Budapest, 2022. 01. 06. – Magyar Vasút

Kiszolgáltatott helyzetbe sodródott az ágazat a vontatási villamos energia árának drasztikus megemelése miatt. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület azonnali állami beavatkozást sürget Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől.

hirdetés

Négyszeres áron szerezhetik be a vontatási energiát 2022-től az egy évvel korábbihoz képest a hazai vasúti árufuvarozók. A rendkívüli mértékű emelés rontja a közúttal szembeni versenyképességüket, és a szomszédos országokban fuvaroztatók járnak jól. Amint arról előző kiadásunkban (2021. december 23.) beszámoltunk, éves szinten a fuvarozókat a MÁV hálózatán mintegy 18,9 milliárd forintos, az egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatás fenntartása érdekében elfogadott kormányzati támogatási program 2022–2025 közötti időszakban megpályázható keretösszeg éves mértékét gyakorlatilag teljes mértékben felégető többletköltség sújtja majd. (A GYSEV jóval kisebb mértékben emelt, a soproni székhelyű vasúttársaság hálózatán várhatóan 213 millió forintos vontatási többlet keletkezik majd.)

A vasúti fuvarozók 2022-re már bejelentettek egy 15 százalékos díjemelést, a december végi fordulat miatt azonban az ajánlatukat vissza kell vonniuk, és új, további emelést tartalmazó kiajánlást kell tenniük. Mindeközben – az üzemanyagok árának maximalizálásával – a rivális közúti fuvarozás kapott erős segítséget. Nesze neked klímacél-megvalósítás, nesze neked uniós határozat, miszerint 2030-ra harmincszázalékosra kell növelni a vasúti fuvarozás részarányát a háromszáz kilométeresnél hosszabb fuvarok esetében!

Kérdés, hogy a HUNGRAIL a vontatási energia árának csökkentésére irányuló törekvését mikor koronázhatja siker – merül fel a dilemma annak a tükrében, hogy az egyeskocsi-szolgáltatás támogatásáról szóló döntés egyébként is csaknem fél évvel később született meg a tervezettnél, miközben drágítja a fuvarozást és csökkenti az ügyfelek bizalmát a vágányzárak miatti bizonytalanság, miközben továbbra sincs előrelépés a kombinált fuvarozás évi 5,1 milliárdos támogatásáról. Ha a halogatás marad a jellemző, kijelenthető, hiába dédelgettek illúziókat a vasúti árufuvarozók, hogy a klímacélok teljesítése, az egyedi kocsis fuvarozás állami támogatása, az intermodalitás területén látható mocorgás mind-mind keresletet generál majd a vasúti árufuvarozásra. Mert a közút eltérő, kedvezőbb díjszintje mellett a szegmens ellehetetlenül.

Érzékeltetésül, 2021. szeptember 7-én körülbelül 95 euró/MWh volt a jövő évre vonatkozó villamos energia tőzsdei ára. Egy hónappal később, október 6-án több mint ötven százalékkal magasabb, 150 euró/MWh feletti árat tüntettet fel a Hudex honlapja. A MÁV Zrt. december közepén tájékoztatott a jövő évi továbbadott vontatási villamosenergia-díjak alakulásáról: akkor, amikor vasúti társaságok a 2022-es ártárgyalások többségét már lezárták. A jelenlegi és a következő időszakokban várható tőzsdei árak figyelembevételével a vontatási villamos energia idei, becsült éves átlagos egységára nettó 92,32 Ft/kWh lesz. Az előre jelzett átlagdíj az áramtőzsdei folyamatoktól és az árfolyamváltozásoktól függően egyes hónapokban kedvező és kedvezőtlen irányban is eltérhet a várható éves átlagértéktől, az ingadozás elérheti a harminc százalékot is. A kedvezőtlenebb átlagárakra az év első hónapjaiban kell felkészülni, januárban és februárban akár 110–120 Ft/kWh-s ár is előfordulhat – ezt követően mérséklődésre számít a pályahálózat-működtető MÁV Zrt.

Közép-Európa legtöbb országához hasonlóan Magyarországon is csak a pályahálózat-működtetőn és az általuk tendereztett beszállító(ko)n keresztül lehet beszerezni a vontatási villamos energiát. Nincs lehetőség egyéni vagy csoportos beszerzésre, így kiszolgáltatott helyzetben vannak a vasútvállalatok, ők maguk nem tudnak alacsonyabb árat kialkudni: a MÁV ugyanis állami vállalatként gyakorlatilag hatósági árat érvényesít. A Rail Cargo Hungaria (RCH) korábban közölte, a vontatási energia árának drasztikus emelése a legpesszimistább forgatókönyvüket is felülírta. Az RCH-nak idén várhatóan hét–nyolcmilliárd forintos többletkiadása keletkezik, amit kénytelen lesz átterhelni a megbízóira – meg is kezdték a 2022-es megállapodások újratárgyalását.

A Floyd tavaly januárban 28,5 forintot fizetett egy kilowattóra áramért, most 110–120-at fog. A társaságnak ez hozzávetőlegesen 300 millió többletkiadást okoz, akárcsak az MMV Zrt.-nek is, ráadásul a megemelt áramdíjnak mindkét társaság csak nagyon kis részét tudja átterhelni az ügyfeleire. Mindkét vasúti vállalatnál felmerült, hogy egyes szakaszokon a villamosról az olcsóbb dízelvontatásra vált, de ez sem egyszerű. Már csak azért sem, mert az MMV-nek csak három dízelmozdonya van, a piacon behatárolt a bérlési lehetőség, a járműpark pedig elöregedett. Hasonló cipőben jár a CER Hungary is. A társaság tavaly még nem tudta minden esetben továbbhárítani a vontatási energiára érvényes áremelést, de 2022-ben ezt már kivétel nélkül meg fogja tenni. A megnövekedett költség azonban rontja a vasútvállalatok versenyképességét, aminek meg is van az első következménye: az MMV egyik kelet–nyugati irányú fuvarozást igénybe vevő megbízója például úgy döntött, hogy elkerüli Magyarországot, és az olcsóbb szlovákiai útvonalon szállíttatja az áruját.

A magyar vasúti fuvarozói piacot meghatározó cégek 2020-ban együttesen mínusz négymilliárd forintos eredményt értek el, vélhetően ez 2021-ben sem lett sokkal jobb. E cégek esetében egy tízszázalékos fizetésemelés hozzávetőlegesen hárommilliárd forint többletköltséggel járna éves szinten. Ehhez érdemes mérni az áramár-növekedés 19 milliárdos többletét. A tavalyi árbevétele e cégeknek 137 milliárd forint volt, így az áramár és a bérnövekedés hatása karcosan, de a tizenöt százalékos átlagos áremeléssel kompenzálhatónak tűnik, ám ez mit sem változtat a jövedelemtermelő képességén, ráadásul az átlagon belül lesznek sikeresebb és kevésbé sikeres cégek, ami csődhöz, egyesüléshez vagy a piacról kivonuláshoz vezethet.

Tettek mezeje

A sérülékeny vasúti árufuvarozási ágazat helyzetének stabilizálása érdekében a HUNGRAIL kezdeményezi az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál az alábbi területek felülvizsgálatát:

  1. A rendelkezésre álló eszköztárat sürgősen és a lehető legjobban használja fel, hogy rövid távú segítséget nyújtson a villamosenergia-árváltozásra rendkívül érzékeny vasúti árufuvarozásnak (például a vontatási villamos energia értékesítési egységárának csökkentése a HÜSZ egységár alkalmazásán keresztül).
  2. Dolgozzon ki támogatási programokat, figyelembe véve a vasútvállalatok eltérő, tulajdonosi és méretkülönbségeit, illetve sajátosságait.
  3. Mihamarabb mérlegelje olyan közép- és hosszú távú intézkedések meghozatalát, amelyek segítenék a vasútvállalatok versenyképes működéséhez szükséges vontatási energia versenyképes áron történő hozzáférését (például: a vasúti árufuvarozó vállalatok üzletmenetéhez igazított villamosenergia-beszerzési keretrendszer kialakítása).
  4. Vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy miként gyorsíthatók fel az energiahatékonyságot szolgáló beruházások támogatása annak érdekében, hogy mérséklődjenek a jövőbeli energiaár-emelkedések a fuvardíjakra gyakorolt hatásai, és teljesüljenek a klímatörekvések.

Új árambeszerzési módszertan

Az óév utolsó napjaiban a MÁV Zrt. közleményben hozta nyilvánosságra, hogy 2022 januárjától a két évre szóló, közelmúltban aláírt szerződések értelmében a vasúttársaság a továbbiakban az állami tulajdonú MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. közreműködésével vásárolja az áramot. A közleményben kitértek arra, hogy a villamos energia vásárlására és továbbadására a villamos energiáról szóló törvény szigorú szabályokat fogalmaz meg. Ennek nyomán a vasúttársaság a villamos energiával nem kereskedhet, kizárólag továbbadhatja azt a hálózat-hozzáférési díj részeként a szükséges infrastrukturális költségekkel, rendszerhasználati díjjal, adókkal kiegészítve. Az energiaköltséget a törvényi előírásoknak is megfelelő szerződések és üzletszabályzatok szerint hárítja át a vevőire, a beszerzési tarifával számolva.

A MÁV az elmúlt években az árampiaci folyamatokhoz jobban illeszkedő új beszerzési módszertan szellemében a szükséges vontatási villamos energiát energiatőzsdei áron vásárolja – a tarifák közvetlenül tükrözik a piaci árak alakulását. A megoldás az elmúlt két évben összességében milliárdos nagyságrendű megtakarítást eredményezett: 2020-ban egy–másfél milliárdos árelőnye keletkezett a MÁV-nak a tőzsdei áron vett villamos energián, amit vissza is térített szerződött partnereinek.

A MÁV szakmai szervezetei árampiaci szakértőkkel folyamatosan monitorozzák a piaci tendenciákat, azonban a napi elemzések és előrejelzések sem mindig tudják kezelni a világgazdasági szinten jelentkező problémát. A vasúttársaság annyit tehet, hogy a legnagyobb óvatosság mellett csak a biztonságos működéshez szükséges energiaigényét fedezi a magas árakon, és amint a piac csökkenő tendenciát mutat, mindig a lehető legalacsonyabb árakon vásárolja a további mennyiségeket. Emellett a MÁV a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel közösen már megkezdte a javaslatok kidolgozását, amelyek segíthetnek a vasúti árufuvarozási szektor versenyképességének fenntartásában – áll a közleményben.

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT