Budapest, 2022. 05. 12. – Vörös Attila, Magyar Vasút
Megindult a forgalom a Dunai Finomítót és Ercsi állomást elkerülő szakaszon – az első vonatot az RCH közlekedtette le a szóban forgó 12 kilométeren. A vonalon, amit egyelőre csak a tehervonatok használnak, nyolcvan kilométer az engedélyezett maximális sebesség.
hirdetés
A Dunai Finomító és Ercsi állomást elkerülő új vonalszakasz a 40a vonal része, tehát a Kelenföld–Pusztabolcs vonalnak ez az alapértelmezett útvonala. A párhuzamos, régi vonal neve 40e. A hozzávetőlegesen 12 kilométer hosszú új, kétvágányos vasúti pályán május 3-án, kedden indult meg a vasúti forgalom. Egyelőre 80 kilométeres óránkénti sebességre van engedélyezve a vonal, így a tehervonatok és gépmenetek vették birtokukba az új infrastruktúrát. Az első napon még csak néhány szerelvény jött erre, más tehervonatok maradtak a régi 40-esen. Várhatóan fokozatosan szoknak majd át az elkerülőre.
Elsőként a Rail Cargo Hungaria Vác–Dunaújváros viszonylatú üres salakvonat haladt végig a pályán, később gépmenetek következtek, majd az I. G. Rail Komárom–Dunaújváros tartályosa, illetve a Petrolsped Sárbogárd–Kelenföld viszonylatú gabonása következett.
MERRE?
Az új, kétvágányú szakasz Százhalombatta után kezdődik, és két állomást, Dunai Finomítót és Ercsit hagy ki. Az ezeket kiszolgáló vonatok továbbra is a régi vonalon közlekednek.
Korábban Kelenföld és Százhalombatta között újjáépült a teljes vonal (kivéve az elkerült régi Dufi–Ercsi szakaszt), a pálya, az energiaellátás, továbbá páneurópai vonatbefolyásolás készült. A vonatok 120, illetve 160 km/órás sebességgel haladhatnak majd, központi forgalomirányítás is létesült. A megállók, állomások akadálymentesre épültek át, összesen több mint 180 autóparkoló, száz kerékpártároló készült.
A fejlesztés eredményeképpen jelentősen sűríthetők az elővárosi vonatok: csúcsidőszakban a Dunaújvárosból, illetve Sárbogárdról óránként induló járatok Pusztaszabolcstól együttesen félórás követést adnak a jövőben. Százhalombattától negyedórás, Érdtől tízperces eljutás valósítható meg Budapestre. Megindulhat ezen a vonalon is a zónázó vonatok közlekedése. A százhalombattai zónahatártól félóránként induló személyvonatokat az Érd állomásról is ugyanilyen időközönként közlekedő vonatok már negyedórásra sűrítik.
RACIONÁLIS SZERVEZÉS
Érdtől Kelenföldig a pusztaszabolcsi vonal (40a) párhuzamosan halad a székesfehérvári vonallal (30a). Az ilyen módon rendelkezésre álló, összesen négy vágány lehetőséget ad a közlekedés racionális megszervezésére, és viszonylag sok elővárosi vonat indítására. Ennek a munkamegosztásnak a jobb működéséhez szükség van arra is, hogy a belső szakaszon, a Fehérvári úti lakótelepet is kiszolgáló Albertfalva megállóhelyen a 40a vonal vágányai is kapjanak peronokat. (Most csak a 30a-nak van megállója.) Ezek hiánya még a XIX. századra, az egymással versengő vasúttársaságok korára vezethető vissza. A tervek között, több más fővárosi megálló létesítésével együtt szerepel ez a fejlesztés is.
A Martonvásárról, vagyis a székesfehérvári vonalról félóránként átjövő járattal együtt Érd felsőtől a pusztaszabolcsi vonalon már óránként hat vonat hozhatja az utasokat Kelenföldre. Onnan (M4) a szükséges fejlesztések után a viszonylatok kétharmada az új vasúti alagúton át a Széll Kálmán tér térségébe (M2), majd a Nyugati pályaudvarra (M3) érkezhet, hogy Észak-Pestre, illetve az észak-pesti agglomerációba haladjon tovább. A többi járat a Déli Körvasúton a Közvágóhíd és a Népliget érintése után (előbbinél a H6 és H7 HÉV-ekre, illetve a belőlük továbbfejlesztett M5-re, utóbbinál az M3-as metróra lehet majd átszállni) a kelet-pesti agglomeráció felé folytatja útját.
HOZADÉK
A modellszámítások szerint a fejlesztések hozadékaként az akadálymentesített, autóparkolókkal és kerékpártárolókkal kiegészített állomásokon és megállókban a korábbinál mintegy hatvan százalékkal több utas száll majd fel.
Visszatérve a vasúti árufuvarozáshoz: a H-Magyar Vasút információi szerint a tehervonatok alapból az új szakaszon fognak járni, és fokozatosan térnek át a régi nyomvonalról a közelmúltban átadottra.
Borítókép: Az I. G. Rail Plehácsa hordósvonatával koptatja a vadonatúj síneket (fotók: a szerző)
Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu