Budapest,  2021. 07. 08. – Magyar Vasút

Évek múlva üt vissza a Covid19 világjárvány hatása a veszélyesáru-szabályozásban.

Sikeresen lezajlott a Vasúti Veszélyesáru-szállítás tendenciái című HUNGRAIL szeminárium, ahol hosszú idő után végre ismét személyes részvétellel, élőben találkozhattak a szakma képviselői.

A régóta várt szeminárium bevezetőjében Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója üdvözölte a megjelenteket, és röviden bemutatta a vasúti veszélyesáru-szállítási piac hátterét, a vasúti szektor jelenlegi helyzetét. Beszélt az európai Green Deal 2030-ig és 2050-ig megfogalmazott céljairól, a Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégiáról, a várhatóan igénybe vehető támogatásokról és a HUNGRAIL szerepéről, munkájáról ezek kapcsán, például a pályahasználatidíj-támogatás vonatkozásában. A jövő kihívásai között Hódosi Lajos természetesen kitért többek között a kombinált fuvarozás, az egyeskocsi-támogatás, az iparvágány-fejlesztés és a határátmenetek kapcsán adódó feladatokra, amelyek megoldásán folyamatosan dolgozik a Magyar Vasúti Egyesület.

A szeminárium további előadói között üdvözölhettük Pintér-Deák Ottiliát, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Gépjármű-közlekedési és Vasúti Főosztálya környezetvédelmi referensét és veszélyes áru szakreferensét. Előadása jóvoltából betekinthettünk a „kulisszák mögé”, megismerhettük a veszélyesáru-szállítási jogalkotás folyamatát, megtudhattuk, milyen tényezők befolyásolják ezt a munkát, azaz mi áll a jogalkotás hátterében. Hallhattuk annak hátulütőit, hogy személyes találkozóra, egyeztetésre nem volt lehetőség az elmúlt másfél évben, így a RID 2021-es módosításai számos részletet nem érintenek vagy nem megfelelő mélységben. Ezek majd a 2023-as és akár a 2025-ös változásokkal jelenhetnek meg. A cél azonban megkérdőjelezhetetlen: a szállítás kompromisszummentes biztonsága érdekében szülessen az Uniós normáknak és a nemzeti, iparági elvárásoknak megfelelő jogszabály, tiszta és egyértelmű rendelkezésekkel.

Természetesen a fentiek jegyében valósult meg az egységes Veszélyes Áru Bejelentő Rendszer, amelyet Németh Réka, a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. ügyvezető igazgatója mutatott be, és a kezdeti tapasztalatokat is megosztotta a szeminárium résztvevőivel. Megismerhettük a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága, a vasútvállalatok és a HUNGRAIL bevonásával megvalósult és a VPE Kft. üzemeltetésében működő rendszer létrejöttének okát, céljait és hátterét. Külföldi példákat is hallhattunk, majd Szlatényi Miklós, a VPE Kft. IT menedzsere bemutatójából konkrét esettanulmányokkal ismertük meg a rendszer legutóbbi fejlesztéseit, a használatát megkönnyítő új funkcióit és a fejlesztés további irányait.

Végül dr. Sárosy György, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatója a vasúti veszélyesáru-szállítás előírásainak (RID) idei változásait mutatta be részletesen. Ehhez kapcsolódóan ő is méltatta az egységes Veszélyes Áru Bejelentő Rendszert, és tételesen sorra vettük a RID 2021 újdonságait. Sőt, azokat a pontokat is megismerhettük, amelyekre a nap elején előadásában Pintér-Deák Ottilia utalt, vagyis amelyek most nem változtak, hanem várhatóan majd a 2023-as módosítások formájában jelennek meg.

A munka természetesen idén sem áll meg, és ősszel újabb területen várhatók változások, így minden bizonnyal a HUNGRAIL is jelentkezik még ebben az évben a vasúti veszélyesáru-szállítás aktualitásait bemutató szemináriummal.

Fotó: HUNGRAIL

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT