A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület teljes jogú és társult tagjainak vezetői, kiemelt szakmai partnerek részvételével, hosszú kihagyás után végre ismét élőben, személyesen üdvözölhették egymást a szokásos HUNGRAIL vezérigazgatói találkozón.

Felszabadult hangulatban zajlott a HUNGRAIL idei első Vezérigazgató találkozója, az elmúlt hónapok online egyeztetésekkel és maszkviseléssel terhelt időszaka utáni személyes találkozás örömével. Az esten dr. Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató, a HUNGRAIL elnöke mellett szintén beszédet mondott Varju Krisztina Magyarország V4 elnökségének lebonyolításáért felelős miniszteri biztos asszony, előadást tartott Dr. Ágostházy Szabolcs Európai Uniós fejlesztésekért felelős államtitkár úr, beszédet mondott Zupkó Gábor, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője, valamint Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) Nonprofit Zrt. vezérigazgatója.

Homolya Róbert úr megnyitó beszédében ki is tért az Európai Vasút Éve eme furcsa, világjárvánnyal terhelt voltára, ugyanakkor kiemelte, hogy a jövő biztató. Mint elmondta, szükséges a klímafordulat, a károsanyag-kibocsátás 2050-ig megcélzott 90 százalékos csökkentése a legzöldebb közlekedési ágazat, a vasút fejlesztésével. Ám 2030-ig az utasok számának duplázása és az áruszállítás volumenének 30 százalékos növelése csak mélyreható változtatásokkal lehetséges, többek között az adó- és pénzügyi szabályozások, támogatások vonatkozásában is. Mindezek érdekében „tennünk kell”, „meg kell győznünk a politikai döntéshozókat, hogy érdemes a vasúti ágazatba fektetni”, „és keményen kell dolgoznunk”, hogy elérjük a célokat. Ehhez eszközül szolgál a Magyar Vasút kiadvány, amely egy „nagyon jó kiadvány”, és kiváló lehetőséget ad a vasúti ágazatnak a széles körű kommunikációra.

A találkozón kiemelt vendégként üdvözölhettük

  • Varjú Krisztinát, a Külgazdasági és Külügyminisztérium Magyarország V4 elnökségének lebonyolításáért felelős miniszteri biztosát;
  • Dr. Ágostházy Szabolcsot, a Miniszterelnökség Európai Uniós fejlesztésekért felelős államtitkárát;
  • Szalóki Flóriánt, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkárát,
  • Tóth Pétert, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedésért felelős helyettes államtitkárát;
  • Zupkó Gábort, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetőjét;
  • Bakai Kristóf pénzügyőr ezredest, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámszakmai szakfőigazgatóját;
  • Vitézy Dávidot, a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. vezérigazgatóját.

Dr. Ágostházy Szabolcs államtitkár úr beszédében leszögezte, hogy „a vasút fontos, megkerülhetetlen tényező, a magyar gazdasági fejlődés letéteményese”, és a vasút fejlesztése éppúgy összecseng az Európai Uniós célokkal, mint a kormány vidéki régiókat előtérbe helyező stratégiájával. Előadásából konkrét számokkal alátámasztva ismerhettük meg Magyarország lehetőségeit, és láthattuk, hogy az ország fejlődése szempontjából „ilyen kedvező helyzetben még sosem voltunk”. Hallhattuk a célt, miszerint „2030-ra az EU öt legélhetőbb állama közé” kerüljön hazánk, és megismerhettük a megvalósítás finanszírozási hátterét is. Örömmel hallottuk, hogy „ennek az egyik meghatározó kitörési pontja a vasút további fejlesztése”, sőt a Green Deallel összefüggésben megfogalmazott elvárásokat „képtelenek lennénk elérni a vasúti villamosítás nélkül”. Igyekszünk megfelelni a felkérésnek, miszerint Ágostházy úr és államtitkársága szívesen együttműködik a HUNGRAIL-lel a hatékony vasúti infrastruktúrafejlesztés érdekében.

Homolya Róbert úr is üdvözölte a vasút iránti elkötelezettséget a kormány részéről, és a budapesti elővárosra fókuszáló helyreállítási alap kapcsán megerősítette, hogy ez szükséges is, például a HÉV-ek állapota alapján.

Varjú Krisztina miniszteri biztos asszony elmondta, hogy „nemzetgazdasági és nemzetstratégiai érdekek szerinti célkitűzés a régió versenyképességének, gazdasági teljesítőképességének, innovációs kapacitásainak fejlesztése, és mindennek az alapja természetesen a megfelelő közlekedési kapcsolatok létrehozatala”, valamint hogy „az elmúlt években a vasúti szektor a visegrádi együttműködés egyik kiemelt ágazata lett”. A V4-ek konkrét céljaként említette a nagysebességű vasutat, amelyről reagálásában Homolya Róbert úr is lelkesen beszélt, kihangsúlyozva az európai fővárosok összeköttetésének fontosságát 2050-re.

Zupkó Gábor képviseletvezető úr szerint is „fantasztikus lehetőségek vannak” a vasútban. Olyannyira, hogy „zöld átállás nem lesz közlekedési reform nélkül, zöld átállás nem lesz vasút nélkül”. „Ahhoz, hogy a vasutat fejlesszük”, szükséges „magas szintű szakmai tudás, és természetesen kell hozzá az, hogy megnövekedjen az ezek iránti igény”. „Ezt el lehet érni részben népszerűsítéssel is, és ez az év erről szól: népszerűsítsük a vasutat”. A HUNGRAIL természetesen továbbra is partner ebben a törekvésben, ahogy az Európai Vasút Éve események kapcsán már meg is mutatkozott.

Homolya Róbert úr szintén megerősítette az elhangzottakat, kiemelve a HUNGRAIL elkötelezettségét a vasút népszerűsítése iránt, a kifejezetten ezt a célt szolgáló #VáltsVasútra kampánnyal. Majd pohárköszöntővel üdvözölte a jelenlévőket, koccintva az Európai Vasút Évére, a vasúti közösségre, és arra, hogy megerősödve lábaljunk ki a világjárvány okozta válságból.

Vitézy Dávid vezérigazgató úr bemutatta a Budapesti Fejlesztési Központot és a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát, időbeli utazást is téve a jelenlévőkkel az idén 175 éves magyar vasúton a múltból a jelenbe, majd a jövőbe. Hazánk közúthálózat-fejlesztéseit hozva például arra buzdított, hogy „tegyük magunkévá vasúton is azt a rendszerszintű gondolkodást, amit a közúti kollégák meg tudtak tenni”. Ehhez a támogatás nemcsak politikailag, hanem a lakosság részéről is adott a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiáról készült közvélemény-kutatás eredményei alapján. Hiszen „Budapesten és a térségében 94 százaléka a választóknak azonosul és támogatja a stratégia célkitűzéseit”, továbbá a megkérdezettek több mint 90 százaléka szerint „sokkal többet kell költeni a vasútra, mert a klímavédelem és a zöld célok miatt ez fontos”.

Homolya Róbert úr szerint is kell az új szemlélet a vasútban, és ugyancsak elismerően beszélt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiáról, mint két Európai Uniós ciklust is átölelő gyűjtőprojektről, amilyen korábban még nem volt. Továbbá szerinte is szorosabb együttműködés szükséges a célok megvalósulásához a HUNGRAIL és a BFK között, és ez hamarosan meg is valósul.

Hódosi Lajos ügyvezető igazgató úr az egyeskocsi-fuvarozás célzott állami támogatása Európai Uniós jóváhagyásának örvendetes híréről számolhatott be, amely kiemelt projekten 2017 óta dolgozik a HUNGRAIL, és most beérett a munka gyümölcse. Ennek kapcsán köszönetet mondott a közös munkáért mindazoknak, akik részt vettek benne, és reményét fejezte ki, hogy hamarosan indulhat a támogatási program.

Homolya Róbert úr megnyitó beszédére visszautalva T. Hámori Ferenc főszerkesztő úr a Magyar Vasút gazdasági vasútszakmai lapot ismertette a jelenlevőkkel. A kifejezetten a vasúti ágazat szócsöveként megjelenő kiadvány lehetőséget ad arra, hogy a vasúti szektor fontos, aktuális kérdései egész évben folyamatosan „napirenden legyenek”, országosan elérhető formában jelenjenek meg a széles nyilvánosság és a döntéshozók számára egyaránt. Erre tökéletes felületet biztosít minden megjelenés a Magyar Vasút lapban.

A HUNGRAIL bízik benne, hogy a Covid19 világjárvány okozta korlátozások további enyhülésével a jövőben is alkalma nyílik a vasúti ágazat szereplőinek ilyen személyes összejövetelek formájában találkozni.

További információ: hungrail@hungrail.hu

Fotó: HUNGRAIL

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT