A júniusi Vasútakadémia Fórum eseményünk fókuszában az iparvágányos vasúti kapcsolatok hatékony hasznosulásának lehetőségei álltak.
Németh Réka, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója felvázolta a jelenlegi iparvágány-helyzetképet, miszerint a MÁV kezelésében közel 950 iparvágány van, ennek kihasználtsága viszont 50% alatti. Kiemelte, hogy mivel az iparvágányok kulcsfontosságú területnek minősülnek nem csak tulajdonosi, hanem ipari felhasználói szempontból is, így egy saját, új iparvágány-koncepción dolgozik a társaság. Ennek elsősorban része egy átfogó iparvágány-stratégia megalkotása, a használók bevonásával. Másrészt olyan nélkülözhetetlen intézkedéseket tartalmaz, mint a meglévő szerződések felülvizsgálata, az utasítások aktualizálása, a tulajdonosi-felhasználói rendszer rugalmassá, átláthatóvá tétele, kimutatható elszámolással. A MÁV célja, hogy minél ügyfélközpontúbb eljárásrend alakuljon ki a közeljövőben, és lehetőség szerint azon ipari szereplőknek, akik arányaiban többet használnak iparvágányokat, még kedvezőbb feltételeket tudjanak biztosítani, azaz intenzívebb használatért alacsonyabb díjat kalkulálva.
Polcz Kornélia, a Rail Cargo Hungaria vállalatfejlesztési vezetője a Rail4Regions projekt bemutatásának keretében szemléletes nemzetközi benchmarkokat hozott az iparvágányok használata tekintetében. Kiemelte, hogy több európai országban is (pl. Szlovénia, Csehország, Szlovákia) hasonló az iparvágányok háttere, mint itthon, viszont számos különböző, de mégis hatékony állami támogatási rendszerek működnek. Csehországban és Szlovákiában például támogatás igényelhető az iparvágány-beruházások költségeinek közel 50%-os fedezésére, de Olaszországban az iparvágányok villamosítására akár 100%-os költségtérítésben is részesülhetnek. Hozzátette, hogy ezen nemzetközi példákat fontos alaposan felülvizsgálni, mert sokféle lehetőség létezik, és ezekkel forgalmat lehet fenntartani, tovább növelni.
Bíró Tamás, a HUNGRAIL megbízott szakértője az elmúlt közel egy évben folytatott kutatómunkájáról adott részletes tájékoztatást, kiemelten arról, hogy a közel száz iparvágány-felhasználótól milyen építő jellegű visszajelzések érkeztek, és hogy a determinált problémakörökből milyen további intézkedési tervet célszerű összeállítani.
Balogh Gábor, a HUNGRAIL Last Mile munkacsoportjának vezetője, a MOL Nyrt, vasútüzem vezetője a rendezvény szakmai moderátoraként összefoglalta, hogy egy versenyképes, és mindenekelőtt valós, reális szabályozást kell kialakítani az iparvágányok hatékony hasznosítása érdekében. Ehhez szükségesnek tart minden támogatást jogalkotói, szabályozói, felhasználói és tulajdonosi oldalról is, hogy a közös érdekek mentén születhessen meg a javaslatcsomag.
Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója az intézkedések minél eredményesebb kidolgozása érdekében arra hívta fel a figyelmet, hogy a hazai viszonyokat feltérképező, folyamatban lévő részletgazdag kutatómunka mellett a nemzetközi tapasztalatok és benchmarkok ismerete is elengedhetetlen. Mindemellett szövetséget ajánlott minden olyan szereplőnek, akinek érdekeltsége van az iparvágányok használatában, hogy csatlakozzon a közös munkához, melyben a HUNGRAIL biztosítani tudja a szükséges szakmai keretet és hátteret.