Budapest, 2022. 11. 24. – Putsay Gábor, Magyar Vasút

Gördülékenyebb lehet a távol-keleti irányú vasúti teherforgalom. Növekedhet Záhony forgalma, az ukrán szállítmányok átvételéhez viszont beruházások szükségesek.

hirdetés

Az osztrák ÖBB Holdinghoz tartozó Rail Cargo Group (RCG) bízik a távol-keleti forgalomban rejlő növekedési lehetőségekben. A jelenlegi bizonytalan gazdasági és logisztikai helyzet rendeződését követően várhatóan még lendületesebben fejlődik Európa és a Selyemúton fekvő ipari övezetek közötti áruforgalom, és ebből a vasút is kiveheti a részét.

Az üzletszerzéstől a lebonyolításig

A lehetőségek kiaknázása és a további növekedés előmozdítása érdekében az RCG ugyanis megveti a lábát Kínában. A sanghaji ipari övezetben leányvállalatot alapított, amely 2023. január elején kezdi meg működését – közölte az ÖBB Holding bécsi székházában tartott sajtóbeszélgetésen Kovács Imre, az RCG Igazgatóságának tagja, aki egyben a cégcsoport magyar tagvállalatának, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. Igazgatóságának elnöke.

Ezzel a saját kezébe veszi Európa második legnagyobb vasúti árufuvarozó vállalatcsoportja a kínai fuvarok szervezését, amelyekben eddig a Rail Cargo Operator (RCO) vállalatán keresztül logisztikai szervezéssel, operátorként vett részt. Az új cég hatásköre viszont már az üzletszerzéstől a lebonyolításig terjed. A Rail Cargo International Freight Forwarding Co. Ltd leányvállalat vezetésében szerepet vállalt Kovács Imre is.

Történelmi csúcs!

A Rail Cargo Operator − Hungaria 2022 első háromnegyed évében történetének eddigi legnagyobb forgalmát érte el, döntően távol-keleti konténerekkel: teljesítménye szeptember végén 83 ezer TEU volt, ami több mint tíz százalékkal haladja meg 2021 azonos időszakának 73 ezer TEU-s értékét. Tavaly a társaság csak záhonyi határátlépéssel még 150 kínai konténervonatot kezelt. Ez a forgalom a háború miatt teljesen megszűnt, a szárazföldi útvonalon azóta csak a lengyel Malaszewicze határátkelőn keresztül érkeznek szerelvények Magyarországra.

A tengeri Selyemút részaránya ugyanakkor megnőtt, köszönhetően a gazdasági visszaesés miatt kedvezőbbé vált fuvardíjaknak.

Dominál a tranzit

Az RCG jelenleg 11 országban működtet önálló vasútvállalatot, a Rail Cargo Hungaria forgalmának nyolcvan százalékát nemzetközi fuvarok alkotják. Kovács Imre elmondta, hogy az Európában folyamatban levő és tervezett infrastrukturális beruházások is előmozdíthatják a nemzetközi, valamint a kínai irányú vasúti árufuvarozást. A Budapest–Belgrád vonal a tervek szerint 2025-ig átépül, így egészen a dél-szerbiai Nis városáig új, kétvágányú vonalon közlekedhetnek majd a szerelvények. Ez lehet a leggyorsabb, egyúttal a fuvarozóvállalatok szempontjából a legrövidebb szállítási útvonal a bulgáriai, török és görög tengeri kikötők irányába. Az Igazgatóság elnöke beszámolt arról is, hogy a belgrádi vonal átépítésének idején a szintén megújult Szeged–Röszke vonalon bonyolítják a balkáni tranzitforgalmat napi négy vonattal, ehhez viszont a vontatási kapacitásukat is erősítik: ennek érdekében már két 2016-os sorozatú, 2700 lóerős Herkules dízelmozdonyt irányítottak ebbe a térségbe. Megemlítette azt is, hogy az RCH két-két kínai gyártmányú, kifejezetten a társaság által meghatározott tehervonati igénybevételre kifejlesztett villany-hibrid tolatómozdonyt és vontató járművet helyez majd forgalomba. A vontatóállomány korszerűsítéséről elmondta, hogy az ÖBB Konszern kétszáz hibrid tolatómozdony vásárlását tervezi, és az első járművek 2025-ben állnak forgalomba.

Záhonyi helyzet

A háború lezárulta után is számítani lehet arra, hogy Ukrajna a fekete-tengeri forgalom mellett az alternatív útvonalakra is épít, vagyis mezőgazdasági terményeit továbbra is a vasúti kapacitások igénybevételével juttatja el a világpiacra. Ez Záhony szerepét is felértékeli. Ehhez viszont jelentős beruházásokra lesz szükség. Kovács Imre közölte, hogy az RCG március és október között több mint 930 ezer tonna gabona továbbítását, az RCH pedig az idei év első kilenc hónapjában már 560 ezer tonna mezőgazdasági termény fuvarozását bonyolította le Záhonyon keresztül, és még többet tudna, ha az eperjeskei és a fényeslitkei rakodókapacitás erre alkalmas lenne. Az infrastruktúra fejlesztésére mindenképpen szükség lesz, így örömmel üdvözölte az állam 12,4 milliárd forintos támogatását. Ezt a beruházást mihamarabb el kellene kezdeni – hangsúlyozta Kovács Imre. Az RCO egyébként Ukrajnának – a blokkolt Fekete-tengeri kikötők pótlására – az adriai kikötők felé új logisztikai útvonalat épített ki, és Magyarországon keresztül megnyitotta az utat a tengeren érkező távol-keleti áruknak.

Az RCH Ukrajnából érkező teherforgalma – amelyben a gabona elenyésző mennyiségű volt eddig – az év második harmadától kezdve hirtelen százezer tonnás nagyságrendre szökött fel. Az év első kilenc hónapjában 2,57 millió tonna áru lépte át a határt az RCH-val Záhony körzetében, ami 146 százalékkal nagyobb, mint a megelőző év azonos időszakának teljesítménye. A prognózis szerint évi kettő–négymillió tonna többlettel lehet számolni. A belépő áruk fele vasérc, a második legnagyobb tétel a gabona és olajos magvak árucsoportja: a gabona részaránya a tavalyi kettőről húsz százalékra nőtt. A háború kitörése óta Záhonyba nagy számban érkeznek ukrán eredetű árut szállító konténerek is, ezek étolajat és főleg élelmiszeripari alapanyagokat szállítanak. Ez az idén eddig négyezer TEU mennyiséget tett ki. Az ukrán gabona továbbításának gördülékenyebbé tételéről augusztus végén Kovács Imre Ukrajnában személyesen egyeztetett az UZ vasútvállalat vezetőivel.

Favonatok

Gördülékenyen halad a lakossági tűzifaprogramban meghatározott hatósági áras fűtőanyag eljuttatása. A kormányprogram hatására felerősödött a fa belföldi vasúti szállítása iránti igény, a hengerelt tűzifát az erdőgazdaságokból kizárólag az RCH szerelvényei juttatják el a rendeltetési helyükre, a kijelölt 152 értékesítési pontra, köztük az alföldi régió és Budapest vonzáskörzetének településeire.

Mindezt az RCH országos lefedettségű és tavaly november óta államilag támogatott egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatása teszi lehetővé. Az állami támogatás lehetővé teszi közel 700 magyarországi kis- és középvállalat – többek között nemzetgazdasági szempontból fontos üzemek, mezőgazdasági termelők és erdészetek – alapanyag-ellátását, illetve készáru-kiszállítását is. Eddig az RCH 12 ezer tonna fát fuvarozott háromszáz megrakott kocsival rendeltetési helyeire. „A vasúttársaság felkészült a maximált árú fűtőanyag fuvarozásának folytatására is” – fogalmazott Kovács Imre.


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT