A Szeged-Röszke vonalat (határátmenetet) illetően a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztési munkálatai miatti vágányzárak és az újonnan bevezetett személyszállító vonatok kapacitásfoglalása együtt jelentős árufuvarozói kapacitáskorlátozást idézett elő. A szűkös kapacitások mellett az elmúlt másfél évben jellemzően napi 4-5 árufuvarozói vonatpár leközlekedtetésére volt lehetőség, miközben a 150-es vonal lezárását megelőzően a Kelebia/Szabadka határátmeneten napi 10-12 pár tehervonat közlekedett. A jelenleg kialakult helyzetben a 136-os vonalon a legjobb esetben is napi 2-2,5 tehervonati vonatpár tud leközlekedni, ami jelentős torlódást, a vonatok több napos vagy hetes várakozását idézi elő a határátmenet környezetében mind a magyar, mind a szerb hálózaton.

A probléma pontos megismerése és megoldási javaslatok összegyűjtése céljából a HUNGRAIL az érintett tagvállalatai képviseletében egy rendkívüli értekezlet tartott, ahol az alábbi problémaköröket tárták fel:

  • A napi kilépési kapacitást meghaladó vonatmennyiség érkezik az országba így a torlódás mértéke folyamatosan növekszik.
  • Annak érdekében, hogy egyes forgalmak ne álljanak le a vasútvállalatok az ügyfelekkel közösen, jóval magasabb költségszint mellett bizonyos vonatokat a Magyarbóly/Beli Manastir határátmenet irányába tereltek el azonban ez a megoldás, a költségek igen magas volta miatt, csak átmeneti segítséget jelenthet.
  • A határátmenet ellehetetlenült helyzete miatt számos árufuvarozó vasúttársaság már nem is vállal a Röszke/Horgos átmeneteben közlekedni szándékozó új forgalmakat.
  • Az áruk tartós, vasúti kocsiban állása az áru minőségének romlását okozza, a vasúti kocsik a továbbításra való várakozás miatt újabb fuvarokat nem tudnak teljesíteni, az emiatt fellépő kocsihiány pedig az ország más pontjain is a vasúti árufuvarozás fennakadását okozhatja.
  • A vasútvállalatok partnerei nem tolerálják a fuvarfeladataik többnapos csúszással, teljes kiszámíthatatlansággal történő teljesítését, emiatt jelentős a veszélye annak, hogy vagy az országot elkerülő vasútvonalakon vagy pedig közútra áttérve teljesítik fuvarfeladataikat, ami sem Magyarország gazdasági szempontjából, sem az Európai Unió által elvárt klíma elvárások teljesítése szempontjából nem kedvező.

A probléma megoldására a következő javaslatok születtek az egyeztetés keretein belül:

  • Horgos-Szabadka vonalszakasz állomásain a vonatkeresztezések lehetővé tétele: a MÁV és VPE közös álláspontja szerint, ha a keresztezés megoldódik Horgos és Szabadka között, akkor 5 tehervonattal több tud leközlekedni naponta.
  • Hatósági ellenőrzési létszám növelése NAV és ORFK részéről annak érdekében, hogy személy és tehervonatok ellenőrzése párhuzamosan történhessen.
  • Éjszakára tervezett vágányzárak nappalra történő átütemezése a tehervonatok számára egy egységes, 12 órás közlekedési idősáv létrehozása érdekében.

A fentiek alapján a Szeged-Röszke kapacitásprobléma enyhítése érdekében a HUNGRAIL az alábbi intézkedéseket tette:

Javasoltuk, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kezdeményezzen egyeztetést, találkozót a szerb illetékes minisztériummal, a magyar és szerb pályavasutak, valamint a lehetőség szerint a napi működést részletesen ismerő szakértők bevonásával. A cél az lenne, hogy a szerb fél részéről Horgos-Szabadka vonalszakasz állomásain a vonatkeresztezések engedélyezése történjen meg, valamint a magyar és szerb együttműködés eredményeként a személyszállító vonatok mellett legalább napi 4-5 pár árufuvarozó vonat leközlekedtetése is biztosított legyen mielőbb. Az ÉKM tájékoztatása szerint a december 15-én sorra került szerb és magyar minisztériumok közötti online egyeztetésen a Horgos – Szabadka vonalszakasz állomásain a vonatkeresztezések engedélyezése témát felvetették. A szerb fél – egyelőre elzárkózott a vonatkeresztezések engedélyezése elől, és részletes adatokat, számszerűsítést kér az ÉKM-től. Az ÉKM részére az adatszolgáltatást a HUNGRAIL összefogja. Egyesületünk az adatok, statisztikák gyűjtését megkezdte, a várhatóan január végén, február elején esedékes következő minisztériumi szintű egyeztetésre az ÉKM részére az adatokat át tudjuk adni, bízva abban, hogy ezzel segíteni tudjuk a vonatkeresztezések megvalósulását, az árufuvarozói kapacitás növekedését.

A Nemzeti Adó- és Vámhivataltól és Országos Rendőr-főkapitányságtól ideiglenes személyzeti létszám növelést kértünk annak érdekében, hogy a személyszállító vonatok hatósági, vámszakmai ellenőrzési igénye miatt ne történjen az árufuvarozó vonatok ellenőrzési feladatainak elhalasztása. A NAV-nál levelünk fogadtatása pozitív volt, ismereteink szerint a NAV részéről a probléma megoldására vonatkozó javaslatot hamarosan megküldik a HUNGRAIL részére.

A MÁV Zrt. részéről hivatalos úton kérelmeztük, hogy a napi 4-5 árufuvarozói vonatpár leközlekedtetésnek biztosítása érdekében törekedjenek a napi 12 órás folyamatos közlekedés biztosítására azáltal, hogy a jelenleg és a jövőben is az éjszakai időszakra tervezett (23:00-05:00 között) felsővezetéki kivitelezői munkákat nappal végezze el a kivitelező, azaz a decemberre és a januártól tervezett vágányzári munkák éjszaka helyett nappalra történő átütemezése valósuljon meg. Szintén kértük, hogy kerüljön bevezetésre különleges tájékoztatási rend annak érdekében, hogy a lehetőségekhez képest előre tervezhetőek legyenek a forgalmak és megfelelő ügyféltájékoztatás is megtudjon történni a vasútvállalatok részéről megrendelőik felé. A megküldött javaslatokat a MÁV Zrt. munkatársai vizsgálják és a vágányzárak személyvonati közlekedéssel nem érintett, nappali idősávra való átütemezésére sor tud kerülni, amennyiben az minden érintett fél számára elfogadható. A vasúttársaság jelezte, hogy a Szabadka-Horgos szakasz állomásain lebonyolítható vonat keresztezési lehetőségek rendkívül nagy hatással lennének a kapacitásra. Sajnos ebben a MÁV Zrt.-nek eddig nem sikerült eredményt elérni a szerb pályavasúttal történt egyeztetések során, pedig ennek sikeressége esetében akár a korábbi, 150 sz. vonali átlag napi tehervonati közlekedés kapacitás is megközelíthetővé válhatna.

A fentiek alapján a legnehezebb lépés a Szabadka-Horgos szakasz állomásain lebonyolítható vonat keresztezési lehetőségek elérése a szerb minisztérium és pályavasút részéről. Az ezzel kapcsolatos tárgyalásokon a HUNGRAIL mind a MÁV, mind az ÉKM részére felajánlotta támogatását. A tárgyalások további fejleményeiről szintén tájékoztatjuk majd tagvállalatainkat.

Fotó: Kormányos László
Az első nap találkozik Horgoson a magyar és a szerb motorvonat

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT