Budapest, 2022. 10. 27. – Károly Szabolcs, Magyar Vasút

Az Energiaügyi Miniszterek Tanácsa a közelmúltban megszavazta az Európai Bizottság által javasolt rendeletet, amely 180 euró/MWh-ban korlátozza a termelők villamosenergia-árát, miközben a befolyt bevételt a végső villamosenergia-fogyasztók támogatására és védelmére fordítja. Az UIRR állásfoglalása.

hirdetés

Az Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetsége, az UIRR arra kéri a tagállamokat, hogy nyilvánítsák a kombinált fuvarozást olyan végső villamosenergia-fogyasztó csoportnak, amely védelmet és támogatást kaphat a következőkre tekintettel:

  • A háztól házig zajló kombinált fuvarozás a távolsági közúti szállítás alternatívájaként akár hetven százalékkal kevesebb energiát használ, ezzel gázolaj is megtakarítható.
  • A teherautókon szállított rakományok intermodális tehervonatokra történő áthelyezése enyhíti a kamionsofőr-hiány által okozott nyomást, amit az Ukrajnában zajló háború csak tovább súlyosbított.
  • A cseppfolyósított földgázt (LNG) és a cseppfolyósított hidrogént gyakran szállítják intermodális tehervonatokkal tartálykonténerekben, ezért a kombinált fuvarozás fontos szerepet játszik a háztartások és a gazdasági szereplők alternatív energiaforrásokkal való ellátásában.

A távolsági szárazföldi teherszállítás Európában elsősorban teherautókkal vagy háztól házig tartó kombinált fuvarozással történik, így a rövid távú közúti teherszállítás, valamint az út nagy részét megtevő intermodális tehervonatok együttműködése. A gázolaj árát sikeresen rögzítették a kutakon, ez tagállamtól függően nyolcvan–száz százalékos emelkedést eredményezett. A közúti távolsági áruszállítás és a háztól házig tartó kombinált fuvarozás alternatívái közötti verseny egyensúlya minden tagállamban hasonlóan stabilizált és kiszámítható vontatási villamosenergia-árat követel meg.

Emlékeztetett az UIRR arra is, hogy huzamosabb ideje sürgették az intermodális vonatok átlátható és kiszámítható – vagyis szabályozott – vontatási villamosenergia-árát. Az alapvető kombinált szállítási szolgáltatások zavartalan működése megköveteli, hogy az üzemeltetők már jó előre, intermodális tehervonataik indítása előtt tisztában legyenek a szerelvények által felhasznált vontatási villamos energia bekerülési költségével. Sőt, a versenyképesség érdekében összehasonlíthatóvá kell tenni a vontatási villamos energia árának változását a gázolajéval, mely a távolsági közúti fuvarozásban részt vevő teherautókat hajtja.

Az energiaminiszterek döntése fontos lépés a megkívánt megbízhatóság, stabilitás, valamint a vontatási energia árának változtatása felé, a gázolajéhoz hasonlóan, ennélfogva az UIRR és az európai kombinált fuvarozási szektor is pozitívan ítéli azt meg.


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT