Az Európai Bizottság Fit for 55 néven bemutatta a várva várt jogalkotási csomagot, amely átfogó és összekapcsolt, történelmi dimenziójú javaslatokból áll. Ez meghatározza az Európai Unió ütemtervét széndioxid-kibocsátásának 55 százalékos csökkentése elérésére 2030-ig. A célkitűzés, amelyet az Európai Éghajlat-törvényben a 27 tagállam kormánya és az Európai Parlament elfogadott, lényegesen magasabb, mint az eredetileg tervezett 40 százalékos mérséklés az 1990-es kibocsátási szinthez képest.

Az 55 százalékos csökkentés érdekében Európa-szerte minden követ meg kell mozgatni. A korábban érintetlen ágazatoknak, például a fosszilis tüzelőanyaggal működő áruszállítási módoknak érdemi átalakuláson kell átesniük. Ambiciózus ígéretek születnek, ideértve a jelenleg még nem létező technológiák, például a megújuló hidrogéntermelés fejlesztését, miközben elképzelhetetlenül túlzott infrastrukturális beruházásokat javasolnak, amelyek magukba foglalják az autópályák villamosítását és kiterjedt alternatív üzemanyag-ellátási kapacitások fejlesztését.

A kombinált szállítás ma már bevált megoldást kínál, jól ismert, széles körben alkalmazott és megfizethető technológián alapul. A piaci szereplők már jelenleg is 65-70 százalékos széndioxid-kibocsátáscsökkenésről számolnak be a csupán közúti szállítási láncok kombinált szállításra váltásával. Az elektromos vasúti teherfuvarozás és az elektromos meghajtású intermodális átrakodás elektromos teherautós kiegészítésével – az első és az utolsó mérföld közúti szakaszaira – a karbonsemleges kombinált szállítás egy évtizeden belül napi rutinná válhat.

A célok teljesítéséhez a kombinált szállításnak reális, évi 7-8 százalékos növekedési ütemet kell elérnie, amelynek feltételeit meg kell teremteni. Ily módon a kombinált szállítással önmagában megvalósulhat az európai felszíni áruszállítás elvárt széndioxid-csökkentése.

Olyan beruházásokat kell útjukra bocsátani az előttünk álló átmenetből profitálni kívánó szereplők különféle lehetőségei közül, amelyek alacsony kockázattal és az adófizetőktől érkező források mérsékelt felhasználásával nyújtanak eredményt. A karbonsemleges kombinált szállítás nem igényel kutatás-fejlesztést, mivel meglévő technológiára épít. Így a kombinált szállítás lényegesen megkönnyítheti a széndioxid-semlegesség elérését 2050-ig.

A kombinált szállítási megoldások azért is kiemelten előnyösek Európában, mert energiahatékonyságuk arányosan a legjobb, jelentős a munkahelyek hozzáadott értéke, kedvező a szállítást végző dolgozók munka és magánélet közötti egyensúlya, kevesebb a szállítási baleset és a globális ellátási láncaikat jelenleg újratervező európai gyártóknak is megfelelő, rugalmasan fejleszthető készletezési megoldásokat kínálnak.

Európa a karbonsemleges kombinált szállítás fejlődési útjára lépve az energiaimporttól kevésbé függő kontinenssé válhat, szélerőművekben, napenergia-telepeken és vízerőművekben termelt megújuló elektromos energiát használva, közvetlenül és kímélő módon.

További információ: itt (http://www.uirr.com/en/media-centre/press-releases-and-position-papers/2021/mediacentre/1956-press-release-fit-for-55-ct-is-the-low-hanging-fruit-.html)

Fotó: GYSEV

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT