Budapest, 2021. 10. 14. – Magyar Vasút

Homolya Róbert szerint a mainál versenyképesebb személyszállításhoz és a növekvő utasforgalom eléréséhez alapvetően négy elem szükséges: pályafelújítás, korszerű állomások, új motorvonatok és attraktív menetrend.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója azt hangsúlyozta a Magyar Vasút 2021 Konferencián tartott előadásában, hogy lényeges a klímasemlegesség elérése, és ebben a vasútnak fontos a szerepe. A vasúti árufuvarozási versenyképességi program szerint 2030-ra a mai állapotokhoz képest 15–17 millió tonnányi többletárut lehetne vasútra „terelni”. Ezeket a törekvéseket viszont nehezíti, hogy a menetidők egyáltalán nem versenyképesek a közúttal. Míg a közúton hatvan kilométeres az átlagsebesség, addig vasúton mindössze 13 kilométer. Mint azt az elnök-vezérigazgató elmondta, a mainál versenyképesebb személyszállításhoz és a növekvő utasforgalom eléréséhez alapvetően négy elem szükséges: pályafelújítás, korszerű állomások, új motorvonatok és attraktív menetrend. Az emelt sebességű közlekedésben viszont nem állunk túl jól a V4 országok átlagához képest: az óránkénti 160 kilométeres sebesség 82 kilométeren lehetséges, ami a magyar hálózat 1,14 százaléka, szemben a V4-ek négy százalékával. A 140 kilométeres közlekedés esetében ez 93 kilométer, 1,3, illetve 1,6 százalék az arány. A tervek szerint 2030-ban 598 kilométeren lehet majd százhatvannal, és 111 kilométeren száznegyvennel közlekedni. A transzeurópai hálózat magyarországi szakaszainak a felét kétezermilliárd forintból sikerült megújítani az elmúlt húsz évben, a MÁV-nak pedig évente 27 milliárd forint saját forrás áll rendelkezésére pályafelújításokra.

A személyszállításban jelentős előrelépés, hogy már 55 IC+ kocsi közlekedik a vasúttársaság hálózatán, a cél ötszáz magyar tervezésű kocsi gyártása. Emellett a MÁV-Start 2030-ig 120 új villamos motorvonatot helyezne forgalomba a regionális forgalomban, és száz motorvonatot gyártana a mellékvonalakra. Lényeges a tarifaközösség és az egységes utastájékoztatási rendszer a MÁV−Volán-csoportnál – tette hozzá az elnök-vezérigazgató.

Fotó: Iró Zoltán

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: bondor.tibor@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT