Egyesületünk is részt vett a MÁV Zrt. által szervezett Szabadjelzés Konferencián, képviseltük az iparág vállalatainak hangját. A HUNGRAIL ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos a program egyik kerekasztal-beszélgetésén fejtette ki álláspontját a vasúti árufuvarozási szektor lehetőségeiről, hogy mi mindent kell tennie a szereplőknek az ágazat versenyképességének érdekében.

 

Egyesületünk ügyvezetője elsőként kiemelte, hogy a vasút feladata kettős: a lakosság utazási igénye mellett a gazdaság szállítási igényei sem hanyagolhatók el. Három olyan tényezőt sorolt fel, ami lehetőségként áll a vasútvállalatok előtt, de ezeket meg kell ragadni és tenni kell értük. Ez a HUNGRAIL és a tagvállalatok számára is a feladat.

  1. Az első az újraiparosítás, elsősorban az akkugyárak és kapcsolódó befektetések megjelenése országszerte. Ebben az iparágban jelentős az alapanyagigény külföldről, ezek jelentős része veszélyes anyag. A vasútvállalatoknak meg kell szerezniük ezeket a fuvarokat! A késztermék-kiszállításban inkább az intermodális megoldás lehet aktuális, tehát itt is szerepe lehet a vasútnak.
  2. Az intermodális fuvarozás fejlesztése kiemelten fontossá vált a közút és a megbízói oldal igényének növekedése miatt.
  3. Jövő év március 25-ig minden EU tagországnak be kell építeni az útdíjba az externáliás költségeket, ezt meghatározta az unió, de az egyes tagállamok eltérő mértékeket határozhatnak meg. Németország például 85, Ausztria 7–8 százalékkal emeli az útdíjat jövőre. A vasúti ágazatnak azért kell harcolni, hogy Magyarország a jelentősebb emelés felé mozduljon el, hogy csökkenthessük a versenyhátrányunkat a közúttal szemben.

Ügyvezetőnk arra is felhívta a figyelmet, hogy nem szerencsés, ha a vasút világából olyan üzeneteket közvetítünk a nyilvánosság számára, hogy az Európai Unió 2030-as, 2050-es klímaügyi céljai úgyis teljesíthetetlenek! Nem! Nekünk azt kell mondanunk, hogy ezek a célok csak a vasút helyzetbe hozásával érhetőek el, és ehhez ilyen és ilyen intézkedések szükségesek. Szó esett azokról a támogatási formákról is, amelyek kiharcolásában szerepe volt a HUNGRAIL-nek. Ilyen az egyeskocsi-támogatás, amely már két éve működik, vagy a hálózat-hozzáférési díj mintegy 40%-os kedvezménye. A legújabb támogatási forma, amit a vasútvállalatoknak ajánlunk, az EKR, vagyis az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer. Ez egy speciális forma, melynek lényege, hogy bizonyos előre rögzített energiatakarékossági lépésekre támogatás igényelhető. Ilyen, ha egy fuvar közútról intermodális formába vált, ha egy vasútvállalat mozdonyt remotizál, vagy éppen cserél korszerűbbre. A HUNGRAIL tevékenységének fókuszában ugyancsak ott van az energiakérdés. A vontatási energia mérésének elterjesztéséért ugyanúgy dolgozunk, mint a vasútvállalatok önálló energiabeszerzésének és -termelésének lehetőségéért.

Arról is beszéltünk, hogy átfogó munkát indítottunk a vasúti képzéseket szabályozó jogszabályok felülvizsgálatára, illetve a veszélyesáru-szállítás szabályozásának áttekintésére, például a bizalmi elv bevezetésére, illetve arról is, hogy részt vettünk a MÁV kezdeményezésére a vasútvállalatok által felvetett problémák rendszerezésében. Ehhez kapcsolódva ügyvezetőnk javasolta egy következő projektként, hogy a vasútvállalati működést is felül lehetne vizsgálni, hogy össze lehessen egyeztetni a pályahálózat-működtetők, illetve a hatóságok folyamataival.

Köszönjük a MÁV-nak, hogy részesei lehettünk ennek a magas színvonalon megszervezett szakmai fórumnak.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT