Magyarország, Németország, Lengyelország, Csehország, és Szlovákia vasúti szövetségei, szakmai szervezetei „DAC Voice of Reason” címmel új memorandumot írtak alá a digitális automatizált kapcsolók (DAC) sikeres bevezetéséhez, hangot adva a vasúti versenyképesség, a belső versenyhelyzet, üzemeltetési kérdések, valamint a makro- és mikroszintű üzleti megoldásokkal kapcsolatos tisztázandó kérdéseknek.

A kezdeményezést egyesületünk is támogatja, a Die Güterbahnen, a ZESNAD és a ZNPK küldöttjei átadták a dokumentumot a DG MOVE (EU Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága) főigazgatójának, Magda Kopczynskának.

A szervezetek a DAC fokozatos és jól előkészített bevezetésében hisznek. A rendszer számos hasznot hajthat a vasútnak, ugyanakkor egy elhamarkodott és önkényes bevezetés hátráltathatja a vasút fejlődését. A dokumentum ezért rávilágít a konkrét problémás területekre is amellett, hogy  meghatározza a DAC sikeres bevezetésének előfeltételeit. A kötelező érvényű döntések megszületése előtt még további munkára van szükség. A “DAC Voice of Reason” kezdeményezést Magda Kopczynska üdvözölte.

A Memorandumot Magyarország, Németország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia vasúti árufuvarozókat képviselő vezető egyesületei/szövetségei írták alá:

  • HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület
  • Német Vasúti Árufuvarozók Szövetsége (Die Güterbahnen – German Rail Freight Association)
  • Független Vasútüzemeltetők Lengyel Szövetsége (ZNPK – Polish Federation of Independent Rail Operators)
  • Vasúti Árufuvarozók Csehországi Szövetsége (ŽESNAD.CZ (Czech Association of Rail Freight Operators)
  • Szlovák Vasúti árufuvarozók Szövetsége (AROS – Slovak Association of Rail Freight Operators)
  • Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Cseh Szövetsége (SPV – Czech Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)
  • Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Szlovákiai Szövetsége (ZVKV – Slovak Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)

 

Magas költségek, kétséges előnyök

A DAC megvalósítása jelentős infrastrukturális, eszköz- és technológiai kezdeti beruházásokat igényel. Tekintettel arra, hogy a vasúttársaságok csökkenő piaci részesedéssel és jövedelmezőséggel küzdenek, már a kezdeti költségek is akadályt jelentenek az elfogadás szempontjából. A szereplők csak akkor tudják támogatni a rendszert, amennyiben a gazdasági előnyök méltányos elosztása egyértelműen kimutatható. A DAC kétségtelenül növelni fogja a gördülőállománnyal kapcsolatos költségeket, így az EU-tól és a tagállamoktól érkező jelentős finanszírozás nélkül a rendszer uniós szintű bevezetése meglehetősen kérdéses maradhat.

A szervezetek azonban elégedettek a DAC különböző műszaki és működési feltételek mellett megvalósuló kísérleti szakaszával. Ami kiemelt fontosságú, hogy a döntések meghozatala előtt meghatározzák azokat a szegmenseket, amelyekben a DAC előnyökkel járhat.

 

A versenyképesség kulcsfontosságú

A DAC-rendszer kapcsán sem lehet más a prioritást, mint a vasút versenyképessége. A magánüzemeltetők szempontjából viszont a DAC még egyetlen kocsi esetében sem valószínű, hogy változást hozna, nem beszélve a zárt tehervonatokról, amelyek hónapokig járnak oda-vissza összekapcsolási műveletek nélkül.

A Független Vasútüzemeltetők Szövetsége rávilágít, hogy a DAC alkalmazásának a meglévő és az újonnan gyártott járműveken mindenképpen teljesen önkéntes alapú lehetőségnek kell lennie, és semmiképpen sem lehet kötelező. Elsősorban a magánpiaci szereplők, akik már most is a vasúti árufuvarozás többségét teszik ki az EU-ban, komoly versenyjogi, gazdasági, műszaki és üzemeltetési aggályokra mutatnak rá. És bár a szereplők támogatják a további fejlesztéseket, teszteléseket és kísérleti projekteket, mert ezek segítik azonosítani azokat a szegmenseket, ahol a DAC segítséget jelenthet, mégis attól tartanak, hogy a tipikus piaci szegmensek esetében nagyban megemeli a költségeket és a fokozza a rendszer komplexitását, ami a versenyképesség rovására mehet.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT