Budapest, 2021. 10. 14. – Magyar Vasút

Zahalka Attila, a METRANS Konténer Kft. kereskedelmi igazgatója: januártól szeptemberig vonatprojektjeink 29 704 tonnával kevesebb szén-dioxiddal terhelték a környezetet.

A METRANS az Északi-tenger és az Adria kikötőiből, Rotterdamból, Duisburgból és EU-n belül kínál nagy gyakoriságú tehervonati összeköttetést Közép-Európa országaiba konténereket fuvarozva, kiszolgálva ezzel a régió tengerentúli és EU-n belüli export- és importforgalmának egy jelentős részét. A társaság évi 1,2 millió TEU-nyi konténert mozgat meg, amivel piacvezetők ebben a szegmensben. A cég nagy lendülettel szállt be az Ázsia és Európa közötti intermodális forgalomba is, amelynek növekedése minden korábbi tapasztalatot felülmúl.

Mi a METRANS hálózatának különlegessége?

A METRANS 17 terminálon keresztül szolgálja ki a régiót heti 550 vonatot indítva, háromezer konténerszállító vagonját és közel száz korszerű dízel-, villamos, sőt, hibrid mozdonyát felhasználva. A környezet terhelésének csökkentése kiemelt célja a társaságnak, így azokban az országokban, ahol ez lehetséges, kizárólag megújuló energiaforrásból származó áramot vásárolunk a mozdonyainknak – ezzel mintegy hatvan százalékkal alacsonyabb a CO2-kibocsátásuk, mint a hagyományos üzemeltetésű, hasonló paraméterű konténerszállító vonatoké. Másképp szólva, az idei év januárja és augusztusának vége között vonatprojektjeink 29 704 tonnával kevesebb szén-dioxiddal terhelték a környezetet. A klímasemlegesség felé tett közbülső lépésként az EU 2030-ra ambiciózus éghajlat-politikai célokat tűzött ki, és vállalta, hogy 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkenti a CO2kibocsátását. Mi ezt a magunk részéről már mostanra elértük.

Milyen a METRANS magyarországi jelenléte?

Budapesten belül, Csepelen található terminálunk a hálózatunk egyik, vonatok közötti átrakást is végző hub, azaz csomóponti terminálja, ahonnan a főbb északi-tengeri és adriai kikötők kivétel nélkül elérhetők. Itt nyolc vágányon párhuzamosan tudunk vonatokat rakodni három bakdaruval és tíz rakodógéppel. Ez a terminál azonban nem fedi le teljesen a magyarországi ügyfeleink igényeit, ezért egy részüket Dunaszerdahelyről és Kassáról szolgáljuk ki, minimalizálva ezzel a közúti rá- és elfuvarozás távolságát. Ám még így is látható „fehér folt” a régiós hálózati térképen, amit az új, zalaegerszegi terminál építésével fedünk le 2023 végére. Ezt a terminált a budapestihez mérhető területen, 150 ezer négyzetméteren építjük meg, és napi vonatindulásokat tervezünk innen Hamburg, Bremerhaven és a METRANS-hálózat más hub termináljai felé is, de a fő fókusz a három adriai kikötőbe, tehát Koperbe, Triesztbe és Rijekába irányuló forgalom szervezése lesz. Ez határozta meg a terminál helyét is, hiszen innen két, egymástól független útvonalon is elérhető az észak-adriai térség, illetve Zalaegerszeg hamarosan gyorsforgalmi úton is megközelíthető lesz. Az ebben a térségben még hiányzó vasúti infrastruktúra-elemek – például a zalaszentiváni deltavágány és a Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasz villamosítása – is előkészítés alatt állnak, és elkészülhetnek a belátható jövőben.

A Budapesten belül hiányzó vasúti infrastruktúra-elemek megépítésével kapcsolatban is ennyire optimista?

A fővárosra és környékére vonatkozó vasútfejlesztési elképzelésekben megnyugtató megoldásoknak kell szerepelniük az egyre növekvő áruszállítási igények kielégítésére, amennyiben teljesíteni akarjuk a kitűzött elvárásokat. Ha a háromszáz kilométernél hosszabb közúti fuvarozás harminc százalékát közútról más szállítási módra, elsősorban vasútra terelnék, akkor éves szinten közel 10–15 ezerrel több tehervonat zavartalan közlekedését kell megoldani az országban, amelyek legalább kétharmadának Budapest érintésével kell továbbhaladniuk a célállomásuk felé.

Borítófotó: Vörös Attila

 

Az írás a kéthetente megjelenő Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: bondor.tibor@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT