Budapest, 2021. 10. 14. – Magyar Vasút

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója a Magyar Vasút 2021 Konferencián az agglomerációs közlekedésről tartott előadásában arra igyekezett felhívni a figyelmet, hogy csak világos vízió és jövőbelátó műszaki tartalom révén újítható meg a budapesti vasúti hálózat. Már a tervezéskor figyelembe kell venni a látens igényeket, ha a budapesti vasútvonalak felújításánál arra számítunk, hogy csak kicsit növekszik a forgalom, annak az lesz az eredménye, hogy az átépítést követően nem sokkal újból kapacitást kell növelni. Vagyis, ha már valamire költünk, azt a beruházást úgy kell megtervezni és megvalósítani, hogy jó eséllyel a 20–25 év múlva jelentkező igényeknek is eleget tehessünk. A vezérigazgató a nemrég felújított esztergomi vonalat hozta fel egyik példaként, ahol már most maximális kihasználtsággal közlekednek a vonatok: a jelenlegi viszonyok között nem lehet a kapacitásokat növelni. A befejezés előtt álló hatvani vasútvonalon egy szakaszon pedig át kell alakítani a felsővezeték-hálózatot ahhoz, hogy megépüljön a harmadik vágány Rákos és Rákosliget között. Az idén februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) céljai között szereplő vonatsűrűséget meg kell duplázni, a jelenlegi 42 helyett 93 vonatnak kell átlépnie óránként Budapest határát. Ehhez meg kell újítani a hálózatot, ennek első lépése a vasútfejlesztést leginkább megtestesítő Déli Körvasút megépítése. Erre a beruházásra rendelkezésre áll a szükséges pénz, a kivitelezés jövőre megkezdődhet. A BAVS céljai között szerepel, hogy valamennyi agglomerációs településről óránként négy vonat induljon Budapest felé, amelyek legalább három metróvonalat érnének el, és a közösségi járműveket egyetlen bérlettel lehessen igénybe venni. A másik jelentős tervezett beruházás az új Duna-alagút, amely Kelenföld és a Nyugati pályaudvar között teremtene közvetlen kapcsolatot. A forgalom tervezett növelését ugyanis a jelenlegi fejpályaudvari rendszerben nem lehetne megvalósítani. Vitézy Dávid hangsúlyozta, ha most nem merünk belevágni, ez mindig távlati beruházás marad. Az alagút tervezésére a 2020-as években kerülhet sor, és a megvalósítás a 2030-as években lehetséges. Idén októberben jelenik meg a tervpályázat a Nyugati pályaudvar térségének a megújítására.

A közösségi közlekedés fejlesztésében óriási potenciál rejlik, ezt mutatja, hogy a Budapest–Lajosmizse közötti vonal felújításával legalább négyszeresére emelhető a forgalom, de Gyál környékén a hatszorosára is. Ugyanígy a négyszeresére lehetne emelni a forgalmat a veresegyházi vasútvonal modernizációjával. Mindkét beruházás tervezését megkezdte a BFK. A hatvani vonal megújul Kőbánya felső és Rákos között is, és már épül az új harmadik vágány a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között. Újabb megállók épülnek, az előző vonalon kettő, amelyekkel a fővároson belüli vasúti forgalom színvonala is növelhető, az átlós szerkezet révén pedig új közvetlen vasúti összeköttetések jöhetnek létre az agglomerációk és a Budapest környéki nagyvárosok között.

Mind a négy HÉV-vonal megújul, a szentendrei H5-ös tervezése a végéhez közeledik. A ráckevei H6-os és a Csepeli H7-es vonala az első ütemben meghosszabbodik a Kálvin térig, és a Közvágóhídnál át lehet szállni a Déli Körvasúton közlekedő elővárosi és távolsági vonatokra egyaránt. Ezzel a ráckevei vonalon például a jelenlegi háromszorosára lehet emelni a forgalmat. A második ütemben össze lesz kötve a H5, H6 és H7-es HÉV egy új belvárosi alagúton, ez lesz az M5 metró. A gödöllői és csömöri (H8, H9) HÉV-eknél 1941-ben volt utoljára felújítás, így ez időszerű. A HÉV-ek az Örs vezér téren össze lesznek kötve az M2 metróval, így Gödöllőről közvetlenül el lehet jutni a Deák térre.

Fotó: Iró Zoltán

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: bondor.tibor@hungrail.hu

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT