Megalakulása óta kétheti rendszerességgel tart ülést az Energia Bizottság, amely legutóbb augusztus harmadikán vitatta meg az aktualitásokat, lehetséges intézkedéseket. Továbbra is az az elsődleges cél, hogy kormányzati támogatást harcoljon ki a HUNGRAIL.

hirdetés

Az előző ülések alkalmával felmerült vasútvállalati igényeknek megfelelően a MÁV Zrt. folyamatosan egyeztet az MVM-mel annak érdekében, hogy 2023-ra fix áron tudjon villamos energiát vásárolni. Jelen állás szerint ez kivitelezhetőnek látszik, viszont ennek árfixálási kockázatát várhatóan az MVM beépíti az árba, ami egy magasabb értéket vetít előre. A vállalatok számára viszont a kiszámíthatóság és tervezhetőség az egyik legfontosabb a helyzet megfelelő kezelése szempontjából, így ez mindenképp egy sikeres intézkedés lehetne.

A vontatási villamos energiára rakódó adók és illetékek elengedésének lehetőségeit és feltételeit azonban lekerült a napirendről, ugyanis szinte aktualitását vesztette, mivel a vontatási villamos energia árában a korábbi 20 %-ról 5 %-ra zsugorodott az adók és illetékek aránya. Ezzel szemben viszont kiemelt napirendi pont az önálló vontatási villamos energia beszerzésének feltételeinek és lehetőségeinek vizsgálata. A vasútvállalatok számára az önálló intézkedési lehetőség három opciót kínálna fele a vontatási villamos energia beszerzésére: maradhat a jelenleg is működő modellben, a pályahálózat-működtetők által történő beszerzésnél; kiléphetnek önállóan a piacra és a vállalatok maguknak szerezhetik be az energiát; illetve az is lehetséges, hogy kilép a piacra, de nem önállóan folytatja le a beszerzést, hanem társul valakihez, vagy beszerzési közösséget hoz létre több vállalattal együtt.

A bizottságban egyetértés van abban, hogy a tervezhető jövőre való tekintettel az önálló vontatási villamos energia beszerzés lehetőségét tovább kell vizsgálni, azonban a bizottság elnöke Feldmann Márton felhívta a figyelmet arra, hogy az önállóság nagyobb lehetőség, de egyben nagyobb felelősség is. A bizottság legközelebb szeptemberben elején ülésezik.

Feldmann Mártont, a bizottság elnökét kérdeztük a munkacsoport tevékenységéről:

Az Energia Bizottság elnökeként hogy látja a bizottság működését? Hogy halad a munka?
A HUNGRAIL árufuvarozó és személyszállító tagjai az év eleje óta szembesültek a megnövekedett energia árakkal, a versenyképességük csökkenésével, éppen ezért fokozott várakozással tekintenek a bizottság munkája elé. A kialakult párbeszéd lehetőséget ad az érdekeik, elvárásaik hatékonyabb képviseletére, még akkor is, ha ezzel az energia ára érdemben rövidtávon nem is befolyásolható, de a pályahálózat-működtető társaságok az energia beszerzési gyakorlatuk során e szempontokat figyelembe vehetik. Rövid távon a legfontosabb cél, hogy tudatosítsuk a közlekedéspolitika irányítóiban a helyzet súlyosságát, és a jelenlegi kiszámíthatatlanságban sikerüljön némi stabilizációt elérni, ehhez pedig kormányzati segítség szükséges.

Hogy látja az energiahelyzetet most? Már hosszú hónapok óta húzódik az ügy, de még változás nem történt.
Ahogy a tavalyi évben, úgy most is elmondhatjuk, hogy a 2023. évre vonatkozó vontatási villamos energia beszerzések illetve tervezett lehívások a lehető legrosszabb pillanatban történnek. A közelgő ősz és tél, az orosz-ukrán konfliktus, valamint Európa energiaellátási bizonytalansága a korábbi energia árakat csaknem megtízszerezte, és a bizottsági munka megkezdése óta is csak emelkedő árakkal találkozunk. A piac a feje tetejére állt, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a hosszú távú energiatermékek ára sok esetben magasabb, mint az azonnali piacon beszerezhető termékek árai. A 2022. év elején elrettentőnek tűnő 100 Ft/kWh árak helyett már 200 Ft/kWh díjak láthatók. Nem segítette az érdekérvényesítést a tavaszi választás, az új kormányzati struktúra, valamint a szinte minden területet érintő drasztikus áremelkedés.

Mi most a bizottság prioritása, mik azok az elérhető célok, amik gyors, akár csak átmeneti megoldást jelenthetnek?Kiemelt prioritással kezeljük a vasúti árufuvarozás és személyszállítás versenyképességének megőrzését. Míg a vasúti társaságok a 2021. évi átlag energia ár hatszorosát kénytelenek elszenvedni, ügyfeleikre hárítani, a közúti fuvarozásban még csak kétszeres emelkedést sem tapasztalhatunk. A cél megakadályozni a fuvarpiaci pozíciók, ügyfelek elvesztését, még jelentősebb szerepet vállalni az energiahatékony, kibocsátásszegény közlekedésben, végső soron a munkahelyek megtartásában, a beruházások élénkítésében, amit csak egy hatékonyan, kiszámíthatóan működő vasúti ágazattal lehet elérni, ennek megfelelően a villamos energia költségek havi változásának mérséklése, a tervezhetőség növelése kiemelt feladat.

Mit hozhat a jövő, mik a kilátások a középtávoli célok tekintetében?
A beszerzési stratégiákat felül kell vizsgálni, a jelenlegi energiapiaci helyzethez jobban igazodó technikákat alkalmazni, a vasúti társaságok önálló energia beszerzése lehetőségének feltételeit ki kell dolgozni, hogy a mára igen jelentős költséghányadot jelentő vontatási villamos energia árakra nagyobb befolyással bírjanak. Ezzel együtt a jelenlegi helyzet arra is rámutatott, hogy az energia tudatosságot valamennyi szereplőben, a forgalmi személyzettől a mozdonyok személyzetéig növelni kell, és fel kell használni minden rendelkezésre álló technikai eszközt is annak érdekében, hogy az energia fogyasztás csökkenthető legyen.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT