Budapest, 2021. 10. 14. – Magyar Vasút

Az Európai Bizottság különleges vonata szeptember 2-án indult Lisszabonból, majd Európa-szerte 20 ezer kilométert megtéve október 7-én futott be végállomására, Párizsba. A fogadásán elhangzott: a vonat megérkezett, az érdemi munka most kezdődik.

Másfél hónapja a szerelvényt a Vasút Európai Éve 2021 elnevezésű programsorozat részeként indították útnak, azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet a vasút előnyeire és a továbbra is leküzdendő kihívásokra. A vonat, a Connecting Europe Express (CEE) 36 napos útja során több mint 120 városban állt meg, 26 országon és 33 határon kelt át, három nyomtávot használt, és felkeresett több EU-n kívüli országot is.

Az EU közlekedésért felelős biztosa, Adina Vălean szerint aConnecting Europe Express egy gördülő laboratórium volt, valós időben felfedve az Egységes Európai Vasúti Térség és a transzeurópai közlekedési hálózat, a TEN-T számos eredményét az EU-ban való zökkenőmentes közlekedés érdekében. Véleménye szerint a CEE egy izgalmas útitervcsomagot, elmék és személyek emlékezetes találkozásait jelentette, az európai vasút valódi zászlóvivőjeként.

Andreas Matthä,az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) elnöke és az ÖBB vezérigazgatója úgy vélte, a CEE két célt teljesített: nemcsak a párizsi végállomását érte el, hanem ami ennél is fontosabb, rávilágított a határokon átnyúló vasúti közlekedés kihívásaira. Ha a másik fontos célt jelentő európai Zöld Megállapodás sikerrel jár, olyan egyszerű lesz vonattal végighaladni Európán, mint kamionnal. Ennek eléréséhez viszont a vasútnak több kapacitásra és további infrastruktúra-fejlesztésekre van szüksége. A keretfeltételeket úgy kell igazítani, hogy egyenlő versenyfeltételeket teremtsen minden közlekedési mód között.

Több mint egy hónapos útja során a demóvonat számos értekezletnek adott otthont. Képünkön a felek a Berlin és Párizs közötti vasúti kapcsolatok fejlesztéséről tárgyalnak

A párizsi záróesemény lehetőséget teremtett arra, hogy bemutassák a különleges vonatút során levont kezdeti következtetéseket. Először is ahhoz, hogy a vasút kiaknázza a benne rejlő potenciált, alapvető követelmény a valódi, határokon átnyúló, modern, magas minőségű vasúti infrastruktúra. Egyértelműen közös fellépésre van szükség a TEN-T megvalósításához: a törzshálózatot 2030-ra, az átfogó hálózatot 2050-re tervezik befejezni. A Bizottság még az évben javaslatot fog tenni a TEN-T szabályozás módosítására. Szeptember 16-án egy hétmilliárd eurós pályázati felhívást indítottak el az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretében, új, korszerűbb és továbbfejlesztett európai közlekedési infrastruktúrát célzó projektekre. Az EU Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköze (RRF) támogathatja a vasúti infrastruktúra korszerűsítését és kölcsönös átjárhatóságát, valamint olyan kulcsfontosságú projekteket, mint a Lyon–Torinó vonal, a Brenner-bázisalagút és a Rail Baltica.

Másrészt a meglévő infrastruktúrát jobban ki kell használni, javítani kell a kapacitását. Ebben egyrészt segít a digitalizáció, az egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) alkalmazása pedig növelni fogja a hálózat áteresztőképességét, a biztonságot, a megbízhatóságot és a pontosságot. A kutatás és az innováció is további kapacitásokat szabadít majd fel, az új Európa Vasútja (Europe’s Rail) partnerség pedig a Shift2Rail sikereire épít.

Harmadsorban, nagyobb páneurópai koordinációra és közös követelményekre van szükség, továbbá ki kell bővíteni az Egységes Európai Vasúti Térséget. Például az európai mozdonyvezetőknek át kell tudniuk vinni vonataikat a határokon, a repülőgép-pilótákhoz és a kamionsofőrökhöz hasonlóan. A negyedik vasúti csomagot gyorsan át kell ültetni a nemzeti szabályok által létrehozott egyéb akadályok megszüntetéséhez, valamint egy nyílt és technikailag, működésileg, kereskedelmileg versenyképes európai vasúti piac létrehozásához.

Negyedrészt a vasútnak vonzóbbá kell válnia ahhoz, hogy még több ember és vállalat válassza azt. Ebben segítség lehet a jegyértékesítés és a különböző közlekedési módokat összekapcsoló utazástervezés lehetőségeinek javítása, továbbá a vasúti közlekedés árainak csökkentése, hogy az vonzó legyen az alternatívákkal szemben. Ennek fényében a Bizottság cselekvési tervet terjeszt majd elő decemberben a határokon átnyúló távolsági vasúti személyszállítási szolgáltatások elősegítése érdekében.

Borítókép: A Connecting Europe Express az eltérő európai nyomtávok miatt gyakorlatilag három önálló vonatnak volt tekinthető: a Vilnius–Riga–Tallinn közötti 1520 milliméteren a Litván Államvasút (Lietuvos geležinkeliai) PESA gyártmányú dízel motorvonata (LTG 730ML-002) közlekedett CEE-ként

 

Az írás a kéthetente megjelenő Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: bondor.tibor@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT