Budapest, 2021. 11. 11. – T. Hámori Ferenc, Magyar Vasút

 

November ötödikén a vasúttársaságok képviselői aláírták a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által 2017-ben kezdeményezett egyeskocsi-fuvarozás támogatási szerződést. A szegmens 2025-ig évi 6,4 milliárd forint állami támogatáshoz jut. Így elérhetővé válnak a 2030-ra kitűzött célok, illetve alapvető és fontos nyersanyagok, termékek szállítása, hozzávetőlegesen 12 millió tonna áru nem terelődik át közútra. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnökének az álláspontja mellett az első négy sikeres pályázó vasúttársaság, a Rail Cargo Hungaria Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., továbbá a Floyd Zrt. vezetőjének a véleményére voltunk kíváncsiak. Együttműködésben gondolkodnak az egyeskocsi-fuvarozást végző vasútvállalatok vezetői.

Homolya Róbert, a MÁV–Volán-csoport elnök-vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnöke:

» A támogatás révén megújulhat a vasúti egyeskocsi-fuvarozás, stabilizálódhat a szegmens működése, valamint pótolhatók a fejlesztések, beruházások, ezáltal a vasút még közelebb vihető a vállalkozásokhoz. A MÁV megbízható szolgáltatóként biztosítja az infrastruktúrát, a tolatási tevékenységet és többnyire a vontatást is, valamint a vontatási villamos energiát és a szükséges informatikai hátteret. A HUNGRAIL a továbbiakban is aktívan segíti tagvállalatait a támogatás igénybevételével kapcsolatban, javaslatokat tesz a szolgáltatási minőség javítása érdekében, és részt vesz a teljesítmény méréséhez és elszámolásához szükséges informatikai rendszerek fejlesztésében.

Horváth Ottó, a CER Hungary Zrt. vezérigazgatója:

» Az egyeskocsi-fuvarozás ugyan nem jellemzően a magánvasúti társaságok tevékenysége, mégis majd mindegyik nyújt ilyen jellegű szolgáltatást. Köztük a CER Hungary is, támogatás nélkül, az ügyféligényeknek megfelelően. Viszont a támogatás révén még jobban érdekeltek vagyunk abban, hogy fenntartsuk a jelenlegi szolgáltatási színvonalunkat. Sőt, akár bővítsük, kiterjesszük azt. Hiszen a növekedés nem cél, hanem elkerülhetetlen elem a vállalatoknál. Alapvető érdekünk, hogy ezen a területen is aktívabbak legyünk, hiszen magánvasút-társaság vagyunk, és a fuvarokból élünk.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. Igazgatóságának elnöke:

» A vasúti árufuvarozás helyzetével kapcsolatban nagyon fontos megemlíteni, hogy Magyarországon számos, az áruszállítást is segítő beruházás van folyamatban. Fontosnak tartom ugyanis, hogy ne csak az irányvonatokat nézzük, ne csak az Európát átszelő tengelyeken bonyolódó forgalmakban gondolkodjunk, hogy a célt, amit az unió és a magyar kormány is kitűzött, azaz a modalsplit harmincszázalékos elérését 2030-ra megvalósítsuk. Irányvonatokban ugyanis igazán nagy további részesedést már nem könnyű szerezni, hiszen ami vasútaffin, az már vasúton fut. De hogy milyen területen tudunk előrelépni? A statisztikák szerint Ausztriában például már most 28 százalékos a modalsplit, pontosan azért, mert előre tudtak lépni az egyeskocsi-fuvarozásban. Magyarországon az európai átlagnak megfelelően ez az arány 18 százalék, tehát a közúttól, a kamionoktól tudunk árut elrekvirálni. De ezt is csak úgy tudjuk megvalósítani, hogy nemcsak a belföldi, hanem a nemzetközi piacban is gondolkodunk. Ezért is örömteli, hogy a brüsszeli engedély megérkezése után egy hónappal Szlovéniában is megkapták a vasútvállalatok azt a lehetőséget, hogy az egyeskocsi-fuvarozásra támogatást igényelhessenek. Ők egy picit abban tartanak előbbre, hogy egyúttal a kombinált árufuvarozás támogatására vonatkozó igényüket is benyújtották. Ezen mi is dolgozunk a HUNGRAIL-lel közösen, és nagyon remélem, hogy belátható időn belül, a nyugat-európai benchmarkhoz hasonlóan a kombinált fuvarozási támogatást is meg tudjuk szerezni.

Ahogy a kormány beruház az infrastruktúrába és az üzemeltetési támogatásokba, úgy nekünk is érdemes invesztálni ebbe a munka- és energiaigényes ágazatba. A támogatás révén meg lehet fontolni bizonyos kiszolgálási régiók létrehozását. A klasszikus magánvasutak a saját kis működési területüket sokkal hatékonyabban képesek kiszolgálni, mint a nagy vasutak. A magam részéről mindenképpen partnerként tekintek a társvasutakra, mert tényleg csak ezzel tudjuk elérni azt, hogy a vasúti árufuvarozás részarányát a közút hátrányára növeljük.

Kovács István, a Floyd Zrt. vezérigazgatója:

» A fő célunk az, hogy a jelenlegi egyeskocsi-forgalmakat megtartsuk. Működésünk kiemelten fontos része a tizenéves kapcsolatunk azzal a nagyon fontos partnerünkkel, akivel ezt a tevékenységet folytatjuk. Alapnak tekintjük ennek az együttműködésnek a hosszú távú fenntartását. A szerződéskötéskor többen is említették az osztrák példákat, és valóban, második szándékból célunk, hogy egy adott régióba települve fel tudjuk venni a kapcsolatot a többi vasútvállalattal. Ha regionális kiszolgálásra törekszünk, akkor mindenféleképpen a rendelkezésre álló erőforrások bővülését kell előirányoznunk. Büszkén veszünk részt ebben a programban, ami megszilárdítja több ezer vasutas munkavállaló hosszú távú munkahelyét, és a környezetbarát fuvarozási módok térnyerését!

Boda János, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója:

» Éppen olyan fontos nekünk az egyeskocsi-fuvarozás, mint a szegmensben érdekelt többi szereplőnek. A GYSEV saját, mintegy ötszáz kilométeres hálózatán, a Nyugat-Dunántúlon is keletkeznek ilyen forgalmak, ott is működnek olyan vállalatok, amelyek, hál’ istennek, még megraknak vasúti kocsikat. Szentgotthárdon, az osztrák heiligenkreuzi bizniszparkot magyar oldalról kell kiszolgálni, ugyancsak Szentgotthárdon és térségében erdőgazdaságok rakodnak, Körmenden az Alcufer ad fel kocsikat, szezonálisan pedig például répát kell elszállítani. Hogy kilépünk-e saját pályahálózatunkról? Nem vagyunk ellenségek, nem vagyunk ellenfelek, bár természetesen vannak olyan piaci szituációk, amikor egymás konkurenseiként működünk. Az egyeskocsi-fuvarozásban is meg lehet találni azokat a kiugrási pontokat, koncentrált lehetőségeket, amelyeket egyes vasúttársaságok nagyobb hatékonysággal tudnak kezelni. Ilyenkor nem fogjuk odaerőltetni magunkat, érvényesüljön a másik, ez a vasúti szegmens jól felfogott érdeke. De ha úgy ítéljük meg, van értelme szolgáltatást nyújtani, akkor azt a legjobb tudásunk szerint fogjuk nyújtani, nem megfeledkezve arról a tényről, hogy a támogatás révén ezentúl egy kicsit nagyobb hatékonysággal tudunk működni pénzügyileg.

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: bondor.tibor@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT