A HUNGRAIL delegációja – Dr. Mosóczi László elnök és Mogyorósi Szilvia nemzetközi és szakpolitikai vezető részvételével – Brüsszelben, az Európai Parlamentben volt hivatalos egy magas szintű munkaértekezletre.
Az eseményen nemcsak a parlamenti képviselők és az EU Bizottság képviselői, hanem több meghatározó európai szervezet, mint a CER, ERFA, UIRR, UNIFE, és további nemzeti szakmai szervezetek, köztük a szervező ZESNAD, az AROS, a Güterbahnen, valamint a Railgood is jelen voltak.
Az értekezlet középpontjában a vasúti szektor jövőképe, a vasúti árufuvarozás, valamint az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) fejlesztési lehetőségei álltak. Az esemény fontos célja volt továbbá a vasút versenyképességének erősítése érdekében a piaci szereplők kihívásainak érzékenyítése és megértetése a döntéshozók felé. A találkozón tetten érhető volt az egységes fellépés: a vasúti lobbi szervezetek közösen, erőiket egyesítve képviselték a szektor érdekeit annak érdekében, hogy a vasút még hangsúlyosabb szerepet tölthessen be Európa fenntartható közlekedésében.
Dr. Mosóczi László összefoglalta, hogy a vasúti árufuvarozási ágazat az elmúlt években hatalmas teljesítménycsökkenéssel nézett szembe, a világjárvány utáni számok sokkolóak: Magyarországon a vasúti árufuvarozás teljesítménye több mint 10%-kal csökkent 2023-ban, a 2024-es eredmények pedig még rosszabbak voltak. Kiemelte, hogy az ágazatnak egyértelműen sürgős támogató intézkedésekre van szüksége. “A Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia vagy bármely más, a tisztább, zöldebb és fenntarthatóbb jövőt célzó politikai nyilatkozat ambiciózus céljainak eléréséhez a vasútnak fejlődnie kell, de sajnos számos, előre nem látható tényező hatására, a vasút jelenleg hanyatló tendenciát mutat”.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a jó politikai intézkedéseknek már rövid távon is nagy befolyásuk van, utalva a vasúti egyes kocsi fuvarozás állami támogatásának sikerességére. “Három év alatt sikerült megdupláznunk a piaci szereplők számát. Sikeresen megtörtük a csökkenő tendenciát, és most a szegmens teljesítménye növekszik. Meggyőződésem, hogy egy jó jogszabályi kerettel, jó intézkedésekkel a közlekedéspolitika befolyásolhatja a mobilitás fejlődését.“