A CER újra felhívja az EU energiaügyi minisztereinek figyelmét, hogy sürgős cselekvésre van szükség és támogatni kell a vasúti szektort annak érdekében, hogy életben maradhassanak az EU-s zöld megállapodás céljai. A nemzetközi szervezeten keresztül a HUNGRAIL is cselekvésre kéri a döntéshozókat, az idei évben számos fórumon hívta fel figyelmet az aggasztó jövőképre.

hirdetés

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) közleménye összefoglalja, hogy az energiaárak emelkedése kölcsönösen függő hatásokat vált ki a közlekedési módokon. A vasúti szektorban az utas- és árukilométer teljesítmények 80%-át elektromos vontatással bonyolítják, így a vasút számít egész Európa legnagyobb villamosenergia-fogyasztójának, évente körülbelül 50 milliárd kilowattóra villamos energia fogyasztásával (Eurostat).

A CER még októberben konzultált a vasúttársaságokkal, összegyűjtve a legfrissebb információkat a villamosenergia-árak alakulásáról és az energiaválság mérséklését szolgáló támogató intézkedésekről. A felmérés szerint az európai vasúttársaságok átlagosan 200 €/MWh-t fizetnek az áramért, de válság miatt és energiaszerződések típusától függően a vállalatok akár 870 €/MWh árakkal is számolniuk kellett. A 2023-as évre becsült energiaár 300 és 400 euró/MWh között alakul, a vasúti árufuvarozók viszont 500 euró/MWh átlagárat prognosztizálnak, ami tovább rontja a vasút intermodális versenyképességét, mivel a gázolaj ára viszonylag kisebb mértékben emelkedett az elmúlt hónapokban.

A CER kiemelte, hogy a korábbi ágazati felhívások ellenére egyelőre még alig áll rendelkezésre támogatás a vasúti szektor számára. Habár néhány tagállamban fellelhető az állami szerepvállalás, a vasúttársaságok még így sem kapnak elegendő támogatást. „A helyzet sürgős orvoslásának elmulasztása veszélybe sodorja az elmúlt évtizedben tett összes erőfeszítést, valamint a 2030-ra és 2050-re megfogalmazott vállalásokat az európai zöld mobilitás fejlesztése érdekében” – mondta Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója.

A szervezet felhívja a figyelmet arra is, hogy a tagállamok bármilyen beavatkozása nélkül a magas villamosenergia-árak végül a közlekedési munkamegosztásban a vasút részarányának csökkenéséhez  és az energiaintenzívebb, de kedvezőbb árú olajtól függő közúti közlekedés arányának növekedéséhez vezetnek, ami ellentétben van az EU fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájának céljaival.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT