Budapest, 2022. 05. 12. – Vető Dániel, Magyar Vasút

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület május 4-én összehívta a Nemzetközi és Kiemelt Ügyek Bizottság ülését. Az egyesület fennállása alatt ezidáig erre összesen egy alkalommal került sor. Ez volt tehát a második, ami jól tükrözi azt, hogy mekkora a baj az energiaárak drasztikus elszállása miatt. Az érintett vasútvállalati vezetők tárgyalóasztalhoz ültek, hogy a problémakört még egyszer egyeztessék, és meghozzák azokat a döntéseket, lépéseket, amelyek legalább átmeneti megoldást jelenthetnek a csődközeli állapotok elkerülése érdekében. Már nem csak a versenyképesség fenntartása a cél, hanem a vasúti árufuvarozási szektor fennmaradása.

hirdetés

Fontos lépés volt, hogy a problémában érintett vasútvállalati vezetők összeültek és tanácskoztak az elmúlt időszakról: mi vezetett idáig, hogy a vasúti árufuvarozás szereplői már-már a szakadék szélére kerültek, hogy eddig milyen intézkedések történtek, de legfőképp az a kérdés, hogy mi lehet a megoldás és mikor, meddig lehet kitartani.

Mi történt eddig?

A HUNGRAIL már 2021 őszén tárgyalta a témát az érintett szereplőkkel, már akkor jól látható volt, hogy az energiaár-emelkedés komoly veszélyeket tartogat. Ezt követően a szervezet több kérést, döntéselőkészítő javaslatot küldött az Innovációs és Technológiai Minisztérium részére, számításokkal, hatásvizsgálatokkal. Következő lépésként  a MÁV Zrt. és a HUNGRAIL közös előterjesztést adott be az ITM részére, amelyben 2022. I félévre 14 milliárd Ft, míg II. félévre 10 milliárd forint kompenzációt kértek az árufuvarozó vasútvállalatok részére, ami megoldás lenne a drasztikus költségnövekedésre. Az idő múlásával, a helyzet fokozatos romlásával párhuzamosan több alkalommal is ment levél a minisztérium részére a téma fontosságának hangsúlyozása és megoldás sürgetése céljából, stb. Az előterjesztéssel és levelekkel kapcsolatos választ viszont ezidáig nem kapott a HUNGRAIL.

Saját hatáskörben, mondhatni „házon belül” sikerült részmegoldásokat elérni 2022 februárjában, amikor a HUNGRAIL közreműködésével a MÁV Zrt. megegyezett a vasútvállalatokkal az elnyújtott elszámolási lehetőségekről.

Nemzetgazdasági katasztrófa

Az áruszállító vasútvállalatok a saját létükért küzdenek: mivel drasztikusan megemelkedtek a vontatási energia díjak, egyre költségesebb forgalom lebonyolítása. Tehát, nem csak a vasút versenyképességét nem lehet fenntartani, a piacon komoly versenyhátrányba kerülhet, ugyanis a forgalom közútra való átterelése sokkal költséghatékonyabbá válik. Ebből rögtön az is következik, hogy a klímacélokat nem fogja tudni tartani a vasúti szektor, arról nem is beszélve, hogy ha összeomlik az ágazat, szükségtelenné válhatnak egyes kiemelt kormányzati fejlesztések, mint a vasútvonalfejlesztések, terminálfejlesztések.

Magyarországot a tranzit forgalmak el fogják kerülni, így a nemzetközi árualapokért folytatott versenyben hazánk lemarad, a hazai termékek exportja versenyképtelenné válna, az import termékek nagyobb beszerzési költségei miatt pedig még tovább növekedne az inflációs hatás, amely végül a magyar családokat sújtaná.  Nemzetgazdaságunk számára mindez katasztrofális következményekkel járna.

Június végéig bírják a vasútvállalatok

A Kiemelt Ügyek ülésén teljes egyetértés volt abban, hogy az érintett szereplőknek összefogva, közös erővel és soron kívül kell fellépni a hatékony és gyors segítség érdekében. Nincs több idő, haladéktalan kormányzati támogatásokra van szükség. Az egyeztetés során elhangzott jelenlegi vasútvállalati helyzetkép alapján júniusig bírhatják a vállalatok, amelyek már így is a szakadék szélén működnek.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület összefogva a problémakört újabb minisztériumi megkereséshez folyamodik, amelyben az alábbi intézkedéseket kéri:

  • Hatósági áron történő vontatási villamosenergia értékesítésre van szükség
  • 2022-re vonatkozóan állami támogatásra van szüksége a vasútvállalatoknak: I. félévre 14 milliárd, míg II. félévre 10 milliárd Ft.
  • Szükség megvizsgálni az önálló energiabeszerzési lehetőségeket, mind technikai, mind a szabályozásai oldalán, továbbá azt, hogy milyen törvénymódosítások kellenek hozzá, akár a megújuló energiát is figyelembe véve.

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT