Budapest, 2023. 02. 02. – Magyar Vasút

Miközben az európai vezetők folyamatosan működnek együtt az energiaválság kezelését célzó további intézkedések kidolgozásában, az energiaárak továbbra is ingadozók a piacokon. A vasutakat jelentősen érintik a magas energiaárak, és az ágazat számára a becslések szerint további évi tízmilliárd eurós költségekkel kell szembenézniük. Márpedig ez a tétel komoly aggodalomra ad okot a vasúti műveletek pénzügyi fenntarthatósága szempontjából.

hirdetés

Az energiaárak emelkedése a közlekedési módokra gyakorolt, egymástól függő hatásokat vált ki. Mivel az összes személy- és árukilométer négyötöde villamos vontatású vonatokkal akkumulálódik, a vasút a legnagyobb villamosenergia-fogyasztó Európában. Az Eurostat adatai szerint a vasutak évente körülbelül 50 milliárd kilowattóra villamos energiát fogyasztanak. Ez a 27 tagú EU-ban a felhasználás szempontjából rendelkezésre álló villamos energia mintegy két százalékának felel meg.

A felmérések szerint:

  • Az európai vasutak átlagosan már most is 200 euró/MWh-t fizetnek a villamos energiáért. Az energiaszerződés típusától függően a vállalatok akár 870 euró/MWh áraknak is ki voltak téve.
  • A 2023-ra becsült ár 300 és 400 euró/MWh között mozog. A vasúti árufuvarozók 500 euró/MWh átlagárat prognosztizálnak, ami tovább rontja a vasút intermodális versenyképességét, mivel a dízelárak viszonylag kisebb mértékben emelkedtek az elmúlt hónapokban.
  • A korábbi felhívások ellenére egyelőre alig kap támogatást az alágazat, bár néhány tagállam állami támogatási intézkedéseket fontolgat, ezek előkészítése lassan halad.

Mindenesetre a kilátások aggasztók: állami beavatkozás nélkül a magasabb villamosenergia-árak végül a vasúti forgalom visszaeséséhez vagy akár az energiaigényesebb, de olcsóbb, olajfüggő közúti közlekedésre való visszatéréshez vezetnek, ami éles ellentétben áll az EU fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájának célkitűzéseivel. Ezen túlmenően, mivel a vasutak stratégiai szerepet játszanak az energiaszállításban (amint azt a vasúti árufuvarozási szolgáltatások németországi vagy lengyelországi rangsorolása is mutatja), és az alágazatot meg kell védeni az energia iránti kereslet csökkentésére vonatkozó céloktól.


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT