Sajtóközlemény – 2022. október 4.

A legfontosabb a jelenlegi helyzetben az aktív kommunikáció a vasúti szektor szereplői között.

hirdetés

MAGYAR VASÚT 2022 – A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület rendezésében idén is volt lehetőségük a vasúti szektor jeles képviselőinek arra, hogy a hazai vasút aktuális témáit, napjaink legégetőbb kérdéseit megbeszéljék.

Igazságos zöld átmenet?! – A vasútfejlesztés évtizede?! – # Valtsvasutra – Újabb esély Záhony előtt? jelmondatokkal október 4-én szervezték meg 14. alkalommal a Magyar Vasút 2022 Konferenciáját Budapesten.

A rangos eseményt Dr. Mosóczi László, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnöke, nyitotta meg. Beszédében elmondta, hogy cél a rendkívüli gazdasági környezetben testreszabott, kreatív megoldásokkal segíteni a szakmát. 2030-ra a vasúti árufuvarozás 2/3-át kell a vasútra terelni, valamint a személyszállításban kiszámítható, tervezhető és megbízható személyszállítási szolgáltatást kell nyújtani az utasoknak. A magyarországi környezetvédelmi célok csak akkor valósíthatók meg, ha a vasút a jelenleginél nagyobb piaci részesedéshez jut, de az ehhez szükséges átalakulás hosszú folyamat – jelentette ki a Mosóczi László, aki a személyszállításban a szolgáltatásfejlesztés fontosságát emelte ki.

Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár (Technológiai és Ipari Minisztérium) Stratégiai irányok a vasútfejlesztésben címmel tartott előadást. Kifejtette, hogy a vasút a jövő közlekedési eszköze, a jelenleg zajló szemléletváltás hűen tükrözi azt a törekvést, amely szerint kiemelt szerepe van a vasútnak a magyar közösségi közlekedésben. A vasút fejlődési pályán van. Az árufuvarozás területén a vasút kulcsszereplő, cél a hazai ipar bekötése a hálózatba, a hazai és a nemzetközi árufuvarozás vasútra csábítása, a nemzetközi tranzit kiszolgálása, a nagybefektetők letelepedésének elősegítése. Vitézy Dávid szólt az európai korridorok fejlesztéséről, a hálózati hozzáférési díj eltörlésének tervéről, az elővárosi vasútfejlesztés céljairól. A vasútfejlesztés több évtizedekre szóló hatásai kapcsán arról is beszélt, hogy az ipari beruházásokat úgy szükséges tervezni, hogy azok vasúti összeköttetéssel rendelkezzenek. Továbbá kitért arra is, hogy a vasúti áruforgalom első negyedéves csökkenése mára mérséklődött, de a teljesítmény változásának iránya még most is némileg negatív. A V0 beruházás előkészítésével kapcsolatban elmondta, hogy első lépésben egy olyan reális alapot kell megkeresni a tervezés során, hogy egy új Duna-híd és a meglévő részben felhagyott, részben kisforgalmú mellékvonalak villamosítása és megfelelő  tengelyterhelés növelése mellett, hogyan lehet a V0-t minél gyorsabban forgalomba helyezni, és utána következő ütemekben gondolkodni azon, hogy a vonalakkal, elkerülőkkel, egyéb hálózat fejlesztésekkel, csomópont fejlesztésekkel a kapacitás hogyan bővüljön tovább. A fejlesztés forrása továbbra is biztosított.

A személyszállításban ütemes menetrend, összehangolt csatlakozások, megbízható szolgáltatás, digitális vonatirányítás, valós idejű utastájékoztatás, rugalmas tarifarendszer kiépítése zajlik. Cél a versenyképessé tétel és az egységes szolgáltatás.

A legfontosabb a jelenlegi helyzetben az aktív kommunikáció a vasúti szektor szereplői között. A takarékoskodási helyzet és az aktuális környezetvédelmi célok meghozzák az eredményes együttműködést a vasúti szektorban. Energiahatékony fejlesztésekre van szükség, amelyek képesek a munkát támogatni. Digitalizációs fejlődésre van szükség, valamint olyan technológiai módszerekre, amelyek megteremtik a lehetőségét annak is, hogy a vasútvállalatok önálló energiabeszerzők lehessenek. Ez fogja energiatudatosságra vezetni a szektor szereplőit.
A közlekedésért felelős államtitkár kiemelte, hogy az országos közlekedésszervezőként a VPE rendeli meg a jövő évtől a pályaműködtetést és a közszolgáltatásokat, és felel a közös vasúti- és busztarifa-rendszer kialakításáért.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT