A gázolaj jövedéki adó visszatérítésével kapcsolatos támogatási rendszer a vasúti árufuvarozói piac szempontjából kiemelt jelentőséggel bír, egyesületünk ennek jövőbeli biztosításáért küzd, a vasúti fuvarozás versenyképességének fenntartása érdekében.

hirdetés

A program lényege, hogy az Európai Unió Bizottsága állami támogatásként engedélyezte Magyarország számára, hogy a vasúti és vízi szállítások esetében a jövedéki adó alól mentesítse az érintett társaságokat. Arra való tekintettel, hogy a jelenleg érvényben lévő tagállami program alapján adható támogatás 2023. április 30-ig volt nyújtható, a támogatási program jövőjével összefüggésben a HUNGRAIL levélben fordult Besesek Botond adószabályozásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár úrhoz, hogy a program remélhető meghosszabbításáról szóló döntés meghozataláig terjedő átmeneti időszakra vonatkozó eljárásról, követendő szabály alkalmazásáról tájékoztatást kapjon.

A támogatási rendszer esetleges kivezetése, az évi 50 millió tonna árut leközlekedtető vasúti árufuvarozási piacra negatív hatást gyakorolna, mivel az árufuvarozók magasabb költségekkel szembesülnének. A jövedéki adó visszatérítése a vasúti árufuvarozók számára azt jelenti, hogy az üzemanyagot olcsóbban kapják meg, ezáltal csökkenthetik az üzemeltetési költségeiket, versenyképesebbek maradhatnak, így javíthatnak relatív versenyhátrányukon a közúti árufuvarozással szemben.

A támogatás esetleges kivezetése esetén a megemelkedő költségek miatt az árufuvarozók elveszíthetik piacaikat, mert az ügyfelek más szállítási módokat, például a közúti fuvarozást fogják előnyben részesíteni a vasúttal szemben. Ez a folyamat a vasúti árufuvarozási piac zsugorodásához vezethet, ami a hazai és európai uniós közlekedéspolitikai célokkal ellentétes, ugyanis a Fenntartható és Intelligens Mobilitási stratégia megfogalmazása alapján 2030-ra a közúti fuvarozás 30%-át vasútra kell terelni.

Az utóbbi hónapokban Egyesületünk támogatta az Építési és Közlekedési Minisztériumot abban, hogy a rendszer fenntartása érdekében szükséges számítások elkészülhessenek és megfelelően bemutatásra kerüljenek a kivezetés esetleges negatív hátrányai, valamint megfelelően alátámasztásra kerüljön a támogatás fenntartásának fontossága.

Tagvállalataink a hazai vasúti pályahálózaton, fuvarfeladatait teljesítését közel 15%-ban dízel vontatójárművekkel (dízel üzemanyag felhasználásával) végzik, valamint 2023 márciusában literenként 110,35 Ft volt a visszaigényelhető gázolaj jövedéki adó mértéke, amely a gázolaj nettó eladási ár több mint 20%-a. Ennek megfelelően kiemelten fontos kérdés ennek a támogatási formának a jövőbeni alakulása a vasúti árufuvarozás közúthoz képest fennálló relatív versenyhátrány további növekedésének megakadályozása illetve a vontatási villamosenergiaár drasztikus növekedésének negatív hatásaitól szenvedő alágazat jövője szempontjából.

 

 

Fotó: Szabó Bence

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT