai Kristóf Péter.

A szekciónak és egyben a konferencia zárásaként kerekasztal beszélgetést hallgathattak meg a jelenlévők. A beszélgetés moderátora Dr. Erb Szilvia tanácsadó (Technológiai és Ipari Minisztérium) volt. A résztvevők: Feldman Zsolt mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár (Agrárminisztérium), Kovács Imre az Igazgatóság elnöke (Rail Cargo Hungaria Zrt.), Gubik László vezérigazgató (Záhony-Port Zrt.), Dr. Katona László vezérigazgató (MMV Zrt.), Dr. Bánhegyi Csilla pályaműködtetési koordinációs igazgató (MÁV Zrt.), Dr. Szabó Ferenc ügyvezető igazgató (Transit-Speed Kft.), Kövesdi Péter ügyvezető igazgató (Agrochimtranspack Kft.)

Hazánk évente 5,5-6 millió tonna gabonát exportál, melynek 70%-a vasúton kerül továbbításra. Ukrajna a világ negyedik legnagyobb gabonaexportőre, a háború következtében azonban nagymértékben átalakult a szállítmányozási rendszer. A beszélgetés során elhangzott, hogy a kialakult helyzetben Magyarország logisztikai képességét fejleszteni kell. Duplájára kell növelni a széles nyomtávon történő gabona behozatalt a vonat átvételi sebesség növelésével és csökkenteni kell a rendelkezésre álló vágányok telítettségét, továbbá az indokolatlan kocsi tartózkodások felszámolására kell törekedni a fogadó fővágányokon. Növelni kell az átrakási kapacitást, gyorsabb forgási időt szükséges biztosítani a vagonok számára. Sok feladatunk van, lépésről lépésre haladunk, a vasút a meglévő szakmai tudással helyt fog állni ebben a helyzetben. Tovább kell haladnunk a fejlesztésekben hogy az Európai Unióban a térség hatékony és gazdaságos „fordítókorongként” működhessen.

 

 

A konferencia összefoglalójának első része itt olvasható:

A vasút a jövő közlekedési eszköze – Magyar Vasút 2022 Konferencia összefoglaló I. rész

A konferencia összefoglalójának második része itt olvasható:

Hatékony közlekedéspolitika megvalósítása elképzelhetetlen a vasút nélkül – Magyar Vasút 2022 Konferencia összefoglaló II. rész

 

Fotók: Szecsődi Balázs

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT