Ahogy arról az elmúlt időszakban többször is hírt adtunk, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület mindent megtesz annak érdekében, hogy Magyarország és Szlovénia között a vasúti határforgalom fenntartása ne váljon bonyolultabbá, költségesebbé jövő év elejétől.

Bár a nem Szlovéniában bejegyzett vasútvállalatok számára a Szlovén Köztársaság területén található Hodos üzemváltó határállomásra és a határponttól a Hodosig tartó vonalszakasz használatára vonatkozó követelmények teljesítésének (egységes biztonsági tanúsítvány megszerzésének és hálózat-hozzáférési szerződés megkötésének) határideje 2023. február 1-jére módosult, az érintett vállalatok a szlovén hatóság által előírt nyelvi követelményeket (a mozdonyvezetők szlovén nyelv B1 szintű ismerete) nem tudják az új határidőre sem teljesíteni.

hirdetés

A mozdonyvezetők nyelvi képzése tagvállalataink tájékoztatása alapján jelentős időráfordítás mellett hatalmas költséget is jelentene, egy mozdonyvezető képzése nagyságrendileg 3,3 millió Ft-ba kerülne saját számításaink szerint. Ez az elvárás a szlovén-magyar határátmenetben átlagosan havi 500-580 tehervonat közlekedését hiúsíthatná meg. Ezek részét képezik a Koper kikötőbe közlekedő „ukrán gabonavonatok”, melyek a szlovén határon keresztül hagyják el Magyarországot, így a fenti szigorú nyelvi szabályok bevezetése ezen vonatok közlekedtetését is veszélyezteti, amely véleményünk szerint a nemzetgazdasági és aktuális politikai érdekekkel ellentétes. A HUNGRAIL a probléma megoldása érdekében számos irányba tett lépéseket, hogy mielőbb megoldás szülessen.

  • Egyesületünk levelet fogalmazott a szlovén hatóság, az AZP felé, kérve a nyelvi követelmények enyhítését, az elvárt nyelvtudás leegyszerűsítését a határforgalom operatív lebonyolításához szükséges szakmai kifejezések gyűjteményére.
  • Újra megkerestük a Vasúti Hatósági Főosztályt is, megismételve azon kérést, hogy vegye fel a kapcsolatot a szlovén hatósággal (AZP) a szlovén-magyar határátmenetben szükséges feltételek tisztázása érdekében.
  • A CER (Community of European Railways and Infrastructure Companies) – melynek a HUNGRAIL is tagja – szintén aktívan foglalkozik a határforgalmakra vonatkozó nyelvi kérdéssel, a mozdonyvezetőkről szóló irányelv (2007/59/EK) felülvizsgálatával kapcsolatosan, melynek tárgyalása során a HUNGRAIL is jelezte aggályait, kiemelve a szlovén helyzetet. A CER álláspontja – megegyezően az egyesületünkével – az, hogy a B1 szintű nyelvismeret általános követelménye alól a határpont és határállomás közti szakaszok esetében mentességet kell biztosítani. Javaslatuk a jelenleg érvényben lévő államközi megállapodásokban rögzített nyelvi gyakorlat fenntartása vagy egy egyszerűsített, a határforgalom operatív lebonyolításához szükséges szakmai kifejezés gyűjtemény kidolgozása. A legutóbbi, november végén megtartott CER asszisztensi ülésen a HUNGRAIL is részt vett, és többek között ebben a témában is felszólalt, kifejtve álláspontját és az eddig tett intézkedéseket a témában.
  • Aktív kapcsolatban vagyunk a Szlovén Vasút (SZ) Magyarországi Kereskedelmi Képviseletével, rendszeresen egyeztetünk a helyzet alakulásáról, kiemelten a hálózat-hozzáférési szerződés témájában.
  • Folyamatosan együttműködünk az RFC-6 (Mediterrán Vasúti Árufuvarozási Korridor) vezetésével, akik megkeresésünk hatására szintén a probléma megoldását sürgetik különböző hazai és nemzetközi fórumokon.
  • A HUNGRAIL soron következő elnökségi ülésén az elnökségi tagok áttekintik az eddigi lépéseket és eredményeket és ennek tükrében megfontolják a Külgazdasági és Külügyminisztérium megkeresését tekintettel az útirány kiemelt jelentőségére az ukrán gabona szállításában.

December 5-én adott tájékoztatást a Szlovén Vasút (SZ) arról, hogy a felmerülő kérdések tisztázása végett személyes találkozót szervez Hodos állomáson december 20-án, amelyre minden érdekelt szereplőt meghív.

Fenti intézkedéseink eredményeként bízunk abban, hogy mielőbb kedvező fejleményekről számolhatunk be. Továbbra is arra kérjük tagvállalatainkat, hogy folyamatosan adjanak jelzését, ha bármilyen információ a tudomásukra jut a témával kapcsolatban, illetve kérjük együttműködésüket a témához illeszkedő esetleges adatszolgáltatásokhoz.

 

Fotó: MÁV

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT