2023. január 11-én a CER rendkívüli asszisztensi értekezletet tartott a TEN-T rendelet felülvizsgálatáról, hogy közös álláspontot alakítsanak ki a módosításokkal kapcsolatban, amelyekről várhatóan februárban szavaz az Európai Parlament Közlekedési Bizottsága. Az ülés során – amelyen a HUNGRAIL is részt vett – a CER-tagok egyezségre jutottak a javaslat fő pontjaival és a több mint 1800 módosítási javaslat többégével kapcsolatosan.
hirdetés
A magas aktivitással zajló ülés során a módosításokat több kontextusból, egyesével tárgyalták meg az értekezleten résztvevők. A számos módosítási javaslatot tartalmazó dokumentum az EP Közlekedési Bizottság eredeti szövegjavaslatát, a Parlament kompromisszumos javaslatait és módosítási javaslatait, valamint a CER javaslatait és észrevételeit tartalmazta.
A Közlekedési Bizottság szavazása előtt a képviselőcsoportok az úgynevezett kompromisszumos módosításokról szeretnének megállapodni. Amennyiben a Közlekedési Bizottság februárban megtartja a módosításokról szóló szavazást, a TEN-T rendelet elfogadásáról szóló szavazás a március-áprilisi plenáris ülésen várható.
A HUNGRAIL 2022 januárjában kezdett koordinatív szerepet betölteni a TEN-T rendelet véleményezésében, melynek eredményeként született meg a magyar vasútvállalati véleményeket összefoglaló javaslat, amelyben az alábbi bontásban fogalmaztuk meg az iparági észrevételeket:
- földrajzi meghatározások, az RFC és TEN-T korridorok koherenciájának és stabilitásának megteremtése
- a kormányzás, kormányzati struktúra szinergiák kiépítése
- beruházás tervezés jobb összhangjának megteremtése
- teljesítmény fejlesztés
A HUNGRAIL az összeállított dokumentumot 2022. februárjában küldte meg az akkoriban illetékes Ipari és Technológiai Minisztérium részére és azóta is folyamatosan figyelemmel kísérjük és a TEN-T rendelet tervezetének alakulását, javaslataink figyelembe vételét.