Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) legfrissebb felmérése alapján az Európai Unió vasútvállalatainak pénzügyi eredményei gyakorlatilag nem mutatnak javulást. A 2021 januárjától májusig tartó időszak bevételei minden vasúti területen alulmúlták a 2020 második félévi eredményeket. A Covid19 hatását vizsgáló CER-jelentés egyértelműen azt mutatja, hogy a vasútvállalatok havi bevételkiesése 2021 januárja óta stagnál (a válság előtti, 2019-es eredményekhez képest). Ez a személyszállító vasúttársaságok esetében 50% bevételkiesést, az áruszállítási szolgáltatást végző társaságok esetében 11% bevételkiesést, míg a vasúti infrastruktúrát biztosító társaságok esetében 12% bevételkiesést jelent.

2020 novembere és 2021 áprilisa között átlagosan harmadára csökkent a vasúti személyszállítás volumene – a 2019-es adatokhoz képest –, ami 66% csökkenést jelent. Májusban enyhe javulás történt, így a csökkenés 59% volt, míg a bevételkiesés 50% körül alakult 2021-ben.

A CER tagvállalataitól kapott áruszállítási adatok nem elegendőek a piac alakulásának reális felméréséhez. A korlátozott mennyiségű adatok alapján az adatszolgáltató vasúti áruszállító társaságok bevételei a 2021. január és május közötti időszakra átlagosan 11% csökkenést mutatnak a 2019-es eredményekhez képest.

A pályahálózat-üzemeltetők volumeneredményei 2021. márciustól májusig szinte visszatértek a 2019-es szintre (2% a csökkenés, vonatkilométerben), ám a bevételkiesésük továbbra is 10% körüli. A legtöbb pályahálózat-üzemeltető esetében általában azonos arányban változnak a bevételek és a volumenek. Két társaság viszont jelentősen több bevételtől esik el, mint az a volumenkiesésükből adódna – ennek oka, hogy az elengedett pályahasználati díjakat nem kompenzálta minden tagállam.

A CER üdvözli az Európai Bizottság júniusi határozatát, amely 2021 végéig meghosszabbítja a 2020/1429/EK rendelet referencia-időszakát, lehetővé téve a tagállamok számára a pályahasználati díjak mérséklését, elengedését vagy a fizetés halasztását. A vasúti ágazat szintén nagyra értékeli az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának (DG COMP) jóváhagyását az állami pályahasználati-díjtámogatási programokhoz, amelyek csökkentik a vasúti pályahasználati díjakat.

Meg kell azonban jegyezni, hogy a pályahálózat-üzemeltetők becsült bevételkiesése lényegesen nagyobbnak mutatkozik azokban a tagállamokban, ahol csökkentették a pályahasználati díjakat. Így a 2020/1429/EK rendelet alapján fontos, hogy a díjcsökkentéssel vagy díjmentesítéssel együtt a pályahálózat-üzemeltetők pénzügyi veszteségeit is kompenzálják a tagállamok.

A német kormány szervezésében 2021. május 17-én zajlott 2021 Rail Summit rendezvényen az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen hangsúlyozta: „nagyon fontos, hogy a vasúti ágazat megerősödve kerüljön ki ebből a válságból”, valamint Európának szüksége van „a vasútra mint fenntartható közlekedési módra, jobban mint valaha, hogy elérjük az Európai Green Deal céljait ”.

Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója elmondta: „A Bizottság állami támogatási politikáját össze kell hangolni az EU környezetvédelmi céljaival. Azok az ágazatok az Unióban, amelyek vesztesége a vasútéval összemérhető, ám lényegesen kevésbé környezetbarátak, ötször több állami támogatást kaptak a Covid19 okozta károk enyhítésére, mint a vasút. Döntő fontosságú a támogatások ezen kiegyensúlyozatlanságának helyreállítása.”

Fotó: RCH

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT