A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szakmai értekezletet tartott abból a célból, hogy a vasúti vállalatok közösen keressék a hatékony digitális vasúttechnológiai megoldásokat az áruszállítás volumenének és arányának növelése, a vasút versenyképességének, szolgáltatási színvonalának emelésének érdekében.

hirdetés

A V0 Budapestet délről elkerülő vasútvonal és a kapcsolódó vasúti áruforgalmi felmérés és fejlesztési koncepció keretén belül független vizsgálatként szükséges felvázolni a hazai vasúti árufuvarozás digitalizációs jövőképét. Ennek pontos körvonalazása nélkül nem lehet pontosan meghatározni az infrastruktúra fejlesztés pontos paramétereit sem.

A vasúton megvalósuló digitalizációs fejlesztések elsődleges célja, hogy hozzájáruljon a vasúti áruszállítás megbízhatóságának, tervezhetőségének és hatékonyságának növelésében, szolgáltatási színvonalának, ezen belül kapacitási szintjének emelésével. Nemzetközi példák alapján látható, hogy a jól megtervezett, realitásokat figyelembe vevő fejlesztések eredményeként, akár 30%-os kapacitásjavulást lehet elérni.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület fontosnak tartja, hogy a vasúti digitalizációs vizsgálatok terjedjenek ki a pályahálózat-működtetők jelenlegi digitalizációs szintjének felmérésére és vegye figyelembe a jövőbeni fejlesztési elképzeléseiket. Tárja fel a vállalkozó vasúti társaságok digitalizációs szintjét, pályahálózat-működtetőkkel szembeni digitalizációs elvárásaikat és az ügyféloldali elvárásokat, amelyeket kezelni kell az amúgy gyorsan változó környezetben. Interoperabilitási szempontból pedig fontos, hogy a szomszédos országok digitalizációs felkészültségét is ismerjük. Ha mindezt sikerült körül járni, érdemes benchmark példákat is begyűjteni illetve ismerni kell, hogy az Európai Unió vonatkozó stratégiai anyagai milyen elvárásokat támasztanak a vasúti digitalizációval kapcsolatban és ennek megvalósításához vezető utat kell felvázolni koncepcionálisan egy digitalizációs jövőkép formájában 2030-as mérföldkővel és 2050-es kitekintéssel. Ebből a felvázolt jövőképből lehet majd pontosan meghatározni a V0 infrastruktúrával szembeni digitalizációs követelményeket.

Bár a digitalizációs fejlesztések költségei magasak, még így is sokkal olcsóbb és gyorsabb telepíteni a digitális rendszereket, mint a vasút alap-infrastruktúráját. Az Európai Unió vonatkozó anyagai, egyébként hét olyan területet azonosít, ahol a digitalizáció ma és a jövőben jelentős tényező lehet: vonatbefolyásolás (ERMTS/ETCS L2), forgalommenedzsment, önvezetés, kommunikáció (FMRCS), okos infrastruktúra, okos járművek (DAC, járműfigyelés, -analízis), Big Data.

A HUNGRAIL oldaláról a digitalizációs független vizsgálatokat dr. Ludvig László, a Siemens Mobility Kft. ügyvezetője felügyeli mint a Digitalizációs Munkacsoport vezetője. Sikeres munkavégzés érdekében a HUNGRAIL a munkaközi dokumentumról egyeztetést hívott össze április 14-én a HUNGRAIL digitalizációs munkacsoportjában 25 résztvevővel. A tanulmányt készítő konzorcium tagjai, illetve a megrendelő HUNGRAIL képviselőin kívül részt vettek a pályahálózat-működtetők, a VPE Kft., az áruszállító vasútvállalatok és a digitalizációval foglalkozó vasútipari cégek szakemberei.

 

Fotó: Tevan Imre

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT