Budapest, 2022. 05. 12. – Vörös Attila, Magyar Vasút

Megindult a forgalom a Dunai Finomítót és Ercsi állomást elkerülő szakaszon – az első vonatot az RCH közlekedtette le a szóban forgó 12 kilométeren. A vonalon, amit egyelőre csak a tehervonatok használnak, nyolcvan kilométer az engedélyezett maximális sebesség.

hirdetés

A Dunai Finomító és Ercsi állomást elkerülő új vonalszakasz a 40a vonal része, tehát a Kelenföld–Pusztabolcs vonalnak ez az alapértelmezett útvonala. A párhuzamos, régi vonal neve 40e. A hozzávetőlegesen 12 kilométer hosszú új, kétvágányos vasúti pályán május 3-án, kedden indult meg a vasúti forgalom. Egyelőre 80 kilométeres óránkénti sebességre van engedélyezve a vonal, így a tehervonatok és gépmenetek vették birtokukba az új infrastruktúrát. Az első napon még csak néhány szerelvény jött erre, más tehervonatok maradtak a régi 40-esen. Várhatóan fokozatosan szoknak majd át az elkerülőre.

Elsőként a Rail Cargo Hungaria Vác–Dunaújváros viszonylatú üres salakvonat haladt végig a pályán, később gépmenetek következtek, majd az I. G. Rail Komárom–Dunaújváros tartályosa, illetve a Petrolsped Sárbogárd–Kelenföld viszonylatú gabonása következett.

Gépmenetben deríti fel a két áramnemű, 1116 sorozatú RCH Taurus az új pályaviszonyokat

MERRE?

Az új, kétvágányú szakasz Százhalombatta után kezdődik, és két állomást, Dunai Finomítót és Ercsit hagy ki. Az ezeket kiszolgáló vonatok továbbra is a régi vonalon közlekednek.

Korábban Kelenföld és Százhalombatta között újjáépült a teljes vonal (kivéve az elkerült régi Dufi–Ercsi szakaszt), a pálya, az energiaellátás, továbbá páneurópai vonatbefolyásolás készült. A vonatok 120, illetve 160 km/órás sebességgel haladhatnak majd, központi forgalomirányítás is létesült. A megállók, állomások akadálymentesre épültek át, összesen több mint 180 autóparkoló, száz kerékpártároló készült.

A fejlesztés eredményeképpen jelentősen sűríthetők az elővárosi vonatok: csúcsidőszakban a Dunaújvárosból, illetve Sárbogárdról óránként induló járatok Pusztaszabolcstól együttesen félórás követést adnak a jövőben. Százhalombattától negyedórás, Érdtől tízperces eljutás valósítható meg Budapestre. Megindulhat ezen a vonalon is a zónázó vonatok közlekedése. A százhalombattai zónahatártól félóránként induló személyvonatokat az Érd állomásról is ugyanilyen időközönként közlekedő vonatok már negyedórásra sűrítik.

Kelenföld–Pusztaszabolcs II. ütem. Százhalombatta–Pusztaszabolcs korszerűsítése és ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése

RACIONÁLIS SZERVEZÉS

Érdtől Kelenföldig a pusztaszabolcsi vonal (40a) párhuzamosan halad a székesfehérvári vonallal (30a). Az ilyen módon rendelkezésre álló, összesen négy vágány lehetőséget ad a közlekedés racionális megszervezésére, és viszonylag sok elővárosi vonat indítására. Ennek a munkamegosztásnak a jobb működéséhez szükség van arra is, hogy a belső szakaszon, a Fehérvári úti lakótelepet is kiszolgáló Albertfalva megállóhelyen a 40a vonal vágányai is kapjanak peronokat. (Most csak a 30a-nak van megállója.) Ezek hiánya még a XIX. századra, az egymással versengő vasúttársaságok korára vezethető vissza. A tervek között, több más fővárosi megálló létesítésével együtt szerepel ez a fejlesztés is.

A Martonvásárról, vagyis a székesfehérvári vonalról félóránként átjövő járattal együtt Érd felsőtől a pusztaszabolcsi vonalon már óránként hat vonat hozhatja az utasokat Kelenföldre. Onnan (M4) a szükséges fejlesztések után a viszonylatok kétharmada az új vasúti alagúton át a Széll Kálmán tér térségébe (M2), majd a Nyugati pályaudvarra (M3) érkezhet, hogy Észak-Pestre, illetve az észak-pesti agglomerációba haladjon tovább. A többi járat a Déli Körvasúton a Közvágóhíd és a Népliget érintése után (előbbinél a H6 és H7 HÉV-ekre, illetve a belőlük továbbfejlesztett M5-re, utóbbinál az M3-as metróra lehet majd átszállni) a kelet-pesti agglomeráció felé folytatja útját.

HOZADÉK

A modellszámítások szerint a fejlesztések hozadékaként az akadálymentesített, autóparkolókkal és kerékpártárolókkal kiegészített állomásokon és megállókban a korábbinál mintegy hatvan százalékkal több utas száll majd fel.

Visszatérve a vasúti árufuvarozáshoz: a H-Magyar Vasút információi szerint a tehervonatok alapból az új szakaszon fognak járni, és fokozatosan térnek át a régi nyomvonalról a közelmúltban átadottra.

 

Az első napon a CER Transmontanái is kimerészkedtek az elkerülőre

Borítókép: Az I. G. Rail Plehácsa hordósvonatával koptatja a vadonatúj síneket (fotók: a szerző)


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT