Az új teherforgalmi folyosó Budapestet délről elkerülve kelet-nyugati irányban biztosít majd összeköttetést meghatározó ipari és gazdasági központok között. A Szolnok-Kecskemét-Székesfehérvár-Győr irányú összeköttetésről Palkovics László innovációs és technológiai miniszter hozott döntést.

hirdetés


A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, mint a V0 projekt lebonyolításáért kijelölt szervezet kibővített Projektirányító Bizottsági ülést hívott össze a kulcsfontosságú szakmai kérdések megvitatása és döntések meghozatala érdekében. Az ülésen Palkovics László innovációs és technológiai miniszter is részt vett, az értekezletet követően pedig Homolya Róberttel a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával, a HUNGRAIL elnökével közösen sajtótájékoztatón számolt be a V0 projekt fejleményeiről, meghozott döntésekről.

Az előkészítés alatt lévő V0 teherforgalmi vasútvonal Záhonytól Győr térségéig teremt majd vasúti teherszállítási kapcsolatot. A keddi döntéssel a Szolnok-Kecskemét-Székesfehérvár-Győr irányú összeköttetés nyomvonalsávját határozták meg. Jelenleg folyamatban van a beruházás megvalósításához szükséges dokumentumok elkészítése, ezzel párhuzamosan a követkető lépés a nyomvonalsáv vizsgálata a beruházással kapcsolatos minden szempontot figyelembe véve. Ezt követően kerülhet sor a konkrét nyomvonal meghatározására. A tervezett összeköttetés létrehozásához a Dunán új vasúti híd építésére van szükség, ezen kívül elsőként a középső, Kecskemét és Adony térségében lévő szakasz megépítése a cél, melyek kapcsán a pontos helyszín és kivitelezési kérdések vizsgálata is megkezdődik. Az útvonal kijelölésénél figyelni kell a Natura 2000 és egyéb természetvédelmi területek elkerülésére is. A nyomvonalsáv kiválasztása után kezdődhet meg a környezetvédelmi engedély beadásához szükséges környezeti felmérés. A cél, hogy a teljes V0 vasútvonal kiépítése 2030-ig elkészüljön.

A 2030-as projektzárási határidő több szempontból is fontos. Egyrészt a vasúti teherszállítási ágazatot sokkal versenyképesebbé kell tenni, amihez elengedhetetlen – a Budapest-Belgrád szakasz mellett – a kelet-nyugati vasúti korridor kiépítése. A naponta közlekedő 400 tehervonat megduplázása a cél, ehhez pedig olyan vasúti hálózat kell, ami el is bírja – a jelenlegi erre nem lenne képes. Fontos, hogy a személyszállítás számára is használható legyen, illetve Budapest elkerülése, a főváros tehermentesítése sem elhanyagolható szempont, ráadásul olyan formában, hogy a nyomvonal az ország legfőbb ipari területeit is érintse. Másrészt pedig kiemelt figyelemmel kell lenni az európai uniós és a magyarországi klímacélok elérésére, a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentésére, ami a vasút, a vasúti fejlesztések nélkül nem fog működni.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT